Senaste nytt

Kinesiska - Hjälp med översättning

SvartMjolk

Medlem
Jag vet att vi har några på forumet som är riktigt duktiga på kinesiska. När jag var i Kina tidigare i år köpte jag med mig två flaskor i tax freen. Tyvärr kunde de som jobbade i butiken knappt någon engelska, så jag vet inte riktigt vad jag köpte.

Kan någon här hjälpa mig på vägen? Jag har försökt tyda med hjälp av en ordbok, men det går inte så bra:)

Det är två olika flaskor. Den ena berättade de att man kommer svettas om man dricker och den andra sa de "rice" om. Så jag antar att det kan vara risbrännvin, men rätta mig om jag har fel.

Flaska 1 (Svettas):
bild.jpg bild-1.jpg bild-2.jpg

Flaska 2 (Rice):
bild-3.jpg bild-4.jpg bild-5.jpg
 

Mikael

Medlem
Flaska 1: Maotai (känt kinesiskt märke: Maotai - Wikipedia, the free encyclopedia),
Det står lite standard-skryt (kinesiska produkter brukar ha detta): "traditionell, bra bryggd alkohol från maotai", "5000 år kulturell klassiker, bla bla"
Verkar (enligt bild 3) vara nån form av "limited edition", med någon speciell arom/smak (酱香)

Flaska 2: En typ av alkohol från Zhejiangprovinsen, av märket Tang Song, känner inte till detta märke.
 

SvartMjolk

Medlem
Flaska 1: Maotai (känt kinesiskt märke: Maotai - Wikipedia, the free encyclopedia),
Det står lite standard-skryt (kinesiska produkter brukar ha detta): "traditionell, bra bryggd alkohol från maotai", "5000 år kulturell klassiker, bla bla"
Verkar (enligt bild 3) vara nån form av "limited edition", med någon speciell arom/smak (酱香)

Flaska 2: En typ av alkohol från Zhejiangprovinsen, av märket Tang Song, känner inte till detta märke.

Ah, misstänkte att det var en Maotai. Googlade runt och kände ju igen delar av flaskan. Limited edition förklarar ju att jag inte hittade just den flaskan. Har läst på om Maotai och det stämmer att man ska svettas av den, vilket vi som smakade på den kan bekräfta. Uff!

Gällande flaska 2 så har den en kork precis som vin har. Vi vågade därför inte öppna och provsmaka med risk för att vi var tvugna att dricka upp hela flaskan på en gång.

Någon annan som har koll på flaska 2?
 

Dr. Miles

Expert
Kan någon här hjälpa mig på vägen? Jag har försökt tyda med hjälp av en ordbok, men det går inte så bra:)
När man pluggar kinesiska behöver du minst två ordbok/lexikon.
Den ena är 字典(zidian; teckenbok), 词典(cidian; ordbok).

Först använder man 字典 för att tyda tecken. Sedan använder man 词典 för att kolla vad ordet betyder.
Problemet med kinesiska är många förkortningar som man kan ej hitta i ordbok/lexikon. T ex SAS heter 北欧航空 men det både skrivs och talas nästan alltid som 北航.
 

SvartMjolk

Medlem
Jag har hittat webbsidan av tillverkaren Tangsong.
绍兴县唐宋酒业有限公司

Perfekt. Ska kika lite där och se om jag kan lista ut något.

När man pluggar kinesiska behöver du minst två ordbok/lexikon.
Den ena är 字典(zidian; teckenbok), 词典(cidian; ordbok).

Först använder man 字典 för att tyda tecken. Sedan använder man 词典 för att kolla vad ordet betyder.
Problemet med kinesiska är många förkortningar som man kan ej hitta i ordbok/lexikon. T ex SAS heter 北欧航空 men det både skrivs och talas nästan alltid som 北航.

Tack för tipset. Jag är ju på väg till Kina så det är alltid bra att ha mer koll än det lilla jag lärt mig genom studierna i Sverige. Jag köpte faktiskt det nya Kinesisk-Svenska lexikonet. Tycker det är riktigt bra. Många talspråk och så är listade vilket gör att jag ofta kunnat översätta rätt svåra texter som vi haft i läxa. Även texter som andra haft svårt med med hjälp av andra lexikon.
 
Toppen