Senaste nytt

Resa med All Nippon Airways, Thai Airways & Lufthansa i First: Stockholm-München-Tokyo-Bangkok vv

rob74

Medlem
Jag som bor i Kiruna tycker alltid att maj månad är en oändlig transportsträcka till sommaren. I år, 2011, tänkte jag förkorta lidandet och ge mig av till varmare breddgrader. Jag hade en hel del EB-poäng att göra av med, närmare 730.000, så det kändes som om det var dags för en rejäl tripp. Efter lite funderande kom jag fram till att det skulle bli Asien och då Thailand som slutmål. Hittade efter en halv dags surfande på ANA's webbsida en rutt som passade in i tiden då jag kunde ta ledigt: Stockholm-München-Tokyo-Bangkok ToR i Första klass med All Nippon Airways (NH), Thai Airways (TG) och Lufthansa (LH).
Jag ringde genast EuroBonus och kollade om de kunde boka mina flyg. Allt fungerade utom flighten med ANA. Då bokade jag istället ARN-CPH-NRT med SAS (SK) och tänkte att jag kan ju fortsätta kolla efter lediga stolar på ANA. En dag senare insåg jag att jag hade missat ett alternativ. Jag kollade och hittade det: Stockholm-Zürich och Zürich-Tokyo (i First) med Swiss (LX). Jag ringde genast och bokade om. Efter någon vecka dök det till min stora glädje upp en stol från MUC med ANA och den gick verkligen att boka! Till det la jag en flight med LH mellan ARN och MUC.
Jag bokade resan i mars och det gick åt 240.000 poäng till detta och kostade 5.100 kr i skatter och avgifter.
Flyget KRN-ARN vv fick jag ta en vanlig biljett till, då det inte fanns bonusplatser på de sträckorna.

Del 1: Måndag 2 maj-Tisdag 3 maj

Efter en skön natts sömn på Radisson Blu Arlandia Hotel, så var det dags att bege mig till flygplatsen. Det var skönt att ha fått sova ut ordentligt för det skulle bli mycket nya intryck framöver.

DSC00938.jpg DSC00939.jpg

Jag begav mig till SAS incheckningsdisk för Star Gold i Terminal 5 och blev snabbt incheckad då det var kort kö.
Efter det tog jag en vända till SAS Scandinavian Lounge för lite fika innan ombordstigning.

Stockholm (ARN)-München (MUC), flyg LH 2417 med Lufthansa
Avgång: 15:55
Ankomst: 18:05
Flygplan: Airbus A320-200
Klass: Business Class
Sittplats: 01C

Boardingen gick smärtfritt och vi kom iväg på tidtabell.
På sträckor som inte har First Class blir man bokad i Business Class istället.

IMG_6497.JPG

Dags för käk! En lättare 3-rätters dök upp på bordet. Sköljdes ner med först lite tyskt bubbel: Von Buhl, Riesling "Brut", Pfalz, därefter lite rött: Escudo Rojo 2007, Baron Pilippe de Rothschild, Maipo (Chile). Avslutade måltiden med kaffe och konjak, Otard VS. En helt okej måltid för en två timmars flygning. Och det gällde ju att inte äta sig för mätt inför vad som komma skulle...

IMG_6499.jpg

När vi var framme blev jag mött av en kvinna som hade en skylt med mitt nästa flyg uppskrivet. Hon förklarade varifrån flyget skulle gå och till vilken lounge jag kunde bege mig. Jag tog inga bilder inne i loungen då den var i princip överfull.
Det var Lufthansas Senator-lounge jag hade tillträde till i detta fall. Jag blev lite irriterad över att det inte fanns gratis WiFi. Jag hörde någon säga att de skulle införa det under sommaren. På tiden!
Det blev att justera vätskebalansen med ett par glas mousserande vin samt knapra på lite snacks.

München (MUC)-Tokyo Narita (NRT), flyg NH 208 med All Nippon Airways
Avgång: 20:55
Ankomst: 15:25 +1
Flygplan: Boeing 777-300ER
Klass: First Class
Sittplats: 02K

IMG_6508.JPG IMG_6509.JPG

Jag begav mig i god tid till gaten för att vara på plats när boardingen skulle starta. Flygplanet stod redo vid gate H38.
Efter en stund var det dags att boarda. Det var separata köer för First och Business Class samt Economy Class.
Boardingen startade med passagerare i First och Business Class, därefter Star Gold och sedan Economy.
Vid gaten bytte de ut mitt boardingkort jag hade fått av SAS i Stockholm mot ett av ANA's egna.

IMG_7151_red.jpg IMG_7149_red.jpg

Jag var den första passageraren att gå ombord och blev mottagen på japanskt vis, med bugningar och namntilltal.

IMG_6511.JPG IMG_6510.JPG IMG_6512.JPG

Förutom mig var det också en japansk kvinna som reste i First. Det fanns 8 stolar i First på detta flyg.
Detta var den gamla layouten av First. Det finns en nyare variant, First Square, men användes då bara på Frankfurt och London och det verkade vara näst intill omöjligt att hitta bonusplatser på de flygen. Men detta var ju gott och väl och lite till...

Pyjamas samt en tröja låg och väntade vid stolen, så det var bara att gå in på toaletten och byta om. Det fanns två toaletter varav en lite större, som lämpade sig för ombyten. En flygvärdinna tog hand om mina kläder.
Det fanns också tofflor att tillgå och det delades ut ett Amenity kit med produkter från Thann samt hörlurar (Sony).

IMG_6512b.JPG
Amenity kit, meny (mat & vinlista), pyjamas, tofflor och tröja.
Pyjamasen var riktigt skön att resa i.


Den kvinnliga kabinchefen kom och presenterade sig och då hon såg min kamera erbjöd hon sig att ta en bild!
Jag blev hela tiden tilltalad med namn och med bugningar till. Trevligt men ovant för en som mest reser i Europa.

IMG_6516.JPG
Stol 2K skulle nu vara mitt hem i 11,5 timmar.

Det serverades ingen dryck före take off, så jag fick hålla mig tills vi hade kommit upp i luften.
Menyer delades ut - och vilka menyer sedan! Här fanns allt man kunde önska och lite till. Imponerande!

IMG_6520.JPG

Jag hade redan bestämt mig för att äta mig igenom det japanska Kaisekialternativet. Men först en "amuse bouche" och ett glas av min favoritchampagne Krug! Efter det ville jag ha kaviar. Två portioner åkte ner i magen... (Lite för att jag hörde fel. Trodde hon frågade om jag ville ha mer champagne, men det var kaviar hon menade. Fast jag fick det andra också...)

IMG_6522.JPG IMG_6524.JPG

Då var det dags för den stora menyn. Under bilderna har jag citerat vad som stod i menyn. Någon rätt var ändrad, så jag kanske inte fick allt helt rätt.

IMG_6530.JPG
Zensai: "Simmered prawn in ginger-flavored soy sauce,
Grilled beef rolled around vegetables wit soy based sauce,
Thick omelette with eel, Grilled squid with sesame and soy based sauce."


IMG_6534.JPG
Nimonowan: "Egg tofu and grilled eryngii mushroom."
Provade en Chardonnay: Chablis Premier Cru Vaillons 2008,
Domaine Long-Depaquit (Bourgogne). Gott!


IMG_6539.JPG
Här hade de bytt nån rätt. Detta var i alla fall sashimi på bl a Hoki.
Lite sake till det: Fukuda Shuzo, Nagasakibijin Daiginjo (Nagasaki).


IMG_6541.JPG
Överst; Kobachi: "Smoked duck loin with sesame sauce" och
Mushimono: "Crabmeat and egg savory pudding".
Nederst; Shusai: "Braised cod and Chinese cabbage roulade
with thick stock". Plus lite svamp och tofu...
Kände att vin blev lite märkligt i sammanhanget
(trots att det fanns 4 vita och 4 röda på listan som såg riktigt intressanta ut),
så in med lite Sake, Katsuyama Akatsuki (Miyagi) samt Shochu (sötpotatisbrännvin),
Murao Shuzo (Kagoshima). Passade finfint...


IMG_6548.JPG
Steamed rice: "Freshly-steamed Nagano koshihikari rice,
miso soup and assorted pickles."
Glaset fylldes hela tiden på med friskt bubblande mineralvatten.


IMG_6550.JPG IMG_6564.JPG
Här kom en av flygvärdinnorna in med en specialare
som tydligen egentligen inte hörde till måltiden.
Serverat i ett jättestort snäckskal. Gott var det!
Så här in i måltiden hade vi passerat Moskva.


IMG_6568.JPG
Huvudmåltiden var avklarad. Nu kom det in lite snacks.
Jag bad att få vänta lite med ost och dessert, för jag var ordentligt mätt redan.


IMG_6574.JPG
Fast lite "petits fours" kan man ju inte säga nej till....

IMG_6578.JPG
Nu var det dags för Cheese plate: "Bonifaz, Gruyère and
Saint - Nectaire". Med diverse tilltugg.
Lite sött vin till det; Château Suduiraut 2002. Ligger angränsande till
det berömda Château d'Yquem i Sauternes (Bordeaux).


IMG_6582.JPG
Dessert! Fanns fyra att välja bland. Det blev "Selection of fresh seasonal fruit."
Till det glass gjord på kaffe.


IMG_6536.JPG
Det var lätt att trivas på denna flygning! :)

Det fanns massa filmer och annat att kika på när som helst under resan. Valet föll på "Guldkompassen", textad på japanska. Under tiden serverades jag lite snacks.

IMG_6587.JPG

Efter filmen blev jag sugen på kaffe och avec. Jag brukar för det mesta alltid ta konjak, men på menyn fanns ett intressant alternativ.

IMG_6592.JPG
Kaffe, espresso och te fanns i olika sorter.
Här blev det "Blue Mountain Blend" med ett glas
japansk whisky, Suntory Hibiki 21 years old...


Man behöver nästan vara ingenjör för att bemästra stolens funktioner. Lite svankmassage, kanske?

IMG_6596.JPG

Klockan var 11 japansk tid och vi skulle vara framme runt 15, så efter filmen och kaffet kände jag att det var dags att sova en stund. En ur kabinpersonalen kom och gjorde i ordning stolen framför mig (då det inte satt någon där) till en säng, fullt 180 grader, med en liten madrass, täcke och två sköna kuddar!

IMG_6603.JPG

Det blev inte så mycket sömn, två och en halv timme på sin höjd. Men det var i alla fall en skön vila.
Vi började närma oss den japanska kusten och kabinen började göras i ordning för servering nummer två. Jag var kanske inte jättehungrig efter all mat tidigare, men lite skulle allt kunna slinka ner. Jag kände för att börja med ett glas apelsinjuice och hoppades samtidigt att vi inte skulle flyga till det där stället ovanför Tokyo på kartan, med tanke på vad som nyligen hade skett med kärnkraftsverken till följd av jordbävning och tsunami.

IMG_6616.JPG IMG_6606.JPG

Lunchdags!

IMG_6621.JPG
Post-Nap Comfort; Kobachi: "Sauteed eggplant and pimiento with miso sauce",
Shusai: "Grilled half-dried mackerel with lightly taste Omelet roll and grilled spicy cod roe.",
"Steamed rice, miso soup and assorted pickles..."
Accompaniment for steamed rice: "Dried seaweed, Natto (fermented soybeans),
Braised tangy sansho pepper, Braised green pepper sprouts."
Det kom också in en specialare: Ål! Jag passade på att ta ett glas Krug till.


Då var det dags för inflygning. Lyckades få lite bilder under tiden. En 747:a från Qantas var på väg att taxa ut när vi hade kommit på backen.

IMG_6626.JPG IMG_6636.JPG IMG_6640.JPG

De släppte av oss i First Class först och passkontrollen gick undan.
Alla väskor med Priority-tag kom först på bandet. Jag var ute ur terminalen på under halvtimmen.

IMG_6641.JPG IMG_6659.JPG

Jag skulle ta en buss till Mercure Hotel i Narita. Tyvärr kom jag mitt i ett glapp i tidtabellen, så jag fick vänta 45 minuter. Men det var skönt med lite frisk luft efter flygningen. Bussen kom och jag var den ende passageraren.
Vädret var inte så kul, men det gick ju alltid att skratta åt lite roliga skyltar... :)

IMG_6672.JPG IMG_6670.JPG IMG_6668.JPG

Det tog ingen lång stund att åka till hotellet. Jag checkade in och fick ett trevligt rum. Klockan var nu närmare 17, så jag tänkte att det vore skönt med en power nap. Vaknade igen vid 21:30 och var rätt vimsig. Så kan det gå...
Jag var fortfarande mätt efter all mat, så jag gick ner till sportbaren på entréplan och tog ett par japanska öl innan jag somnade för natten. Nästa dag väntade nya äventyr!

IMG_6675.JPG
Mercure tillhör Accor Hotels, så jag gick med i deras A-club
för att få poäng på övernattningarna.


IMG_6685.JPG
Man måste vara professor i toalettstolsvetenskap för att
reda ut begreppen här... ;)


IMG_6687.JPG
Utsikten från mitt rum.

IMG_6699.JPG
Sportbaren.

Sammanfattning
Flygningen mellan Stockholm och München var ungefär som jag hade väntat mig. En helt ok service för en flygning på 2 timmar.
Det som imponerade stort var flygningen med ANA. För mig var detta något utöver det vanliga. Service i världsklass!
Helt klart den bästa flygning jag hittills varit med om och jag skulle gärna göra om det i fall tillfälle bjuds.

Fortsättning följer...
 
Last edited:

rob74

Medlem
Del 2: Onsdag 3 maj

Efter en skön natts sömn och en lagom lång sovmorgon vaknade jag utvilad med tillräckligt med tid för att kunna se mig omkring lite i Narita. En bekant hemifrån brukar då och då åka hit och träna kampsport. Han hade berättat en del om platsen och att det fanns ett tempel som var värt att besöka. Ett av de äldsta templen i Japan, om jag förstod det rätt. Från hotellet skulle detta vara en promenad på en dryg 1 km. Regnet hade dragit över och det var en strålande solig och varm dag.
Jag packade klart för avresa, fixade så att jag kunde ha rummet till kl 13 och sedan gav jag mig ut.

IMG_6720.JPG IMG_6721.JPG
IMG_6725.JPG IMG_6728.JPG
IMG_6733.JPG
Det var kanske hit jag skulle gått igår... ;)

IMG_6737.JPG
Fick tag i lite färdkost i ett av de många
stånden utmed gatan.


IMG_6740.JPG
Entrén till tempelområdet

Det fanns förutom stupor och gamla gravar även vackra parker och porlande vatten med guldfiskar och sköldpaddor. Känns alltid lite som "Sagan om Ringen" när jag är i dessa miljöer... Man känner verkligen historiens vingslag.

IMG_6752.JPG IMG_6753.JPG
IMG_6761.JPG
Undrar hur många gånger en sköldpadda får
ett mynt i huvudet under sin levnad? ;)


Lite exempel på tempelbyggnader. Enorm detaljrikedom!

IMG_6771.JPG IMG_6774.JPG
IMG_6784.JPG IMG_6816.JPG
IMG_6847.JPG

Efter någon timme på området var det tid att dra mig tillbaka till hotellet. Det tog ca 15 minuter att gå i maklig takt.
Det fanns en hel del att titta på medan man gick. Massor av marknadsstånd där de sålde mat, snacks, kryddor och annat.
När jag var framme vid hotellet igen så stod bussen redo att ta mig till flygplatsen. Det var en mindre buss denna gång och jag var även nu den enda passageraren.

IMG_6866.JPG IMG_6878.JPG

Det tog endast 15 minuter att åka till flygplatsen. Jag hade planerat så att jag skulle ha gott om tid.
Klockan var nu 13:50 och planet skulle gå först 16:55. Jag letade rätt på incheckningsområdet för Star Alliance och Thai. I terminalen var det separata områden för Economy, Business och First. Jag begav mig således till område B.

Det var alldeles tomt när jag kom fram till B-området. De öppnade incheckningen 13:55, så det var vältajmat.
Alla diskar hade en röd matta med Star Alliance-tryck.
Kvinnan i disken sa "Oh, det var du som kom hit från München igår..."! De hade järnkoll.
Väskorna var snabbt inne och en annan kvinna ledsagade mig till och genom säkerhetskontrollen.
Väl där så hittade de min cigarrsnoppare och det tillät tydligen inte japanska regler (har aldrig haft problem med det tidigare), så det blev att gå tillbaka till incheckningen, fixa ett litet paket av den, tagga med alla nödvändiga lappar inklusive priority- och First Class-taggar och lägga den på bandet. Sedan tillbaka genom kontrollen och "same procedure as always" ännu en gång. Det var inget som irriterade mig utan det var snarare en lite kul och udda händelse.

IMG_6883.JPG IMG_6885.JPG

Med boardingkortet i hand var det sedan bara att bege mig till ANA's First Class Lounge. Jag blev hänvisad att gå till ANA Suite Lounge, som låg våningen ovanför och precis vid min gate. Blev mött av en loungevärdinna som när jag hade satt mig kom med en varm handduk. Aldrig varit med om det i en lounge tidigare. :) Sedan frågade hon om jag ville ha något att dricka.

IMG_6885b_red.jpg IMG_6898.JPG

De hade ingen champagne, men väl Cava! När hon kom med den så råkade brickan tippa, så allt for ut över soffan intill mig. Hon såg hemskt generad ut och bad så mycket om ursäkt, kallade på städ och gick och hämtade en ny omgång.

IMG_6888.JPG

Efter ett tag började faktiskt hungern sätta in, så jag gick till self service buffén och plockade åt mig lite japanska smårätter samt en japansk öl, Sapporo. Ölautomaten t o m vinklade glaset när den hällde upp, så att det skulle bli en bra skumkrona! Den varianten hade jag inte sett förut. Det fick bli lite saké också.

IMG_6890.JPG

Lite loungeinteriör. Det var ganska lugnt den här eftermiddagen. Ett fåtal passagerare till bara. Det var en skön och avslappnad miljö och det spelades blandad klassisk musik på CD; Bachs Air, Cavatinan ur Deer Hunter och mera Bach...
Man hade också en bra utsikt om man hade fönsterplats.

IMG_6891.JPG IMG_6894.JPG IMG_6893.JPG

Efterrättssuget kom på, så jag gick och hämtade mig en macaron samt en liten pudding.
Till det kallt grönt te samt en skvätt 17-årig japansk Hibiki whisky. (Samma märke som den 21-åriga jag hade fått på flyget dagen innan.)

IMG_6892.JPG

Dags att gå till gaten. De skulle just börja boarda när jag kom fram. Det kändes som om planet stirrade rakt på mig genom fönstret. Det var två separata ingångar - en för Economy och en annan för First, Business och guldkort. Jag var den förste att kliva ombord, då de började med passagerarna i First och Business.

IMG_6899.JPG IMG_6900.JPG

Tokyo Narita (NRT)-Bangkok Suvarnabhumi (BKK), flyg TG 677 med Thai Airways
Avgång: 16:55
Ankomst: 21:25
Flygplan: Boeing 777-300ER
Klass: Royal First Class
Sittplats: 02K

På denna rutt skulle jag få testa att flyga i "Jet Suits" med en Boeing 777-300ER, ett av tre plan leasat från indiska Jet Airways. Denna flygplanstyp flög då enbart på Bangkok-Tokyo/Paris. "Krabi" var namnet på detta plan. Jag hade bokat så att jag skulle få möjlighet att resa både med detta plan och senare en vanlig 747-400.

Jag blev mött vid ombordstigning med traditionell thailändsk hälsning och visad till min plats.
Det fanns 8 stycken Jet Suits ombord och jag var ensam passagerare i First. Alla sviter hade en dörr som kunde stängas om man inte ville bli störd. Detta sägs vara luftens längsta säng, 2 meter, när man fäller ner alltihop. Detta skulle bli endast 6,5 timmars flygning och dagtid dessutom, så det skulle inte bli tid med sängläge denna gång.
Det fanns en justerbar ottoman som kunde användas antingen till att lägga upp benen på eller som stol för en annan passagerare, i fall man t ex vill äta tillsammans.

IMG_6943.JPG IMG_6904.JPG IMG_6905.JPG

I väntan på start så kom personalen och presenterade sig och frågade vad jag ville ha att dricka före start. De tilltalade mig oftast med namn. Jag valde champagne och det var Dom Perignon 2002 som bjöds. Inte James Bonds årgång, men ändå... ;) De kom även med en varm handduk.
Ett ganska så välfyllt amenity kit från Rimowa låg på plats. Det skilde sig en hel del från de jag fått tidigare på Thai när jag flugit i Business.

IMG_6908.JPG

Det fanns en egen garderob i varje svit, vilket var väldigt behändigt. Det delades inte ut någon pyjamas på denna kortare flygning, men tofflor fick man. Handbagaget kunde man lägga under ottomanen.

IMG_6910_red.jpg IMG_6912.JPG IMG_6909.JPG

Det fanns en rejält tilltagen bildskärm på väggen framför där man satt.

IMG_6914.JPG IMG_6916.JPG
Flygrutten är ungefär hälften av den sträcka jag flög dagen innan!

IMG_6917.JPG IMG_6932.JPG
Låda för bl a fjärrkontroll till AVOD-systemet samt förvaring av prylar under resan.
Och det är ingen spegel bredvid, utan fjärrkontrollen till stolen! :) På den står det fortfarande Jet Airways!


Stolregleringskontrollen, eller egentligen svitregleringskontrollen, kunde lyftas ur sitt ställ och var en touch screen. Det fanns mängder av inställningar för stolen, ljuset, massage mm. Massagen körde på bra, kan jag intyga!

IMG_6999b.JPG IMG_6999d.JPG IMG_7000.JPG

På skärmen visades en välkomsthälsning och därefter säkerhetsföreskrifterna.

IMG_6919.JPG

Väl uppe i luften fick jag menyn för kvällen. Den levererades i en fin folder av en typ jag fått i Business Class på andra Thai-flygningar.

IMG_6925.JPG IMG_6923.jpg

Det blev dags för servering och mitt enormt stora bord dukades med en vit duk och aptitretaren kom in. Champagnen fylldes givetvis på.

IMG_6940.JPG
Savoury: "Japanese Yakitori Skewer, Scallops with
Shishito Pepper Skewer.".


IMG_6946.JPG
First course: "Duck Liver Terrine, Green Been Salad,
Marinated Artichoke, Pine Nuts, Tomato, Baby Leaf and
Olive Oil Dressing.". Vitlöksbröd och grissini till det.


IMG_6950.JPG
Soup: "Morel Cream Soup with Snail and Truffle Oil.".
Lite mera bröd till det.
Ser ut som en upp&nervänd midsommarstång, det där upplägget... ;)


IMG_6955.JPG IMG_6954.JPG
Main Course (fanns tre att välja bland): "Sautéed Tiger Prawn with Honey Sweet Chilli Sauce,
Steamed Thai Hom Mali Rice, Stir-fried Sliced Japanese Cucumber with Egg Chilli Slices.".
(Det går även att välja bland flera andra rätter på internet och förboka via Thais hemsida!)
Sköljdes ner med vitt vin: Château Labouré-Roi, Chassagne Montrachet Le Divin, 2008, Chardonnay.
En ur kabinpersonalen erbjöd sig att ta en bild på mig!


IMG_6960.JPG
Det var bra kryddat, det här! Gott!

Det var minst sagt tydliga kartor som visade hur vi flög. Såg att vi hade flugit rakt över Wakayama, ett fiskesamhälle i storleken av Göteborg.
Var där 2003 med en kompis och besökte hans värdfamilj från när han studerade i Japan. De hade ett enormt hus med tillhörande tennisbana minns jag...

IMG_6964.JPG

IMG_6966.JPG
Lite varmt grönt te innan osten...

IMG_6968.JPG
"Assorted Bread, Butter, Assorted Cheese, Fresh Fruits.".
Ett litet glas portvin till det.


IMG_6980.JPG IMG_6982.JPG
Dessert: "Amaretto Crème Brulée, Vanilla and Chocolate Sauce.". Till det en espresso
samt konjak, Otard 1795 Extra!


Det blev inget filmtittande på denna flygning. Valde att ägna mig åt min bok istället. Jag hade packat med ett flertal böcker på resan. Det är nästan bara när jag reser som jag känner ro att läsa i större kvantitet.

IMG_7011.JPG

IMG_7059.JPG
Kvällsbelysningen på, i form av en stjärnhimmel!

Man kunde tända en "Do not disturb"-lampa om man ville vara ifred - och stänga dörren givetvis.

IMG_7041.JPG IMG_7055.JPG

Förutom den avancerade touchkontrollen så fanns det snabbval för vissa generella inställningar av stolen.

IMG_7030.JPG

De hade helt ny servis sedan jag flög Thai för tre år sedan. Hade en liten pratstund om design med den kabinansvarige.
Jag fick faktiskt ett konjaksglas att ta med som souvenir! :)
Sedan kom en av flygvärdinnorna och frågade om jag hade sett deras amenity kit som används i Business Class. Det hade jag inte, så hon gav mig ett exemplar.

IMG_7046.JPG IMG_7023.JPG

Med cirka en dryg timme till landning var det dags för lite mera föda. Egentligen hade de bara glass på menyn, men de frågade om jag ville ha något varmt först. Det blev två av de japanska Yakitorispetten samt en trevlig nudelsoppa!
Därefter fick det bli lite frukt och ett glas Dom. I påsen, väl inslaget, ligger konjaksglaset jag fick.
Det hela avslutades med glass.

IMG_7068.JPG IMG_7072.JPG
IMG_7078.JPG IMG_7079.JPG
Jag fick bägge sorterna glass på en gång, så jag slapp välja... :) Beställde dessutom in en konjak.
De gav mig en orkidé som avskedsblomma.


Vi landade i princip på tidtabell. Jag blev vid avstigning mött av en kvinna som visade mig till ett litet transportfordon. Med denna "buggy" kördes jag genom terminalen och fram till passkontrollen, vilken gick snabbt då jag hade fått "biljett" till fast track. Medan jag besökte "bekvämlighetsinrättningen" så hade kvinnan och en kollega samlat ihop allt mitt bagage från bandet och lastat det på en kärra. De tog mig sedan genom tullen och visade mig till bussen som skulle ta mig till flygplatshotellet Novotel.

IMG_7110.JPG IMG_7027.JPG

En minibuss stod redo och efter några minuter var vi framme vid hotellet. Jag blev visad in till hotellets Biz-center, där de checkade in mig och registrerade mitt A-Clubnummer, då Novotel också är med i Accor-gruppen. En skön King Size-säng väntade på mig i premiumrummet högst upp i hotellet. Det kändes dock lite udda med ett stort fönster in till badrummet...

IMG_7116.JPG

Jag roade mig med att packa upp min cigarrsnoppare ur den minst sagt noggranna paketeringen...

IMG_7121.JPG IMG_7122.JPG IMG_7124.JPG

På Naritaflygplatsen hade jag handlat med mig lite japanska godsaker att ha i "medicinskt syfte" under vistelsen i Thailand.
Jag var dock alldeles nöjd för kvällen, så det blev inget öppnat utan istället en liten kvällspromenad för att kolla in hotellet.

IMG_7138.JPG

Klockan var närmare 23 nu och allt höll på att stänga. Efter en kort tur så återvände jag till rummet och tog ett kvällsbad och en kall Singha och somnade sedan gott i den sköna sängen.

IMG_7168.JPG IMG_7159.JPG IMG_7163.JPG IMG_7171.JPG IMG_7176.JPG

Sammanfattning
Det hela hade varit en riktigt bra dag. Först med den lilla sightseeingen i Narita och därefter en riktigt bra flygning med Thai.
Jag tyckte deras produkt var bra och denna gång levererade de alldeles utmärkt. Trevlig personal som gav ett trevligt bemötande.
God mat och dryck. Flygningen skulle bara ha varat lite längre så jag hade haft tid att testa hur det hade varit att sova ombord.
 
Last edited:

rob74

Medlem
Jag har grymma problem med bilderna här... Rätt som det är så försvinner de från inlägget. :mad:
Försöker ladda upp bild igen och den är med i listan över attachments, men när jag vill lägga upp den i löpande text, så får jag bara upp en grå ruta istället för listan med bilderna.

--------------

Jag fick ladda upp de förlorade bilderna på nytt och därefter lägga in dem manuellt, dvs skriva attachment-id:t istället för att bara klicka på filen.

Fortsättning följer...
 
Last edited:

Magino

Medlem
Härlig första halva av resan, ser fram emot att få läsa resten :)

Kul att du fick chansen att flyga ANA, det är ju ganska svårt att hitta platser på de flygen. Kan även tillägga att Japan ska tydligen ha ändrat någon lag nyligen som gör att de nu kan serverar dryck vid ombordstigningen. Så nästa gång kommer du kunna avnjuta Krugen redan från start :D
 

rob74

Medlem
Del 3: Torsdag 5 maj-Måndag 16 maj

Jag sov riktigt länge denna morgon. För hela den här resan hade jag sett till att jag skulle ha gott om tid till allt och absolut inga morgonflygningar. Jag ville vara pigg och fräsch för att kunna ta in alla nya intryck.
I de flesta fall hade jag fått till anslutningar som var under 24 timmar, men natten 3-4 maj gick jag över tiden med 1,5 timme, vilket gjorde att jag fick biljettera Tokyo-Bangkok som en egen bonusresa för 60.000 poäng.
Då jag bokade hade jag inte riktigt klart för mig vart i Thailand jag skulle resa. Några år tidigare hade jag varit på Phuket, så jag kände att jag ville testa något nytt. Valet föll på Koh Samui!
Tiden innan jag åkte så hade mycket hänt i regionen - jordbävningen/tsunamin/kärnkraftsverkshaveriet i Japan och översvämningarna i Thailand, så det var lite nagelbitning tiden innan jag reste...

Denna sista flygsträcka bokade jag som en separat resa via Thais hemsida. Jag valde att resa i Business (J), i fall det skulle bli förändringar under resans gång - vilket det också blev.
I runda slängar betalade jag 2.500 kronor för en tur och retur BKK-USM och tjänade totalt 2.400 EB-poäng för det.

IMG_7177_red.jpg
Utsikten från mitt hotellfönster. Hann tyvärr inte ta något dopp.

Jag packade mina saker och checkade ut för att sedan ta en buss tillbaka till flygplatsen. Jag lyckades gå ut på fel sida och fattade först inte var jag var. Efter att ha frågat några som jobbade på området, blev jag visad till andra sidan hotellet och då kom precis en minibuss. Det var lite svettigt, dels på grund av värmen och luftfuktigheten samt att jag nu var lite stressad. Nu var det trots allt endast ca en timme kvar till avgång.

Bangkok Suvarnabhumi (BKK)-Koh Samui (USM), flyg TG 287 med Thai Airways
Avgång: 16:00
Ankomst: 17:05
Flygplan: Boeing 737-400
Klass: Royal Silk Class (Business)
Sittplats: 12B

Efter en snabb incheckning vid Business-disken tog jag mig till A-delen som användes för inrikesflygningar.
Hann med en snabb fika i loungen. Det blev en tallrik färsk frukt och en kaffe. Det finns inga starkvaror i Thais inrikeslounge. Efter det var det dags för boarding och den genomfördes med först passagerare i Business samt guldkortsinnehavare och därefter passagerare i Economy. Det verkade mest vara semesterfirare på detta flyg. Planet var i princip helt fullbokat. Det fanns tre rader med business-stolar i konfigurationen 2-2, med plats för totalt 12 passagerare
De tre första raderna är 11, 12 och 14. Sedan kommer Economy från rad 31 och där är det 3-3 som gäller.

Innan avgång serverades lite dryck. På inrikesflygningar med Thai serveras inga alkoholhaltiga drycker, så det var vatten, iste eller juice som gällde. Vatten var välkommet, för jag var ganska så svettig vid det här laget.
När vi kom upp i luften fick alla i Business en varm handduk och därefter delades maten ut.
Maten kom på en bricka och det var en lättare varm måltid med dryck samt efterrätt och kaffe/te.

Flygningen gick snabbt och smärtfritt. Till sist fick alla ombord en liten gåva. Thai hade nyligen firat 50-årsjubileum. Presenten var en sedelklämma med bild på deras nya A380-800 (som, enligt Thai, ska levereras juni 2012, om allt går som det ska - de är väl redan rätt så försenade...).

DSC01024.jpg
Kabininteriör

IMG_7322.JPG IMG_7323.JPG
Sedelklämman med A380 och Thai Airways 51 år.

Det fanns inga gater direkt vid terminalbyggnaden utan planen parkerade en bit bort. Men vad gjorde det när man blev hämtad med "limousine à la Thai style"... :)

IMG_7181_red.jpg IMG_7182_red.jpg

Ankomsthallen var ganska liten. Vi ställde oss och väntade på väskorna och först ut var de med priority-tag.
Sedan var det bara att gå till mötesplatsen där alla hotellskjutsar väntade. Det visade sig att jag var den enda passageraren att hämtas till just mitt hotell. En trend som verkade hålla hela resan igenom... :)

IMG_7183_red.jpg


5-16 maj - Koh Samui

Jag hade tittat på en massa olika boenden innan avresa. Till slut stod valet mellan Best Western och Samui Cliff View Resort & Spa. Då jag var sugen på något mera inhemskt boende så föll valet till sist på Cliff View. Inget 5-stjärnigt direkt och inte alldeles strandnära utan låg mitt emellan två större stränder. Lamai och Chaweng. Jag visste att de erbjöd fri skjuts till Lamai och att det inte var någon konst att ta sig till Chaweng heller.
Väl framme vid receptionen, som låg högt ovan vattnet, checkades jag in och fick skjuts till min De Luxe-villa som stod redo att tas i besittning. Själva boendet låg längre ner mot vattnet, så det var en rejäl uppförsbacke att ta sig till vägen. Alternativt fanns en trappa som gick rakt upp till receptionen. Så motion fanns allt att tillgå. De erbjöd dock skjuts till och från villan, men det är ju ingen sport... ;)

IMG_7225.jpg
Villorna och poolen.

IMG_7227.jpg
Trapporna till receptionen.

Villan bestod av ett stort rum med en stor säng, skrivbord och diverse skåp. Badrummet var också stort med separat toalett, dusch samt tvättställ. Det fanns även en jacuzzi, om man kände för att ta sig ett bubbelbad och titta på havsutsikten genom fönstret. Givetvis fanns också air condition. Alla villor är omgivna av en tropisk trädgård.
På området finns en restaurang som serverade frukost och à la carte. Helt okej mat i fall man inte ids åka någon annanstans för middagen.

IMG_7184.JPG
Jag förundras alltid över hur de lyckas
göra konstverk av handdukarna!


IMG_7239.JPG
Utsikten från min terrass.

Här skulle jag nu tillbringa 12 dagars skön semester. Jag hade tittat ut några utflykter jag ville göra, bl a en hel dags båtresa runt ön. Samui har också ett stort utbud av bra restauranger. Jag hittade en guide som presenterar det bästa ön har att erbjuda och jag åt mig igenom en hel del av de ställena. Men det finns mycket kvar att prova, så det får väl bli ett återbesök vid tillfälle.

Det blev många bilder under de 12 dagarna, så jag lägger bara upp ett urval här nedan.

IMG_7283.JPG IMG_7307.jpg
Vädret kunde vara ganska omväxlande. Det var mest sol, men en störtskur då och då med åska
fick man räkna med varje dag. Vilka blixtar! Bilden till höger är tagen från min terrass.


IMG_7486.jpg IMG_7499.JPG
Vår turbåt till vänster och till höger är ett flyg från Bangkok Airways på väg att landa. Får man verkligen
flyga in över Big Buddha på det viset...? ;)


IMG_7536.jpg IMG_7664_red.jpg
Bilder från båtturen runt ön.

IMG_7686.JPG IMG_7800.JPG
Till vänster nya Conrad Hotel. Alla villor har en egen pool. Har för mig att de ska öppna nu i höst.

IMG_7830.jpg IMG_7832.jpg
Chaweng city.

IMG_7858.jpg IMG_7872.JPG
Middag på "Spirit House" i Chaweng. Rekommenderas!

IMG_7978.jpg IMG_7986.JPG
Lamai city och beach.

IMG_8011.jpg IMG_8010.jpg
Middag på otroligt vackra Sala Thai i fiskebyn Bo Phut.

IMG_8041.jpg IMG_8049.jpg
Där serverades allsköns seafood. Otroligt gott!

IMG_8051.jpg IMG_8088.jpg
Fruktdessert på Sala Thai. Till höger ett annorlunda Bauhaus i Lamai. :)

IMG_8074.jpg IMG_8092.jpg
Ringa billigt vill man och det gjorde jag med Holiday Phone. Beställde ett paket med SIM-kort mm innan avfärd
från Sverige. Satte i kortet i Thailand och fick alla samtal vidarekopplade från mitt vanliga nummer.
Jag köpte ett visst antal timmar + att jag fick någon bonus. Internetsurf har en maxtaxa per dag.
Jag hade fritt WiFi på resorten, så det mesta surfandet gjorde jag där.


IMG_8103.jpg IMG_8119.jpg
En dos med ekivoka naturupplevelser av anatomisk art får man ju inte missa. Hin Ta och Hin Yai. :)

vlcsnap-1144426.jpg IMG_7914.jpg
Nattbild under pågående åskväder med intensiva blixtar, samt exempel på omgivningens djurliv.

IMG_8136.jpg IMG_8142.jpg
På väg från Hin Ta och Hin Yai samt utsikten ovanför trappan vid resortens reception.

Sista dagen hade jag bokat en timmes thaimassage. Skönt att få knäcka loss lederna inför den kommande flygresan hem.
Efter massagen bjöds det på varmt starkt te som smakade riktigt gott!
Nu kände jag mig rejält utvilad och reda att åka hem till Polcirkelland.
 
Last edited:
Toppen