Senaste nytt

Kliva av tåget på Arlanda

mry

Medlem
Men iaf billigare, sen kan man ju diskutera hur stor sannolikhet det är att man får betala kontrollavgift när man normalt inte ska åka den vägen ;)
 

Nemo

Medlem
Om du enbart byter tåg (till pendeltåget) på Arlanda så är det ändå risk att du måste betala passageavgift. Förr, dvs före 9 dec då Upptåget körde Upplands-Väsby Knivsta Uppsala så kollade de noga att man hade betalat avgiften när man steg på. Nu har ju inte pendeltåget konduktörer, men kontroller förekommer.
 

twiggs

Medlem
Om du enbart byter tåg (till pendeltåget) på Arlanda så är det ändå risk att du måste betala passageavgift. Förr, dvs före 9 dec då Upptåget körde Upplands-Väsby Knivsta Uppsala så kollade de noga att man hade betalat avgiften när man steg på. Nu har ju inte pendeltåget konduktörer, men kontroller förekommer.

Men om man enbart byter tåg på Arlanda C så behöver man väl ändå inte betala en passageavgift, för i sådana fall är namnet på avgiften helt missvisande.
 

tourist

Medlem
Trots allt enklare att låta upphämtningsbilen åka in till Sthlm C? ;)

Eller också kanske du kan ta tunnelbanan till någon station närmare slutdestinationen med lättare upphämtning?
 
Last edited:

johanf

Medlem
Jag har anlänt med tåg till Arlanda C sent på kvällen några gånger, och då gått förbi en obemannad spärr där allt står öppet. Kan inte minnas vad för tid det rörde sig om, men bör ha varit strax innan midnatt eller ännu senare. Inget jag tror man ska räkna med dock..
 

palmen

Moderator
Men om man enbart byter tåg på Arlanda C så behöver man väl ändå inte betala en passageavgift, för i sådana fall är namnet på avgiften helt missvisande.

Tror inte SL benämner avgiften som passageavgift. Men om man jämför med sträckan ut till Bålsta så är det en extra kostnad att åka den sista biten till Bålsta och det är mer eller mindre alltid någon som kontrollerar giltig biljett på den biten. Har visserligen bara åkt sträckan 1 gång, men enligt de som pendlar så tittas biljett allt som oftast vad jag hört.
Ingen aning om hur det fungerar från Arlanda men jag kan tänka mig att det är betydligt fler kontroller där av SL att man har giltigt färdbevis än vad det är på andra ställen. Tror jag blivit kontrollerad 1 gång 2012 och då pendlar jag dagligen under veckodagarna och åker en del på helger och kvällar också.
 

Dr. Miles

Expert
När mellan Upplands Väsby och Arlanda C var trafikerades av Upptåget, fick jag alltid kontroll av tågvärd på sträckan.
Jag har inte provat pendeltåg till Arlanda C än så kan jag inte uttala mig om hur det är nu dock.
 

AABack2ARN

Medlem
Men om man enbart byter tåg på Arlanda C så behöver man väl ändå inte betala en passageavgift, för i sådana fall är namnet på avgiften helt missvisande.

Kanske lika missvisande som trängselavgiften för bilarna i Stockholm som de facto är en passageavgift eftersom man betalar den även då man lämnar Stockholm och därmed bidrar till att minska trängseln i stan...
 
Toppen