Senaste nytt

Förändringar i intjänade Eurobonus poäng hos Star Alliance partners

niksal

Medlem
Hejsan,

Jag har inte sett en egen tråd för detta ännu, så jag startar en. Jag var inne och kollade på införtjäning av poäng hos Star Alliance partners, och det verkar som om det blir lite förändringar i års-skiftet.

Det 'värsta' är väl att LH Z-klass i framtiden är 100% intjäning.
http://www.flysas.com/shared/EuroBonus/Earn-points/airlines/Lufthansa/

Air Canada har tidigare gett riktigt generöst med poäng i ekonomi-klass. I praktiken har alla interkontinentala flyg gett 100%, men nu ändras de billigaste till 50%. Bara det faktum att det är 50% och inte 25% är också intressant. Något vi kommer att se mer av i framtiden?
http://www.flysas.com/shared/EuroBonus/Earn-points/airlines/Air_Canada/

Austrian P klass ger föga överraskande 100%, men här ger Z-klass ännu 200%.
http://www.flysas.com/shared/EuroBonus/Earn-points/airlines/Austrian_Airlines/

Hos LX verkar såväl Z som P ge 200% även i framtiden.

Jag gick inte igenom alla partners utan de som kan tänkas vara mest relevanta för mig. Kommer det andra förändringar?
 

Dr. Miles

Expert
Det är bra att du uppmärksammar sådan förändring.
Det är som SAS standard taktik igen, "One step forward, two steps back".

Först införde dem 100% intjäning på alla betalda ekonomiklass biljetter på SAS flygning.
Sedan ändrade de bonusresa tabellen och nu även detta.
 

MarcusC

Medlem
Det värsta med Z är att det verkar som allt som inte är högsta prisklass, i varje fall hos LH hamnar på Z...så Z klass är en riktig poängtjuv....
 

mha321

Medlem
Är det ens SAS som sätter nivåerna? Är det inte LH (eller vilken partner det nu handlar om i varje fall) som bestämmer hur många poäng de "köper" av SAS? Nu kan väl SAS iofs ha höjt priserna på poäng, men då borde ju fler ändrat...

Däremot matchar det väl bättre att LH själva ger mindre miles i Z även till M&M - så snarare en justering för att behandla EB mer lika som M&M (även om det ger 150% på M&M och 100% på EB, så är det väl rimligt att LH vill "ge mer" till sina egna)?

Samt att det snarare är SAS "fel" att Z-klass på SAS-flighter kommer ge mindre intjäning på M&M från årskiftet? (från 200% till 150%)
 

Flood

Medlem
Det ser ut att vara dags för lite nya förändringar. Något kanske är kopplat till SAS Go/Plus eftersom det mesta ändrades 8 eller 9 juni.

United ger mer i premium economy
http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/United/
Air China ger mer i low economy
http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/Flygbolag/Air-China/
Turkish sänker i business
http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/Flygbolag/Turkish-Airlines/

Agean och EgyptAir verkar fippla lite med bokningsklasser.
http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/Flygbolag/Aegean/
http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/Flygbolag/Egypt-Air/

Estonian har slagit ihop lite klasser också, men den gällde från 1 juni.
http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/Flygbolag/Estonian_Air/

Kan ha missat något bolag. LH-gruppen var orörd i alla fall.
 

Fredrik

Medlem
Jag har sett förändringar hos MileagePlus för flygningar på SK så det måste helt enkelt vara så att allt det här är koordinerat mellan bolagen.
 

AABack2ARN

Medlem
Väldigt generöst av UA att ge 200% EB-poäng för bokningar i Y och B på flygningar som utförs av UA. (Eller vem det nu är som betalar för poängen?)

Visst mått av koordinering lär det nog vara, men jag tycker nog de skulle kunna koordinera bättre i vissa fall. Fast risken är nog att det skulle bli till det sämre :(
 
Toppen