Senaste nytt

Lufthansa - Alles fuer diesen Moment!

Rustscheff

Medlem
Reklam är ju just det-bara reklam. Alla som haft det tvivelaktiga nöjet att färdas på en LH 747 i whY-class och åtnjutit den förstklassiga underhållningen från de små flimrande skärmarna i taket, det generöst tilltagna benutrymmet, perfekt avpassat för achondroplastiker och den ömma servicen från de teutoniska flygvärdinnorna vet att denna slogan bara passar om man själv subskriberar till den filosofi Ritter von Sacher-Masoch ger uttryck för i sina böcker.

Jag har själv även i LH C varit med om en flygvärdinna som med kraft försökt få mig att acceptera en ljummen plastflaska med vatten trots att jag försvarade mig med ”but mylady, I do not drink water-I pass it!”. Svaret blev mycket tyskt och korrekt: ”Yu drink ze vater. Vater is gut for Yu.”

Lyckligtvis är sådana scener fjärran när man får glädjen att avnjuta LH F.

Hösten 2010 drabbades jag av ett intrikat problem. Mina svärföräldrar fyllde båda 70. En milstolpe i livet. Eller en skylt som lika gärna skulle kunna stå vid ingången till Y: I som här inträden-låten hoppet fara…I vilket fall brukar denna tilldragelse firas. Svärfar var dock av den åsikten att det inte skulle firas. Alls.
Svärmor bröt ihop.
Vad gör man som snäll svärson när svärföräldrars skilsmässa är hotande nära?

MAN FIRAR SPEKTAKULÄR 70-årsdag!

Men vad ger man till två sjuttiåringar i medelklassen? Prylar? Nja. Årgångschampagne? Svärfar blir sur i magen av vin och whisky. Havannacigarrer? Har fått. Och svärmor röker inte cigarr.

Men ingen av dem har fått resa LH F! Och båda har alltid längtat till en tropisk strand.

Sagt och gjort. Vart flyger LH? Till MIA. Som är nära Karibien! Efter extensiv genomsökning av lämpligt boende på samtliga öar inom rimligt avstånd från MIA återfanns Long Island, Bahamas!



Long Island map.jpg

Här kan man hyra ganska trevliga villor med gott om plats för 1600 till 3400 dollar per vecka!
Jag slog klorna i dessa två husen: en vecka på blåsiga östkusten och en vecka i väst blir perfekt!

Ryan1.jpg Ryan2.jpg Ryan3.jpg








USD 1900. 75 m till beachen. 2 sovrum. Inga grannar inom synhåll. Jacuzzi på altanen. Elände att svärföräldrarna skall med…
USD 3400 för detta-men då ingår 4WD bil samt båt i en vecka! Blir man inte lycklig här blir man det aldrig! Problemet är bara-hur skall man ta sig hit från MIA?



Whymm1.jpg Whymm2.jpg Whymm3.jpg









LH landar 1340. Flygplatsen på Long Island stänger vid mörkrets inbrott, 1800. Det borde ju gå bra, eller hur?

Enda sättet att ta sig dit från MIA är från OPF!

Vad är OPF? Opa-Locka airport! Där Amelia Earhart var baserad och Graf Zeppelin landat!! Grundad av flyglegenden Glenn Curtiss, som grundade hela statsdelen 1926 i morisk stil. Med osvikligt sinne för marknadsföring döpte han den från början till Opa-Tisha-wocka-Locka, som på det lokala indianspråket fascinerande nog betyder ”Kullen bortom floden där det finns en lägerplats”.
Alltnog-namnet förkortades till Opa-Locka, flygplatsen förvandlades till liten privatflygplats och stadsdelen dekade ner sig till ett ghetto med en av USA´s högsta murder rates. Detta hindrar inte kapten Curtis Romero på Noble Air Charter, som kunde offerera en rabatterad direktflight och dessutom hämta oss vid MIA.

Noble1.jpg










Då var det bara förberedelserna kvar. Genom att tigga, be och donera hundratusentals FF miles lyckades jag få 4 platser på samma flight GOT-FRA-MIA. I mars i år. Bättre sent än aldrig.

Men en present är ju mycket roligare om det är en överraskning!
Jag kontaktade svärfars chef (still going strong vid 70) som bokade in fiktiva patienter under 2 veckor i mars och teg som muren.

En fredagskväll bjöds sedan paret på födelsedagsmiddag hemma hos mig. Under tiden var hustru hemma hos dem och packade två väskor med sommarkläder samt smusslade ned nybeställda dykarmasker med rätt slipade linser! Middagen avnjöts och de fick reda på att de skulle få åka till Dronninglunds slot i Damnark, äta en 5-rätters, ha whiskyprovning, få jaga med falk dagen efter och gå på Danska båtmässan. Ett snyggt tryckt prospekt delades ut.

Morgonen efter var det riktigt roligt att se minerna när vi svängde av mot Landvetter i stället. Checkin staff var informerade och önskade ”Lycklig resa till Tyskland”. En ny lapp gavs ut som talade om fördelarna med LH C samt att vi skulle åka ”Romantische Strasse” i Tyskland. Första övernattningen på Kempinski Gravenbruch.

Det var första gången svärmor satt i lounge. Hon kvittrade över SAS-loungens utbud av litet kalla rätter och drack ett gott glas vin. Flyget gick som det ska. Personalen gratulerade till 70-årsdagen och en kall måltid serverades. Med sekt. Svärmors ögon glittrar.

Vad möts vi av i FRA?
En alldeles egen Porsche, med alldeles egen namnskylt! Med en chaufför som säger: Congratulations on Your birthdays, Dr and mrs R...Som tar oss till terminalen. Tack LH!



Fra_lh_terminal_outside.jpg FCT 2.jpg



Därefter övernattning på Kempinski Gravenbruch och trevlig middag. Man får rabatt på rummen om man flyger LH F. Även award F!
Fantastisk frukost. Trist, med tanke på vad som väntar… Paret får reda på att de skall upp tidigt i morgon för avfärd med bil. På morgonen hämtas vi av hotellets limousine som avlämpar oss på FCT!




Kempinski.jpg

För de som inte provat är FCT heaven on earth. Man möts av en personlig assistent, får gå igenom en snabb security check (dock inte för oss-otroligt grundlig eftersom en amerikansk soldat skjutits i Frankfurt natten innan) och sedan kan man njuta av 30 sorters whisky, 3 sorters sake, en magnifik buffet från Do & Co eller, om man till frukost så vill, beställa min favorit-wienerschnitzel! Det finns ett mycket trevligt rökrum med gratis cigarrer-svärfar blev salig…Och riktiga badrum med plats för två. Och möjlighet att utöka sin kollektion av söta små gummiankor märkta Lufthansa First Class…. Självfallet blir man sedan körd till planet och eskorterad. Väl här får födelsedagsparet reda på resans mål- Miami. De har en kusin där och blir itutade att vi skall låna hennes lägenhet…

Väl ombord vet personalen om att paret fyller år, och att det är första gången i F…De skäms bort GRUNDLIGT. Omtag med kaviar, alla förrätter och rejält med dryck. Svärmor strålar med ögon stora som tekoppar och svärfar småler, säger-trevligt det här. Han är inte mannen av stora ord.




LH rose.jpg




Många glas champagne och litet sömn senare landar vi i MIA. Tillsammans med 7 stora plan från Sydamerika! Jag har försökt få VIP service genom immigration i förväg men blivit nekad. En representant för Miami Dade airport sade dock att hon skulle ” se vad hon kunde göra”. Efter att ha stått i kö 45 minuter hörs en röst i högtalaren: ”Dr R, please contact Lufthansa staff”. Ingen sådan finns före Immigration. Efter 1 tim 15 min är klockan 1500. Senast 1530 måste vi LYFTA från Opa Locka… Äntligen är vi igenom-för att mötas av en GIGANTISK kö till Customs! Precis innan jag hinner få en hjärtinfarkt kommer helt plötsligt en herre i gul väst samt 3 andra-med trolleys och allt vårt bagage!!! Vi lotsas förbi hela kön och bakom denna står kapten Romeros SUV och väntar! I denna får svärföräldrarna sist och slutligen veta att de skall i privatplan till:
Paradiset…Long Island, Out Islands, Bahamas.







Long Island 1.jpg Long Island 2.jpg

Tack vare Lufthansa som ställde upp med Porsche transfer i FRA trots att de inte behövde (vi flög ju dagen efter), birthday recognition på planet OCH hjälp med bagage och tullklarering inför vår short connection kunde vi således fira födelsedagen formellt med en äkta bahamiansk 5-rätters middag i matsalen i vår villa kl 1930 samma kväll på Long Island Bahamas…tillagat av vår vänliga Bahama Mama på 100 kg som var housekeeper.

Självfallet skulle INGET av detta kunna genomföras om jag inte via Flyertalk lärt mig allt som behövs för att kunna få ihop 640 000 bonusmiles…

Svärföräldrarna är fortfarande gifta. Med varandra.
 

Swisser

Medlem
Rustscheff,

Trevlig läsning och bra initiativ från din sida till ett oförglömligt födelsedagsfirande för dina svärföräldrar!

Du skrev: "Självfallet skulle INGET av detta kunna genomföras om jag inte via Flyertalk lärt mig allt som behövs för att kunna få ihop 640 000 bonusmiles…".
Eftersom det antagligen finns flera i detta forum förutom jag som befinner sig på en nybörjarnivå angående bonusmilessamlande, så kanske du skulle kunna vara så vänlig och dela med dig med några av de bästa möjligheterna/tricksen/knepen du har lärt dig via Flyertalk?

Dankeschön!
 

Rustscheff

Medlem
1) Var med på varje kampanj LH har för extra bonus. Även om du inte är targeted kan du slinka med
2) Läs Flyertalk på nätet
3) Köp US Airways points när de har 50% rea på poäng (som nu)
4) Utnyttja när bonusen blir dubbelt värd på dina kort. Köp bilen, värmepumpen eller huset då!
5) Ha ett kort som ger dig 50% poängrabatt när det blir dags
6) Använd ANA för att leta bonusplatser
 

Alx

Medlem
Nog inte många som skulle välja att lägga sina surt förvärvade miles på sina svärföräldrar. Underbar läsning! Vilken rigorös planering, vad roligt att ALLT verkligen klaffade till sist! :)
 

Rustscheff

Medlem
Ni skulle bara veta...Väl på ön visade det sig att bilen vi fick hyra var en privatbil vi fick "låna mot betalning" och ersätta alla skador på utan att kunna teckna någon försäkring. Samma gällde båten vecka 2. Men även här hade vi tur. På tillbakavägen i det lilla privatplanet höll vi under landning på OPF på att krocka med ett annat plan! Men kapten Romero vräkte ned planet i en nästan lodrät dykning och landade perfekt. 2 v ägnades åt bad, sol, fiske och upptäcktsfärder. På Long Island bor ca 3000 individer. Det finns totalt 144 hotellbäddar och 20 hus att hyra varför turisterna alltid är väldigt få. Att jämföra med Grand Bahama Island som får 1.3 miljoner besökare varje år...
Som kuriosa kan nämnas att vi vid landningen på OPF fick uppleva att EXAKT VARJE pryl vi hade med oss granskades-och tullen tog svärfars två kvarvarande Havannacigarrer trots vi påpekade att vi var "in transit".
 
Toppen