Senaste nytt

Vilka kreditkort använder du och varför?

Det vore kul att höra vilka kreditkort du har i plånboken och varför du valt just dom?

Om det är något ovanligt kort får du gärna berätta lite kort om villkor och kostnader etc.
 
Själv har jag SAS American Express Gold och Handelsbanken Platinum. Det förstnämnda för att samla Eurobonuspoäng till 150k 2-4-1 vouchern. Det sistnämnda för reseförsäkringen som ska vara bäst på marknaden.

Använder i princip aldrig Concierge service på något av korten.
 

agehall

Medlem
Komplett flora av EB-kort (dvs AmEx, Diners och MC), BA Visa samt två "vanliga" kort från SHB. I princip köper jag allt som går på mina EB-kort. De vanliga korten har jag bara ifall jag behöver ta ut pengar i en bankomat.
 

gdaily

Medlem
Finnair SEB Mastercard
SAS SEB Mastercard (& kompanjonskort) och Diners
BA Visa

95% av inköpen går på BA Visa. Kommer säga upp SAS Mastercard om ett halvår.
Diners används för några 10k sek inköp om året för att ha Loungetillgången då man flyger "udda"
 
Last edited:

micke

Medlem
Sas Amex, Amex Gold, Sas MasterCard, Sas Diners Club, BA Visa, Finnair MasterCard, Eurocard Platinum, Marginalen Traveller, Nordic Choice MasterCard, First Member MasterCard, Icabanken samt Länsförsäkringar Bank som jag aldrig använt.

Det handlar om Sign up Bonusen samt Lounger med Eurocard. Utomlands använder jag Icabanken för 0 % valutapåslag.
 
Last edited:

micke

Medlem
Har åkt på årsavgift på Marginalen Traveller eftersom poängen annars brann inne. First member åker jag på 390kr för en hotellnatt också. Annars åker de ut efter ett år och då ansöker på nytt, med ny sign up bonus.
IcaBanken kostar ju också 240 per år så helt gratis var det ju inte.
 
Last edited:

Alx

Medlem
American Express Centurion Storbritannien (Det mytomspunna svarta titaniumkortet), Mastercard & Visa... Jag och min sambo använder ALLTID Amex Centurion där det accepteras eftersom det ger dubbla poäng vid högre årlig spendering.

Anledningen att vi frivilligt betalar de 2.800€/år som Centurion kostar är att vi får så otroligt många fördelar och erbjudanden. Bara deras helt otroliga reseförsäkring har gjort att jag och min familj med råge har fått tillbaka årsavgiften varje år vi har haft kortet.
 
Anledningen att vi frivilligt betalar de 2.800€/år som Centurion kostar är att vi får så otroligt många fördelar och erbjudanden. Bara deras helt otroliga reseförsäkring har gjort att jag och min familj med råge har fått tillbaka årsavgiften varje år vi har haft kortet.

Kan du inte starta en ny tråd kallad "Därför har jag American Express Centurion för 25000kr per år" och motivera/förklara för oss andra? Tror många googlar på just detta kort och många är nyfikna (inklusive jag!)
 

ACervin

Medlem
Alla tre EB korten för max intjäning och 241. Har gått bra i år. Fått ihop både Amex vouchern och hyggligt med lounge access via Diners. Men för privata utgifter utomlands använder jag GE Money bank för att slippa 2% växlingsavgift. Det gamla Visa bankomat kortet för kontantuttag utomlands. Fasar nu ut dessa för National Australia Bank combo av Qantas kopplade Amex o Visa platinum med 35 000 miles sign up bonus. Båda korten går till samma bankkonto vilket verkar smidigt.
 
Toppen