Senaste nytt

Scandic Victoria Towers utsedd till en av världens vackraste skyskrapor

Jacob

Medlem
Nyligen avgjordes Emporis Skyscraper Award där världens vackraste skyskrapor (ja, egentligen höghus) utses.

Över 220 byggnader deltog årets tävlingen och på fjärde plats kom faktiskt svenska Scandic Victoria Towers, det nybyggda hotellet i Kista norr om Stockholm.

Misstänker att en och annan passerat hotellet på väg till/från Arlanda, förtjänar det sitt pris?

Här är övriga topp 10:
Emporis Skyscraper Award 2001 | Emporis Awards | EMPORIS
 

Dr. Miles

Expert
Nyligen avgjordes Emporis Skyscraper Award där världens vackraste skyskrapor (ja, egentligen höghus) utses.

Över 220 byggnader deltog årets tävlingen och på fjärde plats kom faktiskt svenska Scandic Victoria Towers, det nybyggda hotellet i Kista norr om Stockholm.

Misstänker att en och annan passerat hotellet på väg till/från Arlanda, förtjänar det sitt pris?

Här är övriga topp 10:
Emporis Skyscraper Award 2001 | Emporis Awards | EMPORIS

Min bekanta som bor i Kista område klagar för byggnaden reflekterar mycket ljus mot deras lägenhet så det bländas.
 

zanga

Medlem
Haller med "agehall", ser inte dess charm. Jag kan inget om arkitektur, men tycker den ser förjävla tråkig ut till formen?

Vill dock ge dom cred for alla nya byggnationer i vårt lilla land, det ar bra och roligt!
 

Moco

Medlem
Nej, jag håller inte heller med. Den må vara annorlunda sett till landskapet, men det är fortfarande en ful byggnad. Precis som zanga tycker jag att det är bra att det byggs, däremot tycker jag inte att Sverige alls hänger med i den arkitektoniska utvecklingen. När det gäller höga byggnader så råder det hybris, viktigast tycks vara att det blir "ganska högt", inte att det blir snyggt eller bra.
 

rvarttinen

Medlem
Misstänker att en och annan passerat hotellet på väg till/från Arlanda, förtjänar det sitt pris?

Enligt FruAgehall är det inte ett speciellt bra hotell heller.

Nja, det är knappast snyggt... eller praktiskt, vad jag hört från en kollega som bott där. Fanns tydligen knappt någon värme i rummet (under förra vintern).
Såg en hel del av uppförandet under en tid då jag jobbade i Kista, har sett det på nära håll och tycker inte det förtjänar sitt pris. Möjligen är det bättre på håll, typ från motorvägen. Det ska till att byggas en hel del nytt Kista - en del verkar bli bra, annat blir kanske ännu fulare än det som byggts nu.
På det hela taget är det bra, väl, att det vågas ta nya grepp och bygga både nytt och modernt i det här landet. Men, tyvärr är "vi" för ängsliga och allt som oftast blir det ganska halvdana försök. Och, ibland rent löjligt, som i hur ombyggnaden av Slussen sköts ...

Nej, ta en titt på hur de gör i t.ex. Frankrike (eller annorstädes på kontinenten), där vågar de "ta i": Ska 'man' göra nåt' ska 'man' görat' ordentligt! Annars låt bli...
 
Last edited:
Toppen