Senaste nytt

Behöver man "re-confirm" sina internationella flighter?

Swisser

Medlem
Jag är lite osäker på vad som gäller nuförtiden beträffande om man verkligen behöver "re-confirm" sina internationella flighter eller om det är något som bara var nödvändigt förr i tiden. Av gammal vana brukar jag nästan alltid "re-confirm" min returflight till Europa om jag befinner mig i något asiatiskt land.

Är det någon på detta forum som vet vad som gäller beträffande nödvändigheten att "re-confirm" en flight och hur brukar ni göra?
 

Alx

Medlem
Det är nog bara till U-landsflygbolag som man fortfarande måste återbekräfta sina biljetter till. Jag har iaf inte återbekräftat en enda bokning de senaste 10 åren och har aldrig haft några bekymmer, vare sig från Afrika, Asien eller annan kontinent. Det borde väl dessutom framgå klart och tydligt av din bokning OM du skulle vara tvungen att återbekräfta biljetten?

Med andra ord kan du nog simma lugnt och bespara dig telefonköerna till flygbolagen! :D
 

jth

Medlem
Numera står det väl uttryckligen på hemsidan när man bokar att man INTE behöver återbekräfta. Tro det var 15 år sedan jag gjorde det sist :)
 

Jacob

Medlem
Senaste gången jag åkte med ett flygbolag som krävde att man återbekräftade (reconfirm) sin biljett var Air Vanuatu år 2011 där man skulle återbekräfta returresan inom 72 timmar före avgång.

Eftersom jag hade en business class biljett brydde jag mig aldrig om att leta upp något telefonnummer och det fungerade bra ändå. Man börjar nog knappast med att kasta av en business class passagerare. Det är nog främst på inrikesflygningar mellan öarna som det kan vara viktigt att ringa.
 

cph_flyer

Medlem
Tror også at "reconfirm" har at gøre med, at det er passagerens eget ansvar at sikre sig , at der ikke er sket ændringer i flightschedule . Man kan have været bortrejst i flere måneder og i mellemtiden kan flyselskabet have ændret på hjemrejsetidspunktet.
 
Toppen