Senaste nytt

Premiärtur för SJs nya snabbtåg SJ 3000

henrik l

Medlem
Åkte med X 3000 på sträckan Skövde-Stockholm i 1 kl i måndags. Jag kan bara instämma i det som skrivits om hårdvaran här. Man har gjort en klassisk enhancement. Vad gäller komfort och personligt utrymme vid sittplatsen är min upplevelse att skillnaden mot 2:a klass på X 2000 är mycket marginell. Så om man åker på morgonen är och frukost och fritt Internet det som ger ett mervärde.
 
Är det någon som provat SJ 3000 på linjen Stockholm-Umeå? Botnia banan är ju helt ny och borde inte ha så mkt kraftiga kurvor.
Det är väl Sveriges längsta dagtågslinje...och såvit jag vet trafikeras samtliga dagsavgångar på linjen till Sthlm med SJ 3000.
 

mry

Medlem
Jag funderar på att åka sträcka men inte kommit så långt i planeringen. Det är jobbigt att åka buss till Umeå från Luleå för att matcha det tåget tycker jag.
 

Toby

Medlem
Är det någon som provat SJ 3000 på linjen Stockholm-Umeå? Botnia banan är ju helt ny och borde inte ha så mkt kraftiga kurvor.
Det är väl Sveriges längsta dagtågslinje...och såvit jag vet trafikeras samtliga dagsavgångar på linjen till Sthlm med SJ 3000.

Åkt två gånger. Eller åker andra gången just nu faktiskt. SJ 3000 som gäller på sträckan.
Umeå - Kramfors går bra men sen blir det dåligt enligt mig. Märks att kommunerna här inte lagt ner mycket pengar på planering och underhåll. Är i Hudiksvall just nu och här är det rena rama berg-och dalbanan... SJ 3000 verkar dock sköta allt galant. Förra året var det mycket bättre väder men då kunde x2000 knappt rulla och nu ligger vi i stabila 150 km/h trots vädret.

1-klass stolarna är dock ett skämt men åker det pga internet, kaffe, tidning och att man slipper folket som inte har respekt för någon annan. Det räcker med att gå igenom 2-klass en gång under resan så inser man att 1-klass är värt pengarna.
 
Last edited:

flierman

Medlem
Fann lite bilder för er som inte hunnit åka SJ 3000 ännu, tog dem mellan Östersund-Gävle

SAM_3155.jpg SAM_3156.jpg SAM_3157.jpg SAM_3158.jpg SAM_3161.jpg SAM_3162.jpg SAM_3164.jpg SAM_3165.jpg SAM_3166.jpg SAM_3167.jpg SAM_3168.jpg SAM_3169.jpg SAM_3170.jpg SAM_3171.jpg
 

JoelG

Medlem
Märks att kommunerna här inte lagt ner mycket pengar på planering och underhåll. Är i Hudiksvall just nu och här är det rena rama berg-och dalbanan.

Hur tänker du här? Det är verkligen inte kommunerna som är huvudfinansiären för järnvägen i Sverige utan Regeringen!!
Det är regeringen som väljer att inte satsa på dubbelspår mellan Gävle och Härnösand och därmed är hastigheten låg pga många möten samt kurviga banor.

Sen går SJ 3000 i 200 kmh mellan Nyland (Kramfors) och Umeå samt större delen av sträckan Stockholm och Gävle,
 

Alf

Medlem
Jag vidhåller vad jag sagt tidigare, X3000 är en dålig produkt. Skakigt och långsamt, håller sej som snabbast på 150 km/ tim. Skillnaden mellan 2:a kl och 1:a klass är knappt märkbar, 2+2 i båda vagnarna. Inte värt att betala för. Är glad att det enda X3000 försvann från min region för ett halvår sedan. Nu har vi bara X2000 och det är toppen med en bra 1Kl.
 

Palazzi

Medlem
Jag har nog inte hört ett positivt ord om SJ3000, men jag måste tillstå att det verkligen ser fantastiskt ut! :) Skandinaviskt sparsmakad design, och jag gillar verkligen substitutet till den normala restautangvagnen.
Det ser faktiskt, rent designmässigt, bättre ut än de flesta tåg jag testat....(en hel del). Tyvärr är det ju en hel del andra saker som inte är lika imponerande gällande SJ...
 

Glenn E

Medlem
Jag har åkt ett par korta sträckor med SJ3000.
Det finns några platser i motsatt ända till förstaklass där det finns väldigt gott om utrymme.
Jag tycker det är fint och fräscht fast konstigt att de inte har särskilda stolar för förstaklass.
 
Toppen