Senaste nytt

South African Airways i Business, Perth-Johannesburg

ACervin

Medlem
South African Airways i business, PER-JNB

Ibland blir det underligt. Efter att ha tillbringat 5 dagar i Perth med temperaturer mellan 37 till 42 grader är jag på väg till Sydafrika med South African Airways, SA 281. Samtidigt är familjen på väg från Köpenhamn via Heathrow till Cape Town, vi landar med 10 minuters mellanrum. Jag åker till Cape Town för att svalka av mig. 27 grader lär det bli. Familjen för att få sol och värme.

Perth som fökortas PER vilket passar bra då det är Per med familj som jag hälsat på, har en ganska gammal utrikes terminal. Man bygger en ny inrikes dito vilket irriterade min pratglada taxichaufför som hellre hade sett en ny utrikesterminal. Gruvindustrin i Western Australia går fortfarande bra och antalet internationella flyg ökar ständigt. Nyligen började Qatar att flyga på Perth. Incheckning gick smidigt. En fransktalande kvinna från Mauritius agerade agent, ingen kö överhuvudtaget. Platserna 1H respektive 2E. Före passkontrollen (för att komma ut ur landet måste man fylla i en del uppgifter) ligger några taxfree affärer, restaranger och barer. Taxfree är dock ganska dyrt i Australien nuförtiden. Dotterns parfym kostade här över 1000 kronor, medan hon kunde hitta den på Heathrow för dryga femhundringen. Vandrade därför direkt till passkontrollen och vidare till security. Inga separata köer, men å andra sidan inga köer överhuvudtaget. Efter security tar man en rulltrappa upp och ett mindre taxfree område bjuder sig på andra våningen tillsammans med några matsällen. Passade på att fråga security om klockor och livremmar. Enligt säkerhetsvakten ger inte klockor utslag med undantag om man råkar slå dem direkt i väggen på bågen när man går igenom. Till vänster finner man loungerna. Emirates och Qantas. SA samrbetar här med Qantas vilket kan tyckas lite underligt då de tillhör olika allianser. Mitt flyg hade flygnummer för Qantas och Air New Zealand, förutom SA. Qantas loungen är ljus och modern. Jag tar en dusch. Efter kvällens barbeque i över 30 graders värme är man lite klistrig, dessutom mätt och aningens lurvig. Loungen ger ett fräscht intryck och är ganska glest befolkad. Utbudet däremot är ganska medelmåttigt med ett antal ölsorter, det vanliga spritutbudet och några kalla småplocksrätter att välja på. Internet kräver inget lösenord och är förhållandevis rappt. Kaffekopparna och kaffeskedarna designade av Marc Newson och är riktigt stiliga.

Marc Newson.jpg Q-Lounge bar.jpg
Marc Newson kaffekopp och Qantas loungen i Perth

Vid boarding ser jag en lång kö som ringlar sig in i en smal korridor. Men som business passagerare kan man smita till höger om kön om man går via kafeét och där bjuder sig priority boarding. Flera våningar ner med endast trappor för att komma ner till flygplansnivå. Inget för den med tungt handbagage eller ett antal småbarn. Gemensamt intåg genom en öppning och så den angenäma vänstersvängen till 1H. Personalen är fullt upptagen med andra arrangemang. Inga för-flygs drinkar. Sopsäckar ligger framme. Dessutom 2 barnfamiljer ombord. Varav det ena gänget är ganska gnälligt. Pre-flight välling serveras dock. Kanske en bra prioritering framför törstiga vuxna. Efter vällingen kommer doch lite juice och sparkling wine.

Cabin1.jpg
Den lite luggslitna C-kabinen

Avstår då de det utlovas champagne efter take off. Inflight entertainment systemet visar endast en massa kommandorader och snart hörs i högtalarna att det måste startas om. Drinklistan dycker upp och som champagne erbjuds Moet & Chandon Brut Imperial. Barnen somnar faktiskt. Vi flyger en Airbus A340-300E. Inredningen ger ett slitet intryck och hatthyllorna eller vad det nu heter på svenska har en tendens att öppna sig. Speciellt den över 1A. Sätet tillhör inte det modernaste, men man får en sovdyna och täcke vilket är postitivt. Dock blir det inte rikitgt platt när man fäller ned. Vilket jag noterar på barnfamiljen bredvid mig som går in i sovläge direkt. Undrar när de skall vakna? Som ni märker börjar jag bli lite avogt inställd. Skall försöka hålla mig vaken ytterligare en timme innan jag törnar in. Blir i alla fall tilltalad med efternamn. Tre små mikrosnittar serveras som amusé bouche.


Champagnen är kall. Lyckas kämma på rödvinet i drinkvagnen. Tyvärr är rödvinet iskallt vilket är mindre lyckosamt. Det får bli fisk idag. En purser i närheten av pensionsåldern serverar min sida. Han försöker småprata men jag hör tyvärr inte riktigt vad han säger. Väljer lax till förrätt och Barramundi med vildris till varmrätt. Champagnen fylls på med automatik. Laxen serveras med äpplesallad och till detta ytterligare en sallad med valnötter feta ost och krispig sparris. Inget att klaga på där. Av någon konstig anledning serverades också choklad överdragna macadamia nuts till förrätten.

amusebouche.jpg
Tre för-förrätter. (Har redan ätit upp den första)

Entree.jpg
Förrätt och sallad

Här går det undan varmrätten kommer in ca 30 s efter jag avslutat förrätten. Den gamla pursern är dock med på noterna och dyker upp med champagne flaskan några sekunder senare. Avböjer och raskt får jag istället en Chardonnay, Plaisir de Mer 2010. Nåja det är ju ett nattflyg så alla skall väl i säng så fort som möjligt. Barramundin smakar bra med en lime och chilli kryddning. Dock är det något som knastrar mellan tänderna. Sand?? Eller skall det vara så? Orkar inte ta upp det med kabinpersonalen, och jag vill definitivt inte ha en varmrätt till.

barramundi.jpg
Knastrande Barramundi

Är egentligen ganska mätt efter kvällens barbeque. Inflight systemet bootar om för femte gången. Nästa gång jag lägger ifrån mig de ganska bastanta besticken, hade nog kunnat ta kål på vilken pilot som helst, ryker tallriken. Som sagt jag var ju inte så hungrig och det är ett nattflyg. Avslutar champagnen och börjar på en lemon mousse tart. Man vill ju inte återvända till vin efter att ha haft något sött i munnen. Skumgummiliknande botten och inget riktigt drag i citronsmaken. En liten besvikelse.

lemontart.jpg
Snäll Lemontart

Hoppar över ost och kaffe. Känns som man förberett sig bra för att sova. Lär ju inte vakna av hunger. Snarare av morgonpigga småbarn. Dags att byta om till pyjamas. Min egen i det här fallet. Är det bara Qatar som erbjuder jamas i C ?. Inflight systemet bootar om för jag vet inte vilken gång i ordningen. Nu blev det väldigt turbulent. Får hålla mig i stolen ett tag. Den lilla necessären som erbjuds innehåller det vanliga; tandborste, strumpor, ögonbindel, öronproppar och dessutom kam och borste. Synd att man är flintis. Turbulensen har avtagit, men fasten seatbelt lyser fortfarande. Har kaptenen glömt knappen? Dags att gnugga gaddarna och inta horisontalläge. Den gamla pursern var snabbt framme efter jag bytt om och beklagade avsaknad av pyjamas service. Det fanns i första klass och han drömde sig tillbaks till tiden med Beluga kaviar och champagne ombord på 747. Första klass togs bort när 747orna byttes ut. Inflight systemet när det gällde underhållning fungerade nu men jag avstod från film. Tyvärr fungerade aldrig kart och postitionssystemet ombord. Synd då jag som inbiten seglare hade gärna sett om storcirkelkursen fördes oss över the roaring forties eller screaming fifties. Den gamla pursern hjälpte till med att ställa in stolen och tog fram sovmadrass och täcke. Sov bra trots allt även om man fick hålla sig til sidoläge och rygg.

INflight ent.jpg booting.jpg
Inflight entertainement och flygkartan som aldrig kom igång

Nu har barnen vaknat. Ute är det en vacker natt med fullmåne och lite ulliga moln under oss. Frukost med thé, endast en sort och en svampig croissant, som verkar vara standard i nästan hela flygindustrin. Youghurt med passionfrukt smakade bra och sedan 2 pocherade ägg med grillad skinka, hollandaise sås på rostad English muffin och en grillad tomat därtill. Smakade utmärkt. Mätt igen.

Poached egg.jpg
Pocherade frukost ägg

Inväntar landning med att läsa GW Persson; Faller fritt som i en dröm. Hoppas inte titeln anspelar på något ombord. Den gamla pursern tog i hand och tackade för flighten. Landningen var den mjukaste jag varit med om på länge, märktes knappast. Vi var 40 minuter tidiga till Johannesburg och markpersonalen var ännu inte på plats. Vi fick därför sitta 20 minuter i flyget innan flygplatsen öppnat och vi kunde gå av. En ny variant på försening. Oöppnad flygplats. Inte helt ovanligt enligt kabinpersonalen vid medvind på den här sträckan. Markligt att sedan röra sig igenom en helt tom flygplats. Näst först i passkontrollen. Priority bagaget kom först. Vidare genom tullen som var obemannad. Här finns också en arrival lounge för SAA. Men den var inte öppen så här tidigt. Direkt efter tullen finns en re-incheckningsdisk. Den var helt obemannad förutom en kille som satt och sov.

Empty Jburg.jpg
En nymorgnad flygplats i Johannesburg

Tog rulltrappan till vä och sedan hissen upp ytterligare en våning till departure check-in. Här var det också stängt. Nåväl fick checkat in väskan igen efter en 20 min väntan. Vidare till terminal B och till South African Airways loungen, Baobab, som är stor, ljus med fin utsikt över plattan. Loungerna ligger en våning upp från gaterna. Duschar och något så anakronistiskt som ett rökrum. Bemannad bar och jag tog en cappuccino i väntan på ombordstigning till Kapstaden. Mittemot ligger BAs lounge och även Diners loungen som såg ljus och modern ut.

LoungeJburg3.jpg LoungeJburg2.jpg Lounge Jburg1.jpg
South African Airways lounge i Terminal B i Johannesburg

Sammanfattningsvis, en medelmåttig businessklass service. Att man får sitta 20 minuter utan att någon överhuvudtaget tar notis om passagerarna ombord var inte bra. Sopsäckar framme och allmänt skrammel ifrån köket var det enda vi såg och hörde. Den gamla pursern var uppmärksam när allt kom igång och maten serverades direkt från köket på tallrik. Kabinen var rymlig, men inte det senaste. Vanlig konfiguration 2+2+2. Inflight systemet hade ett hyggligt utbud. Jag skull tro ett 30 tal filmer. Tryckskärmen i iPad storlek var lättnavigerad. Småbarn ombord i C kan man inte göra så mycket åt. Jag tyckte föräldrarna gjorde ett så bra jobb det går, väl medvetna om att business passagerare önskar lugn och ro. Om jag skulle göra om det? Kanske med Emirates via Dubai istället.
 

Attachments

  • Blutongue beer.jpg
    Blutongue beer.jpg
    88,6 KB · Visningar: 931
  • breakfast1.jpg
    breakfast1.jpg
    90,7 KB · Visningar: 966
Last edited:

Kricka

Medlem
Bra reportage ! Tråkigt att SA inte klarar C-service längre då de har varit riktigt bra "förr i tiden".

Det där med stängd flygplats har jag tyvärr upplevt på Arlanda när Thaikärran varit tidig. Att
vänta 15 minuter vid en stängd gate är ju riktigt tråkigt. Man tycker ju att "någon" borde ha
koll på att maskinen landar något tidigare än vanligt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Tack för detta utmärkta reportage. Har funderat på sträckan åt motsatt håll men detta låter ju inte överdrivet upphetsande.
 

GOTATH

Medlem
Tack för en bra skriven rapport med fina bilder! Det var intressant att läsa om South African. Har varit lite sugen på att testa dem, men det verkar ju inte vara så värt att göra det. Deras A346 är dock sjukt läcker!
 

ACervin

Medlem
Det här är ju dock bara en erfarenhet med en sliten kabin. Så man kanske skall undvika just denna sträcka. Jag har tidigare för ca 5 år sedan flugit SA på sträckan Frankfurt - Kapstaden i C. Var då väldigt nöjd ( hade då ingen större erfarenhet) men så var också min medresenär som har stor erfarenhet av flyga framtill.
 

Jacob

Medlem
Tack för en trevlig rapport med snygga bilder!

Jag ska själv göra två flygningar i SAA business class om bara några dagar (Airbus A330-200 och Airbus A340-600) så ska bli spännande att se om upplevelserna matchar, eller om de klarar sig bättre.
 
Toppen