Senaste nytt

Ditt reseår 2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
2012 börjar gå mot till slut och även det är lite för tidigt att summera året som varit kan det vara bra tid att följa upp traditionen som Jacob har startat förra året.

Jag tänker exempelvis på:
*Hur många flygningar har du gjort?
*Hur långt har du totalt flugit under året?
*Vilka flygbolag har du flugit?
*Nya flygplatser besökta under året?
*Nya flygbolag testade under året?
*Annat "första gången" under året?
*Bästa reseminnet?
*Sämsta reseminnet?
*Största överraskningen?

Samt inte minst:
*Mål för 2013?

Ovanstående är förslag på rubriker att ta med, har du annat du vill dela med dig av får du givetvis gärna göra det. Hotell, tåg, hyrbilar, resminnen i allmänhet...
 

Jacob

Medlem
Dags att ta upp denna tråd och sammanfatta året som varit. För er som inte minns tråden förra året hittar ni den här. Observera att det inte behöver vara flygrelaterat, rubrikerna är bara förslag. Det går utmärkt att berätta om andra reseupplevelser.

*Hur många flygningar har du gjort?
82 ser det ut att bli i år. Färre än förra året då jag hade 98. Dock mer än hälften i business eller first vilket förstås inte är så illa. ;)

*Hur långt har du totalt flugit under året?
97.000 miles eller knappt fyra varv runt jorden.

*Vilka flygbolag har du flugit?
30 st blev det totalt.

*Nya flygplatser besökta under året?
Doha, Dubai, Muscat, Jakarta, Melbourne och Vilnius

*Nya flygbolag testade under året?
Air Berlin, Garuda, Japan Airlines, Malaysia Airlines, Nextjet, Oman Air, Qatar Airways och Royal Jordanian

*Annat "första gången" under året?
Första gången med en aborted take-off (se värsta reseminnet)

*Bästa reseminnet?
Första klass flygningarna med Air France Paris-Tokyo (som för övrigt var ett mål för 2012 som blev uppfyllt) samt Korean Air A380 Seoul-Hong Kong står högt upp bland årets bästa reseupplevelser.
Att efter sex år få återvända till Cooköarna var också en stor höjdpunkt, som jag väntat!

*Sämsta reseminnet?
Att i mitten av april helt oväntat hamna i vårens sista snöfall med avbruten start på Arlanda och tre timmar försening till Köpenhamn pga en pushback bil som fastnade i all snö. Verkligen ingen höjdare. De flesta snöröjare hade skickats hem för säsongen och flygplatsen var inte förberedd. Att hamna mitt i en tyfon i Asien kunde jag också varit utan. Flygbolaget Royal Jordanian var även en besvikelse.

*Största överraskningen?
Att Garuda var så bra som de var. Det har även blivit nästan ett dussin Aeroflot flygningar under 2012 med i princip genomgående positiva upplevelser. Det hade jag aldrig trott när jag med viss tvekan beslöt mig för att testa bolaget första gången år 2011.

Men bäst av allt är ändå att BusinessClass.se utvecklats så bra som det gjort samt förstås att vi kommer få egna loungehörnor i Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Hade aldrig vågat hoppas på att SAS skulle gå med på det.

*Mål för 2013?
Givetvis att BC.se ska fortsätta utvecklas. Att vi ska skapa en ännu bättre sida och kunna introducera fler användbara och relevanta sektioner på sidan. Gärna mer fokus på hotell, tåg och andra transportmedel. Jag hoppas även kunna åka på ITB-mässan i Berlin även detta år. Det vore suveränt att denna gång få åka dit som riktig ackrediterad press och få direktrapportera från alla presskonferenser och lanseringar.

På det personliga planet började jag året med guldkort i alla tre allianser och slutar året på samma sätt. Målet blir förstås att behålla alla tre guldkort även vid nästa årsskifte, vilket ser väldigt lovande ut redan nu.

Jag ska även fortsätta min jakt mot att täcka in alla flygbolag som har första klass, i en tråd tidigare under året kom jag fram till att jag testat ungefär hälften. Etihad skulle jag gärna vilja klämma in, likaså Transaero som såg riktigt häftigt ut. Och så Air India som gång på gång drar in linjer eller ändrar sin tidtabell precis när jag ska boka.
 

Patrik

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
6 st, bytte arbete under året.
*Hur långt har du totalt flugit under året?
16480 miles
*Vilka flygbolag har du flugit?
SAS och Swiss
*Nya flygplatser besökta under året?
Palma och Hong Kong
*Nya flygbolag testade under året?
Swiss, eller nytt, jag har flugit med Swissair tidigare, men Swiss får väl räknas som nytt.
*Annat "första gången" under året?
Airbus A340-300
*Bästa reseminnet?
Charterflygning med SAS, personalen var allihopa på ett strålande och uppsluppet humör.
*Sämsta reseminnet?
Kvinnan bakom mig som kräktes oavbrutet i 10h.
*Största överraskningen?
Att jorden inte gick under 21/12-12 när mayakalendern tog slut. :rolleyes:
*Mål för 2013?
Att resa mer, har redan tre resor inbokade, så det verkar lovande.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
:
*Hur många flygningar har du gjort?

48. Ner en bit från 2011 och i princip allt var privat.

*Hur långt har du totalt flugit under året?

71 000 miles.

*Vilka flygbolag har du flugit?

SAS, Lufthansa, British Airways, Air Berlin, Singapore Airlines m.fl. 17 stycken totalt.

*Nya flygplatser besökta under året?

Nanjing, Peking, Shanghai Pudong, Shanghai Hongqiao, Bangkok, Dubai, Köln

*Nya flygbolag testade under året?

Air China, China Eastern, Thai, Air Berlin, Cathay Pacific, Dragonair
*Annat "första gången" under året?

Oneworld Ruby...

*Bästa reseminnet?

Svårt att välja.

*Sämsta reseminnet?

Idioterna i säkerhetskontrollen på EWR. Själv uppförde jag mig exemplariskt...

*Största överraskningen?

Att jag tyckte Air China var riktigt bra i ekonomiklass.

*Mål för 2013?

Tömma M&M-kontot(redan bokat), och "tömma" EB-kontot på hemvägen. Ta mig till Afrika för första gången.
 

Mickey

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
36st, mitt bästa år hittills.

*Hur långt har du totalt flugit under året?
28,597 miles, 46.023 km eller 1.15 varv runt jorden

Vilka flygbolag har du flugit
AB, AF, AY, DL, FR, KL, SK och TF

*Nya flygplatser besökta under året?
HEL, LLA, NRT och TXL

*Nya flygbolag testade under året?
AB, AY, DL och TF

*Annat "första gången" under året?
3 nya flygplanstyper: Avro RJ100, Boeing 763ER och CRJ 900 och 2 nya subtyper: Boeing 77E (200ER) och Embraer 170.

*Bästa reseminnet?
Fick ett oplanerat jumpseat den 12/12/12. Det bästa var att jag inte ens hade planerat att flyga denna dag utan bokade resan spontant 1.5 timme innan avgång.

*Största överraskningen?
Att på 36 flighter inte haft en ända försening.

*Mål för 2013?
Målen i år för mig är att komma upp i EBS-nivå, vilket inte borde vara några konstigheter, samt att logga 787:an.

Tänkte att jag även lägger upp vilka flygtyper jag flugit med under året.
a319, a333, Avro RJ100, 736, 73G, 738, 763ER, 77E, CRJ900, EMB 170, EMB 190, MD81 och MD-82
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
12 st längre än 4 timmar och en del kortare.
*Hur långt har du totalt flugit under året?
Ingen aning.
*Vilka flygbolag har du flugit?
SAS och BA + lite anslutningar samt NextJet naturligtvis.
*Nya flygplatser besökta under året?
LAS och PEK
*Nya flygbolag testade under året?
Tyvärr inga.
*Annat "första gången" under året?
Flugfiske.
*Bästa reseminnet?
SAS, ARN-ORD Strålande besättning och stolen funkade :confused: och inrikes tåg från Peking till Bangdaling(muren)
*Sämsta reseminnet?
SAS PEK-CPH fullständig katastrof på alla plan.
*Största överraskningen?
Complementarity pickup i Edinburgh, hotellet håller jag för mig själv :)
*Mål för 2013?
Att resa F med BA ;) Fast lite rädd för det syndromet...
 

Ozz

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
38st i år varav 14 är i tjänsten och resten privat.

*Hur långt har du totalt flugit under året?
Ingen aning, men skulle gissa på 50-60' miles.

*Vilka flygbolag har du flugit?
SIngapore Airlines, Silk Air, Thai Airways, SAS, KLM, Air Berlin.

*Nya flygplatser besökta under året?
Male, Phnom Penh, Hongkong.

*Nya flygbolag testade under året?
Silk Air.

*Annat "första gången" under året?
Sjöflyg på Maldiverna.

*Bästa reseminnet?
Tveklöst Maldiverna, Hongkong var också en ny trevlig bekantskap.

*Sämsta reseminnet?
Tveklöst Phnom Penh som vi inte alls gillade.

*Största överraskningen?
Att det inte var ett dugg långtråkigt på Maldiverna.

*Mål för 2013?
1. Att min grabb blir en del av mitt företag och att det funkar bra så att jag och frugan kan resa mer.
2. Att få till en riktigt bra bonusresa med Thai nu i vår. (Skall förhoppningsvis bokas på onsdag)
 

Palazzi

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
Riktigt dåligt med flyg har det blivit.. 24 för att vara exakt, varav endast två gick utanför kontinenten

*Hur långt har du totalt flugit under året?
Loggar inte, så kan faktiskt inte säga säkert (kan givetvis räkna efter, men det tar en stund)

*Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, Norwegian, Alitalia, Lutfthansa, BA & Air New Zealand (möjligen glömt något...)

*Nya flygplatser besökta under året?
LAX hade jag faktiskt inte besökt tidigare...

*Nya flygbolag testade under året?
Tyvärr inte ett enda nytt bolag

*Annat "första gången" under året?
Skrapade ihop guldstatus på två FFP inom samma allians (=slöseri). Testade också NZ's nya Premium Eco.

*Bästa reseminnet?
1.I Turin för första gången på flera år... Italiens med marginal trevligaste storstad, oavsett årstid. 2. Air NZ's ekonomiklass till LAX imponerade. 3. Hilton Park Lane i London var överväldigande bra (uppgraderad till trevligt rum på 27:e våningen). 4. Italos snabbtåg, i första klass, är otroligt (gäller inte maten) 5. Att Businessclass.se har gått så starkt framåt under året!


*Sämsta reseminnet?
1. Air NZ's Premium Economy var inte dåligt, men ljusår efter TK's dito. 2. Varese är troligen Italiens minst charmanta stad... 3. Holiday Inn Malpensa var inget vidare..

*Största överraskningen?
Inget speciellt

*Mål för 2013?
1. Alla long haul ska vara i C/F
2. Testa alla Europas tåg i första klass (för BC.se)
3. Skaffa status även inom OW
4. Att Businessclass.se växer sig ännu starkare :)
 
Last edited:

Agö

Medlem
Hur många flygningar har du gjort?

95, plus en imorgon. Slutar således på 96.

Hur långt har du totalt flugit under året?

61 446 miles. 173 timmar.

Vilka flygbolag har du flugit?

SK, AF, KL, BT, LX, DY, PC, PU, JJ, JTG

Nya flygplatser besökta under året?

TRD, OTP, YUL, BLL, RIX, MXP, SAW, PLQ, GIG, IGU, GRU, MVD, EZE

Nya flygbolag testade under året?

BT, JTG, PS, PU, JJ

Annat "första gången" under året?

Första riktiga segment run med Flying Blue (x2). Long-haul över en helg.

Bästa reseminnet?

I särklass vår resa till Sydamerika i februari och mars med Argentina, Uruguay och Brasilien - perfekt kombination av storstad, djungel, sol och bad.

Sämsta reseminnet?

Pass.

Största överraskningen?

airBaltic intra-EU C. Och att Air France och KLM levererar.

Mål för 2013?

Skulle tro att resmönstret 2013 blir ungefär som nu. Ett stort antal tjänsteresor i Norden och till Bryssel. En eller förhoppningsvis två long-haul till några spännande destinationer. En Eurobonustripp till NYC. Några långhelger i Europa (Paris bokat, London bokas senare). Kanske äntligen Moskva om jag pallar visum. Ett par veckor i Alicante i sommar.

På statusfronten är EBG redan säkrat till juli 2014 och det lär inte bli några bekymmer att säkra även nästa runda. FBG ska bara klaras av - ser ut att bli segment.
 

fmansson

Medlem
*Hur många flygningar har du gjort?
86 stycken

*Hur långt har du totalt flugit under året?
Det har varit mycket småhopp i Europa men drygt 65000 miles

*Vilka flygbolag har du flugit?
SAS, Norwegian, Lutfthansa, BA, TACA-Avianca, SATA Azores, Air Baltic, Estonian, Flybe, AA, Air Europa, FlyNiki, Ryanair + några till.

*Nya flygplatser besökta under året?
Kiev Borispol, El Salvador, Barranquilla, Norrköping, Bilbao och Kalmar.

*Nya flygbolag testade under året?
Flybe, SATA Azores, FlyNiki.

*Annat "första gången" under året?
Första gången jag blir strandad på en flygplats (BCN) då Spanair konkursar. Eftersom jag var på väg till PMI så fick det bli Ryanair dit då biljetten med JK brann inne...

*Bästa reseminnet?
1. Satt bredvid legendariske colombianen Carlos Valderrama mellan MIA-BAQ i en A318 som jag också flög för första gången.
2. Hyrbil på Kiev Borispol Airport, vänder efter 5km då jag inser att jag är rökt utan GPS.


*Sämsta reseminnet?
Sunkigt airporthotel i Bogota.

*Största överraskningen?
Inget försenat eller borttappat bagage på 86 flighter.

*Mål för 2013?
Flyga 787an
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen