Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Appfly

Medlem
Tack för svaren.
FÖRNAMN 2 är mitt tilltalsnamn och det som står på biljetten, men i min ESTA och pass står det FÖRNAMN 1 FÖRNAMN 2.

Hade läst en del på forumet och det verkade som den allmänna meningen var att detta var OK samt att det minimerade ev. problem med bonuspoäng etc då mitt EB-konto bara har FÖRNAMN 2.
 

Appfly

Medlem
Frågade SAS Gold-service och de bekräftade att följande är korrekt:

Biljett: FÖRNAMN2 EFTERNAMN
Övrig info bokning: FÖRNAMN1 FÖRNAMN2 EFTERNAMN (som skrivet i passet)
ESTA: FÖRNAMN1 FÖRNAMN2 EFTERNAMN (som skrivet i passet)

FÖRNAMN2 är i detta fall tilltalsnamn.

Disclaimer: tar inget ansvar för eventuella problem någon får vid inresa till USA baserat på ovanstående info.
 

Kricka

Medlem
Har ibland strul med just den variant som Appfly nämner, fast för att krångla till det hela ytterligare,
så envisas en del flygbolag (läs SAS) med att konvertera Å, Ä och Ö i namn till AA, AE och OE.
I mitt visum till USA resp. mitt ESTA (olika pass) är det konverterat till A, A och O. Har inte fått
klart för mig vilket som är "rätt"..
 
Det finns någorlunda tydliga instruktioner att Å, Ä och Ö skall konverteras likt SAS gör det till AA, AE och OE när man fyller i de amerikanska blanketterna. :)
 

Petter

Medlem
Komplettering till Chrilles fråga, när jag åker till Usa för andra gången, måste jag gå in och uppdatera min redan godkända ESTA med det nya hotellets address som jag ska bo på?
 

Kricka

Medlem
Det enda man kan vara säker på när det gäller resa till USA är att man inte ens kan vara säker på
att få boarda planet eller bli insläppt i landet när man väl kommer dit. Giltigt pass och giltig ESTA
är tyvärr inte någon garanti.. Inte ens trots att passinnehavaren (ett barn) besökt landet tidigare
på samma pass och densamma ESTA.
 

agehall

Medlem
Komplettering till Chrilles fråga, när jag åker till Usa för andra gången, måste jag gå in och uppdatera min redan godkända ESTA med det nya hotellets address som jag ska bo på?

Nej. Det är helt onödigt att göra. Har du en gång fått ett ESTA, så är det giltigt i 2 år med de uppgifter du uppgav när du sökte.
 

Aviator

Medlem
Hej!

I mitt fall har jag FÖRNAMN1 FÖRNAMN2 EFTERNAMN, där FÖRNAMN2 är tilltalsnamn.
När jag bokar biljett via SAS, ska jag då skriva in FÖRNAMN1 FÖRNAMN2 i fältet för Förnamn (det står: skriv förnamnet exakt som det står i passet).

Sedan i ESTA skall det även där stå i ordningen FÖRNAMN1 FÖRNAMN2? Det står "ange det första av dina förnamn så som det anges i ditt pass".

Jädra krångligt.
 

kristerj

Medlem
Jag har samma typ av namn som du har, dvs FÖRNAMN2 är mitt tilltalsnamn. Jag skriver bara FÖRNAMN2 EFTERNAMN när jag köper biljett på SAS. I min ESTA ansökan skriver jag FÖRNAMN2 EFTERNAMN. Så länge något av dina förnamn på biljetten stämmer med vad som står i passet är det inga problem. Jag brukar åka 3-4 ggr/år till USA och det har aldrig varit några frågor eller diskussion om detta.
 
Last edited:
Toppen