Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Henry

Medlem
Det håller jag med helt. I Thailand, Hong Kong, Malaysia är så enkelt och billigt att skaffa lokalt SIM kort och surfa.
I Kina använder jag SIM kort från Hong Kong då det är både billigare och enklare.

Det är jobbigt att skaffa prepaid SIM kort i Japan, Singapore, Sydkorea och Taiwan. Dessa länder kräver att man registrerar sig med passet.
(Jag tror att i Singapore finns det begränsning att man kan köpa max 3 st SIM kort per pass/legitimation.)

I Malaysia och Singapore ville de ha en kopia på passet, men det tog bara en minut. I Japan var jag tvungen att ha mitt residence card för att köpa ett prepaid hos Softbank.
 

Dr. Miles

Expert
I Malaysia och Singapore ville de ha en kopia på passet, men det tog bara en minut. I Japan var jag tvungen att ha mitt residence card för att köpa ett prepaid hos Softbank.

Hmm, jag undrar om det har ändrats nyligen.
När jag var i Malaysia för två, tre år sedan fick jag köpa SIM kort på gatan utan pass eller legitimation.
 

Dr. Miles

Expert
Japan:

b-mobiles Visitor SIM (data only)
(Man måste beställa innan man åker till Japan. I alla fall om du vill använda direkt efter ankomst.)

1 GB plan
  • Pris: 3.980 JPY (ca 300 SEK)
  • Ingår i priset: upp till 1 GB datamängd under 14 dagar
  • Giltighet: 14 dagar
  • Hastighet: Ner 14 Mbps / Upp 5,7 Mbps (siffrorna är teoretisk max hastighet)
  • Begränsning: utan samtal/SMS/MMS

14 days plan
  • Pris: 3.980 JPY (ca 300 SEK)
  • Ingår i priset: obegränsad datamängd under 14 dagar
  • Giltighet: 14 dagar
  • Hastighet: upp till 300 Kbps
  • Begränsning: utan samtal/SMS/MMS. Det finns också restriktion för användning av Voip och andra streaming tjänst.
 
Last edited:

Morgan

Medlem
Japan:

b-mobiles Visitor SIM (data only)
(Man måste beställa innan man åker till Japan. I alla fall om du vill använda direkt efter ankomst.)

1 GB plan
  • Pris: 3.980 JPY (ca 300 SEK)
  • Ingår i priset: upp till 1 GB datamängd under 14 dagar
  • Giltighet: 14 dagar
  • Hastighet: Ner 14 Mbps / Upp 5,7 Mbps
  • Begränsning: utan samtal/SMS/MMS

Låter som en bra deal i Japan! Använde dessa i våras: Japan Cell Phone Rentals JCR, vråldyrt och kändes som att de ville blåsa en (även om leveransen av och själva kortet funkade som det skulle)
 

Dr. Miles

Expert
Australien:

Woolworths Global Roaming Travel SIM

SIM kort (både i normal och micro SIM format) kostar 29 AUD (ca 200 SEK) + frakt 15 AUD till Sverige.
I SIM kortet ingår 10 AUD kredit man kan använda för.

Data roaming kostar:
  • 0,06 AUD (ca 0,41 SEK) per 100 KB i Europa & Turkiet
  • 0,09 AUD (ca 0,62 SEK) per 100 KB hos utvalda operatörer i andra länder, bl a:
    • Australia: Vodafone
    • Brazil: Oi
    • China: China Unicom
    • Egypt: Vodafone
    • Hong Kong: SmarTone
    • India: Vodafone
    • Indonesia: Hutch
    • Japan: DoCoMo
    • Malaysia: Celcom
    • New Zealand: Vodafone
    • Singapore: M1
    • Taiwan: Chungwa
    • USA: T-Mobile
  • 1,15 AUD (ca 6,82 SEK) per 100 KB i andra länder

Skillnaden från Abroadband är att man kan också ringa och skicka/ta emot SMS/MMS.
 

Dr. Miles

Expert
Hong Kong:

CSL

CSL - one2free

300 MB under 30 dagar: 38 HKD
USSD kod för beställning av tjänsten: *101*833*2#

1 GB under 30 dagar: 88 HKD
USSD kod för beställning av tjänsten: *101*833*3#

300 MB tjänst är prisvärt om man stannar i Hong Kong några dagar och använder det på mobiltelefon.
SIM kortet går att köpa på 7-Eleven.
 
Toppen