Senaste nytt

Gulf Air Business Class Bahrain- Bangkok (samt en kort review av Falcon Gold Loungen I Bahrain)

swede77

Medlem
Detta blir min första reserapport här på Businessclass.se och därmed får jag be er ha lite överseende med kvalite på bilder och dylikt. Alla kan ju inte vara lika proffsiga första gången!

Inledningsvis vill jag förklara att Gulf Air precis nyligen slagit samman First Class och Business Class och kallar den nya produkten Falcon Gold. Samtidigt så sker en uppgradering av äldre inredning I flygplanen och Business class produkten förbättras och Falcon gold kommer ha riktiga full flat sleeper seats ombord på long-haul rutterna. Renoveringen av flygplanen sker I skrivande stund. För mer information om Falcon Gold se denna länk: Falcon Gold |Travel Information|Gulf Air

31212600_bahrain003.jpg

imagesCAM0RE2A.jpg

Resan börjar en fuktig kväll i slutet av Augusti med en aftontemperatur på 37° och luftfuktighet på 75% så hoppade jag glatt in i min luftkonditionerade Taxi till Bahrains flygplats (BAH), då det varit litet politiskt stökigti Bahrain var jag tvungen att stanna vid den militära checkpointen innan ankomst till flygplatsen där jag snabbt vinkades igenom av bistra militärpoliser med automatkarbiner och pansarfordon med tung kulspruta på taket. (vågade faktiskt inte ta en bild :cool:)

Vid ankomst till flygplatsen så finns det en speciell dörr-sektion man stannar vid om man skall flyga First och Business class, gick in och genomförde den obligatoriska baggage scannnen och metalldetektorn innan jag släpptes in i First och Business Class terminalen som var helt öde, med en 4-5 öppna diskar och inte en medresenär så långt ögat kunde nå.
IMG_0895.jpg

IMG_0894.jpg


Jag blev erbjuden att slå mig ner i stolen bakom checkin disken som ser ut som ett stort skrivbord vilket jag gjorde med glädje. Checkin processen var kort och effektiv och personalen mycket artig, baggage taggades med priority och en speciell Falcon Gold tag. Därpå togs baggage manuellt om hand och försvann magiskt ur min åsyn.

Därpå till passkontrollen som är belägen 20 meter från checkin, två bemannade diskar och inte en enda person I kö. Ytterligare 20 m till en säkerhetskontroll också utan kö. Hela proceduren tog mindre än 5 min! Otroligt smidigt, särskilt i denna del av världen.

IMG_0898.jpg

IMG_0896.jpg
Ut till airside och den relativt tråkiga duty free delen, mycket folk i omlopp då detta var slutet av Ramadan och många tar tillfället att resa iväg några dagar och det tog mig en stund innan jag hittade till Falcon Gold loungen som ligger en trappa upp vid gate 15.

IMG_0900.jpg

IMG_0904.jpg

Blev incheckad I Loungen som endast är till för Gulf Air, det finns en lounge I närheten som övriga bolag nyttjar som bär namnet Dilmun Lounge. Personalen i Falcon Gold loungen noterar destination och flight vid ankomst till loungen då alla flighter ropas ut manuellt inklusive förseningar och annat.

Det var ganska mycket folk i loungen och det var lite svårt att hitta en plats att sitta på men det löste sig till slut. Loungen är ganska trevlig och det finns gratis wifi, alla möjliga tidningar, lite plockmat, pasta, arabiska specialiteter, en lite bar för alkohol och ett speciellt dessertbord med allehanda sötsaker som är en favorit här i regionen. Självservering,men allt fylls på och ser fräscht ut. När man ätit klart dukas det också av relativt fort.

IMG_0905.jpg

IMG_0906.jpg


Det som man bör tänka på är att dom ropar ut boarding så sent som möjligt så man inte skall behöva vänta för länge innnan pushback efter man boardat. (Så bra tänkte jag, men glömde ju att jag skulle ta bilder vid ombordstigning och att ni proffs här på forumet rekommenderar att man skall gå ombord tidigt)
En kort promenad till gate 12 och dags att gå ombord. Det var tomt i gaten så jag hade tyvärr ingen möjlighet att utröna huruvida Gulf air erbjuder priority boarding Denna resa var det en A330-200 som skulle trafikera rutten. Ett av dom nyaste plan som Gulf har.Det fanns endast en airway så ingen speciell airway för business.
Väl ombord blev jag välkomnad, min kavaj togs omedelbart om hand och jag blev erbjuden ett val av vatten, juice eller champagne.

IMG_0907.jpg

Sätena ombord i Business är konfigurerade 2-2-2 med säten som är väldigt lika SAS Business. Jag satt på 4H men såg att det framför galleyt ifnns 3 rader till, alltså rad 1-3 med en 1-2-1 konfigurering. Vafalls!! Frågde FA’n som glatt berättade att detta är den gamla First Class delen som numer Full Fare paying C pax har förtur till. Tittade lite och det var full Flat sleeper säten som FA’n bekräftade skulle bli standard i nya Falcon Gold produkten!

Så fort det annonserades “boarding completed” serverades det arabiskt kaffe och dadlar vilket är en gammal tradition för att välkomna och skänka ära till gäster. En trevlig gest tycker jag.

IMG_0911.jpg
Strax efter drinken och innan pushback fick man en meny av en FA i kockuniform (Skychef som tidigare endast var tillgängligt i First Class som efter en stund och tog beställningar från menyn, det fanns 3 förrätter, 3 varmrätter och 3 desserter. Man fick även välja dryck till de olika rätterna med hjälp av en vinlista. Dessutom kunde man välja att inte bli väckt till frukost om man vill sova längre.

IMG_0909.jpg
Se menyn här:

IMG_1022.jpg

IMG_1024.jpg




En av FA gick också runt med en bricka med olika dagstidningar att välja på, ett magert utbud av internationella tidningar med många arabiska.
Dags för Pushback följt av en smidig takeoff och ganska snabbt knäpptes seatbelt lampan av, dock så hade flera passagerare redan sprungit runt i kabinen utan kommentarer från FA. Kan tyckas konstigt men så kan det vara i mellanöstern.

Vi blev alla tilldelade en necessär med kam, tandborste, rakattiraljer, mask, öronproppar, frottestrumpor men det som förvånade mig var att vi fick en pyjamas i beige med ett val av storlek. Så ett flertal gick till wc och bytte om, så vi såg alla rätt så töntiga ut i våra pyjamas, den var dock av skönt material och bekväm. Alla i C skrattade lite åt varandra och hur vi såg ut. Lyckligtvis för er läsare slipper ni bild på mig i pyjamas
IMG_1021.jpg

Entertainment systemet var mediokert men med ett par väldigt nya filmer. Dock så håller även Gulf Air på med en modernisering av detta också, se artikeln för mer information Gulf Air Passengers Set to Smile with New In-flight Entertainment Program. kort och gott skall det bli en handheld lösning med 1500 filmer som delas ut.
IMG_0908.jpg

En 30 minuter senare började serveringen av maten vilket innebär att Sky chefen frågar om man är redo för sin förrätt, därpå hämtas varje rätt och serveras av FA’s vilket är resurs och tidskrävande för personalen, dock känns det personligt och trevligt. Resultatet är dock att FA springer i skytteltrafik till galley för att servera alla. Så en plats nära galley är inte att rekommendera om avsikten är att sova. Jag uppfattade det som lite störande.

Jag är ingen matexpert och äter helst inte alls ombord på nattflygningar så min review av maten blir mycket sammanfattad.
Middagen var enligt mina mått strax över medel, trevlig presentation, gott vin, snabb avdukning. Vitlöksbrödet var kanon!
IMG_0913.jpg

IMG_0912.jpg



Direkt efter alla pax i C klass var klara med desserten släcktes kabinen ner. Stolarna är ju dessvärre bara angled lie flat, vilket jag tycker är rätt obekvämt då jag brukar halka ner, men ett tips för detta är att spänna bältet ganska hårt samt att jag brukar lägga en filt eller två längst ner vid fotstödet för att öka vinkeln så mycket som möjligt. Kort och gott, medelbetyg i bekvämlighet menjag lyckades nästan sova 5 timmar vilket var bra.

Frukosten bestod bara av te, kaffe, olika typer av bröd ackompanjerat av smör och olika marmeladsorter. Inget varmt till frukost vilket jag tycker var under all kritik, därmed valde jag att sova istället. Men jag lyckades hälla i mig lite kaffe och använde tiden då andra åt frukost till att fräscha upp mig på toaletten och byta från den löjliga pyjamasen till rena kläder. Det är alltid ett mirakel för mig vad lite tvagning, tandborstning och klädbyte kan göra när man sovit ombord.
Uppfräschad och relativt utvilad såg jag Bangkoks förorter genom rutan då vi var på approach. Återigen så verkade FA låta pax i springa runt i kabinen ända fram till final approach och orden “cabin crew, 10 minutes to landing”.

När vi stannat och dockat till en airway och skulle stiga avdelades det ut CIP fast track kort för ankomsten till Bangkok vilket innebär att man har förmånen att gå I Fastrack köerna som oftast är mycket snabbare än de ibland stora vanliga köerna i Bangkoks passkontroll.
IMG_0914.jpg

En sista trevlig detalj jag har valt att nämna har att göra med baggaget, när jag väl kommit förbi passkontrollen och hittat rätt baggageband så stod jag och tittade efter min väska vilken inte fanns på bandet. Konfunderad så såg jag denna skylt:

IMG_0915.jpg
Aha! Där stod ju min väska och väntade, Gulf air lastar nämligen snällt av allt Falcon Gold taggat baggage åt en så det står och väntar på en vid sidan av bandet. Det gäller ju bara att man känner till detta och inte står där som ett fån (läs författaren av denna rapport) och letar.


Det var allt från mig denna gång och mina reseäventyr. Jag har lärt mig ett par saker av denna reserapport och nästa gång skall jag planera mina foton lite bättre.

Fly on!
Swede77
 

Attachments

  • 21760_1186310838.jpg
    21760_1186310838.jpg
    90,2 KB · Visningar: 615
Toppen