Senaste nytt

Vilka kreditkort använder du och varför?

SAS MC och DC. Här placerar jag i stort sett samtliga köp som görs privat.
ICA MC. Använder jag i stort sett enbart vid utlandsresor.
Swedbank MC. För bankomatuttag.
Volvokort Företag VISA. För alla utlägg för företaget.

Jag planerar att avsluta ICA MC under 2013. Det är det enda kortet som jag betalar årsavgift för och jag tror värdet av att jag slipper valutapåslag utomlands ändå understiger årskostnaden.
 

Chrille

Medlem
SAS EB Amex, försöker använda det för alla tjänsteutgifter,
SAS EB MC, mest för privat spend,
Agrolkortet MC, valde det för att få drivmedelsrabatter men funderar på att säga upp det eftersom avgiften äter upp en stor del av "vinsten",
SHB Visa, backup.
 
Amex gold för MR och ingen årsavgift - skaffade detta för varumärket :p. ICA MC sen jag reste som student - skaffade detta pga inga transaktionsavgifter utomlands. SHB Visa kreditkort för det ingår.
 

jth

Medlem
Mina kort, i den ordning som de används:
BA VISA - för alla småutgifter och eftersom de fungerar överallt.
SAS Amex - För större inköp och främst i USA.
Skandiabanken VISA - backup och mest för kontantuttag hemma och utomlands.
SHB Allkort Visa - mest som backup och eftersom man får en bra reservkredit på kortet.
Eurocard - kommer med jobbet, har inte används på 2-3 år nu.

Förändringar som jag planerar är att säga upp SAS Amex efter att årest 2-4-1 är använd och eventuellt ersätta med ett vanligt grönt Amex, eftersom jag inte flyger mycket med SAS numera.
 

David

Medlem
Danske Bank guldkort
Eurobonus Mastercard

Står på att-göra-listan att se över villkor och förmåner och anpassa korthögen efter nuvarande omständigheter då jag mestadels använt lokala bankkort i Kina senaste 5 åren...
 

Najk

Medlem
Har varit Amex trogen.
Skaffade Amex Gold när jag var 21år för att samla MR. Bytte till Amex Platinum när jag var 24år. Har historiskt uteslutande använt MR för hotellnätter.
Skaffade för 1 månad sedan SAS Amex istället för Platinum och kommer nu samla EB-Poäng. Har ett vanligt HB Visa som används där Amex inte accepteras.
Borde kanske komplettera med ett SAS MasterCard?
 
Last edited:

mry

Medlem
Borde kanske komplettera med ett SAS MasterCard?

Har du EBG får du ju både ett EB mastercard och ett EB dinners gratis, annars betalar du bara för dinners kortet och får ju bägge så jag ser ingen anledning att inte ha bägge om man skaffar ett av dem.
 

Madame

Medlem
Har en AMEX Gold - det är för reseförsäkrings skull. Samt en NK Svart för inköp av övriga varor. Det sistnämnda kostar 195 kr/år.
 

Randy Marsh

Medlem
SAS-kort: Amex Platinum, MC och Diners. Har också Trumf Visa.

Amex används så mycket som möjligt eftersom det ger flest EB-poäng samt 2-4-1 voucher vid omsättning över 100 000 NOK. MC och Diners använder jag mest under 3x-kampanjer, men de är ju gratis som EBG.

Trumf Visa är det jag använder mest till vardags. Det ger bra med EB-poäng (14 p/100 kr alla inköp, 28 p/100 kr på NorgesGruppens butiker) och har chip, något som både Amex och Diners saknar. Det används också för köp av inrikes flygbiljetter eftersom man då kan kringå förbudet mot bonuspoäng inrikes i Norge.
 
Toppen