Senaste nytt

Eré sweet eller mardröm att flyga billigt via Ukraina?

Bryant

Medlem
Hej

Bakgrund:

Allting börjar som vanligt med att jag sitter framför datorn och "slösurfar" på diverse resesidor för att eventuellt hitta något av intresse. Av någon anledning börjar jag söka efter priser till Peking under augusti och fastnar för rutten ARN-KBP-PEK-ARN för 3500:-, med bolagen Aerosvit och Air China. Aerosvit(?!) tänker du säkert nu. Men vänta!

Jag frågar tjejen om hon skulle kunna tänka sig en vecka i Peking i Augusti. Svaret var ett kort, NEJ! -Jaha, men priset... 3500 vet du hur billigt det är? Det är bara att acceptera, det blir inget Peking. Biljetten är ju dock alldeles för billig för att inte boka! Jag håller dock fingrarna i styr och inser att jag måste leta efter något som vi båda kommer att uppskatta
Jag hintar lite då och då att det är "grymt bra shopping i Peking".. Spelar tydligen ingen roll eftersom det tydligen är alldeles för varmt och det är brist på stränder.

Ungefär en månad senare så börjar det att lossna. -Peking kanske är intressant ändå! Jag kollar om priset finns kvar de datum vi kan åka och veckan efter så bokar vi.


Innan resan:

Aerosvit... Aerosvit! Är detta verkligen ett bolag som man VILL flyga med en längre sträcka? Absolut tänker jag! Absolut inte är det många som säger till mig. -Det är ju som att flyga med Aeroflot! Det kan man ju absolut inte! Det går inte att jämföra säger jag, Aerosvit är vad Aeroflot en gång var. Dvs sämre. Jag har flugit med detta bolag tidigare och tycker att det är ett helt ok bolag att ta sig från punkt A till punkt B. Iallafall när allt fungerar. Jag googlar runt lite och inser att ungefär 75% av det jag läser på diverse forum är negativt. Men som vanligt så tar jag folks "tyckande" med en nypa salt. Det jag dock tar till mig att är vi endast reser med handbagage för att undvika klåfingriga människor. Ett plus med just denna kombinationen är att det är ett direktflyg till Stockholm.

Resan
Taxin hämtar upp oss strax efter sex på morgonen. Jag vill vara på Arlanda i tid eftersom Aerosvit i Stockholm vägrade seata oss innan avresa. Vi var först i kön och fick stolarna 17F/G mellan Kiev och Peking. Bra!

Eftersom jag reser alldeles för billigt och med alltför många olika bolag så kommer det aldrig att bli ett guldkort. Men då vi båda har Dinerskort så sätter vi oss i loungen och käkar ostmackor och dricker te.

Planet som ska ta oss till Kiev var sent in till Arlanda kvällen innan så blir det en försening på ca 2h. Det gör oss absolut ingenting, då jag hellre sitter och väntar på Arlanda än på Borispol.

Tillslut så blir det buss ut till plattan där Windrose E190 står och väntar på oss. Reg på kärran var UR-WRG och vi hamnade nästan längst bak på rad 28A/C.

IMG_2294.jpg

Det var inte alltför mycket folk ombord denna lördagmorgon

IMG_2293.jpg
Röda byxor och aningen trångt men ändå ok för en flight på 2h
IMG_2296.jpg
Servicen ombord var apelsinjuice och en polarmacka. Servicen i övrigt var som min tidigare erfarenhet av Dniproavia och Aerosvit. Det är inte otrevligt men glöm att du får ett leende. När serveringen är över så håller sig flygvärdinnorna för sig själv tills det är dags för att göra kabinen klar inför landning.
IMG_2298.jpg
IMG_2301.jpg
Alternativt så låter man tjejerna göra jobbet och tar sig en tupplur. (Ja, han tillhör besättningen)

IMG_2304.jpg
En nöjd flickvän njuter i solen innan det är dags att kliva ombord på 767:an där vi ska tillbringa de närmsta 9h. Reg UR-VVF, som för övrigt var samma kärra jag flög med ett år tidagare fast då till BKK
IMG_2307.jpg
Blågul!
IMG_2308.jpg
Men vår kärra var samma gamla vita målning
IMG_2311.jpg
Ombord så är det inte mycket som är nytt. Blått,tråkiga tygstolar och storbildsTV .
IMG_2321.jpg
Fortfarande röda byxor men denna gång mycket bättre rum för benen. Jag är 1,83. Tjejen somnade direkt och jag stoppade in Iphonelurarna i stolen och tittade på det som bjöds på TV.
IMG_2323.jpg
Jag håller med! Maten ser inte alls kul ut. Men som tur var så smakade den bättre än vad den set ut. Det som var under all kritik var brödet. Torrt och äckligt!
IMG_2325.jpg
Varma handukar delades ut innan frukostserveringen startade. Eller handuk och handuk, en varm servett som luktar citrus.
IMG_2326.jpg
Frukosten var riktigt god. Däremot samma vidriga bröd

PEK-ARN
IMG_2369.jpg
IMG_2392.jpg
Efter en riktigt skön vecka i Peking var det dags att flyga hem!
IMG_2403.jpg
B-2068 har fått äran att få flyga till Stockholm idag.
IMG_2407.jpg
Ja jag vet. Fortfarande röda byxor. Nej jag har inte haft dessa på mig i en vecka men det är ju så skönt att resa i manchester. Helt ok benutrymme. Air China i Stockholm lät oss välja plats innan avresa. 53A/C blev det. Det var tur att vi kunde välja plats innan avresa. När vi kom till flygplatsen var det en full flight och inga fönster/gång platser kvar. Det är döden att sitta i mitten på långa flygningar när sätes konfigurationen är 2-5-2
IMG_2408.jpg
Drickat får man i antingen plast eller pappersmuggar. Gratis dryck ombord inklusive alkohol, vilket Aerosvit inte bjuder på.
IMG_2409.jpg
IMG_2414.jpg
IMG_2416.jpg
Biffen jag fick var inte alls god men den kinesiska ölen desto bättre.
IMG_2419.jpg
Slänger med en mörk kabinbild, mest för att jag verkligen gillar den rymliga kabinen på trippelsjuan.

Slutsats:
Mardröm? Absolut inte! Av två flighter till Asien med Aerosvit och Air China så har jag bara positiva erfarenheter. Man får ofta en biljett till ett mycket bra pris. Inga dolda avgifter alá Ryanair och (nästan) fullservice ombord. Om jag däremot hittar två biljetter med inte allt för stor skillnad i pris där det ena bolaget är Aerosvit och det andra är (nästan) valfritt "västbolag" så väljer jag bort Aerosvit. Mest pga av att när det inte funkar, så tror jag inte att det är allt för kul att stå på Borispol och undra vad som händer.

Måste bara dela med mig av en anekdot från min första resa med Aerosvit till Bangkok. På Arlanda innan boarding gick jag fram för att fota kärran och där stod två damer som började att prata med mig. De tyckte att det var så skönt att de slapp flyga med Aeroflot eftersom den enes son sagt att det är ett hemskt bolag. Jaha tänkte jag och log. De fick leva kvar av illusionen att Aeroflot är dåligt bolag och Aerosvit är så mycket bättre. De kom ju billigt och problemfritt till Thailand och hade säkert en underbar resa. Hemresan, den vet jag dock ingenting om...

T
 

Attachments

  • IMG_2305.jpg
    IMG_2305.jpg
    98,5 KB · Visningar: 418
  • IMG_2319.jpg
    IMG_2319.jpg
    97,4 KB · Visningar: 391
Bra reportage.
Man får lite vad man betalar för. Oftast så ligger Aerosvit och Air China bäst i pris...även i Business. Vissa gånger kan man t ex. flyga för 15000 t/r i Business till BKK. Många utav 767:eek:rna som Aerosvit flyger med tillhörde SAS innan de bytte ut planen till nyare Airbus.
 

Mikael

Medlem
Intressant läsning. Har tidigare Aerosvit till Kina pga deras priser, men valt bort dem då jag läst alldeles för många negativa kommentarer. Tror det är precis som du säger att det är helt ok när det funkar, men mindre roligt när nånting går fel. Har också läst om att mycket baggage försvinner och/eller länsas på vägen, vet inte om det stämmer.
 

lars

Medlem
Bra skrivet! Har familjemedlemmar som flygit med Aerosvit till Asien för bisarrt låga priser och det enda de klagar över är Kievs flygplats plus att inte flygvärdinnorna ler. Lite av ett lyxproblem det där med bristen leendet kanske.. :) Är ju dock inte speciellt mkt billigare under högsäsong (ex. BKK jul/nyår) så betalar hellre någon tusenlapp extra för ett asiatiskt/mellanöstern/europeiskt.
 
Toppen