Senaste nytt

Fler segment på awardbiljett?

Hej på sig!

En newbiefråga som jag inte lyckats hitta svar på.
Planerar en resa från CPH i vår som ska omfatta SIN, HKG och helst även ICN.
Hur är det med "several segments" på awardbiljetter när jag väl kommit till asien? Står ju "A maximum of 8 flight coupons (segments) are permitted per award." betyder det att man kan fara runt i asien på en "Europe - SE Asia" award?

Låter för bra för att vara sant, så jag antar att det är det. Men också dumt att inte kolla.

Kan man lösa det genom att t. ex ta en biljett CPH-SIN via HKG? Och stanna ngn dag i HKG?

Har också en AMEX 50% voucher som kan utnyttjas. Skulle man då kunna ta sig till PEK/PVG/BKK med den för att sedan köpa en awardbiljett "lokalt" t/r en av de ovan nämnda orterna med stopover i en annan?
Har 250,000 miles och vi är två som ska åka.

Sorry om det låter snurrigt :) Mycket tacksam för eventuell input och råd!
 

Jacob

Medlem
Är det en bonusbiljett bokad via SAS Eurobonus?

Star Alliance bonusbiljetter bokade via Eurobonus tillåter inte stopovers, alltså kan du inte göra ett längre stopp i någon annan stad än destinationen. Dock räknas alla stopp under 24 timmar som en transfer så du kan klämma in stopp upp till 23 timmar och 59 minuter på vägen.
 

agehall

Medlem
Om du vill stanna någon dag på olika ställen, så är det stopover du vill göra. Det kan du inte göra ihop med din AmEx-voucher, som inte heller gäller på annat än SAS-flyg, så den är dig inte mycket till hjälp.

Man kan väl ha en stopover i vardera riktning (tror jag) så du skulle kunna resa

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Med Hongkong som destination och stopover i både SIN och ICN.
 

agehall

Medlem
Star Alliance bonusbiljetter bokade via Eurobonus tillåter inte stopovers

Ajdå, är det så illa med *A awards? Jag hade för mig att det var OK med stopovers.

Isåfall är väl alternativet kanske att göra en Open Jaw resa med utresa till SIN alt ICN och sedan en separat award SIN-HKG-ICN.
 

MartinH

Medlem
Poängen räcker ju längst om du använder AMEXvouchern.
140.000 till PEK/PVG/NRT/BKK. 90.000 i ekonomi, för 2 pers.
Sen typ PEK-ICN-HKG t/r stopp mindre än 24 tim i ICN, 100.000, eller 50.000 i ekonomi, för 2 pers.
Sen köpa biljett HKG-SIN t/r.
 
Fantastiskt snabba svar! Stort tack!
Tyvärr behöver jag mer än 24 h på orterna i fråga...

Idén med en Open Jaw är klart intressant.
Eller så tar jag en Amex och köper en "rundresa". Kollade nyss PVG-SIN-HKG-INC-PVG och det kostade ca 15,000:- i business...

Tack igen. Fantastiskt forum. Önskar jag hade mer att bidra med :)
 

agehall

Medlem
Ja, det är inte jättedyrt att resa runt i Asien. Det kan även vara läge att titta på att köpa USDM miles och ta en intra-asia award med dem, men risken är att du åker mellan olika zoner och då är det inte jätteförmånligt längre.
 

Dr. Miles

Expert
Om bmi var kvar i Star Alliance skulle jag rekommendera one way award inom Asien och ha en stopover i Hong Kong.
Det är synd att Avianca LifeMiles inte tillåter stopover vid enkelresa. :(
 
Toppen