Senaste nytt

Destination San Francisco - LÄMNA ERA TIPS

taxvalp

Medlem
Instämmer flera tidigare tips, inte minst Muir Woods och 49ers. Mer:

- Golden Gate-bron i solnedgången. Helst till fots men cykel fungerar säkert också. Fina promenader på sydsidan runt det nordvästra hörnet av halvön.
- Hyr en bil och utforska området söder om SF. Kör den slingriga vägen över La Honda bland Redwoodträden, vidare till San Gregorio och stanna till längs stranden längs Pacific Higway. Fyren Pigeon Point är sevärd, har man inget emot att promenera och gillar sjölejon är Año Nuevo värt ett besök. Betydligt bättre än sjölejonen vid Pier 49.
- Bonus: Flygplatsmuséet på SFO! Mycket flygnostalgi och prylar från Hawaiiflygningar från flygets guldålder. Härliga routings på de gamla flyglinjerna från SF och västerut...
 
Här kommer mina tips.

Att övernatta
Jag kan varmt rekommendera Hotel W SAn Francisco (San Francisco Boutique Hotels | W San Francisco Hotel). Det ser ut att de har renoverat hotellet sen jag bodde där senast några år sen. Ett hotell med bra service och massor av intressanta personer att möta upp på hotellets Lobby Bar.

Att göra
Glöm inte att det tar bara en timme att köra med bil till Napa Valley. Du kan ta hyrbil från flygplatsen och köra dit. Om du gillar vin och är en livsnjutare kommer du inte att vara besviken om vistelsen. Starkt rekommenderas att boka vinprovningar förväg så du kommer dit du vill. Den som kan rekommendera är Spring Mountain Vineyard. (Spring Mountain Vineyard) Gården användes när TV-serien Falcon Crest spelades in. Kör tillbaka till SFO via Golden Gate - en magisk känsla får du garanterat.

Ta dig till China Town och köp elektronik billigt. Det finns mycket att se, shoppa och äta där. Allt vad du vill om China Town i en kompakt storlek utan att behövs leta mycket.

Prova Cable Car. Det är ett enkelt sätt att ta dig mellan olika ställen i SFO. (San Francisco Cable Cars) Observera att Cable Car har bara tre linjer som California Line (öst-väst), Powell-Mason Line (söder-norr) och Powell-Hyde Line (söder-norr). Om du vill ta dig till Castro området är det enklaste att ta tunnelbanan eller egentligen Muni Metro som den officiellt heter.

Ta dig till Ghiradelli chokladfabrik och njut av en chokladprovning. Du kommer att vara nöjd efter denna upplevelse. (Ghirardelli - Premium Chocolate and Chocolate Gifts) Du tar dig smidigt från Powell Street till Ghiradelli med Cable Car. Hoppa av vid Beach Street hållplats. Cable Car resan över Russian Hill är ju en fin resa.

Att äta
Några tips vilka jag själv provat och vågar rekommendera:
- Restaurant Michael Mina (Michael Mina) / En jätte härlig och lugn miljö med hög kvalité.
- Restaurant Gary Danko (Welcome to Restaurant Gary Danko) / Kanske lite överprisat men matlagning på hög nivå.
- Millennium Restaurant (Millennium Restaurant) / Ett restaurang som serverar bra vegetariska rätter och tanken är att alla råvaror skall vara organisk närproducerade.

Glöm inte att det är inte lång mellan San Francisco och Los Angeles. Kanske kombinera båda städer under en och samma vistelse.
 

rvarttinen

Medlem
Att övernatta
Jag kan varmt rekommendera Hotel W SAn Francisco (San Francisco Boutique Hotels | W San Francisco Hotel). Det ser ut att de har renoverat hotellet sen jag bodde där senast några år sen. Ett hotell med bra service och massor av intressanta personer att möta upp på hotellets Lobby Bar.
....

Kan inte annat än hålla med .. när jag ska bo i SF så blir det W!
.. och, jo, de har renoverat och byggt om lite i omgångar de senaste åren. Om du ska på någon konferens förlagd till Moscone Center så är SF W det allra närmaste hotellet. Dock, under konferenser så åker rumspriserna upp på alla hotell i stan', ibland rejält om det är en stor konferens (som Oracle World med 40 000+ delegater).

Granne med hotellet ligger San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA) San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA). Alltid någon intressant utställning och en välförsedd shop.
 

NyfikenGrau

Medlem
Instämmer med tipsen:) Din etta och tvåa var med bland de jag valde ifrån!

Haha, instämmer också med just 1. och 2. bland kristofergustafssons tips! Köp med stans egen snabbmat burrito och ät på färjan så har vi fått med punkt 3 också :)

Underbar stad, viktigaste tipset är egentligen att åka dit och bara gå runt/åka runt, tycker det finns att se och göra överallt och stämningen är härlig!

Kan ge ett annat hotelltips också, kanske för budget för många här, men om ni gillar bra engelska B&B kan det passa rätt bra:

Small charming family run hotel in the heart of San Francisco — Golden Gate Hotel

Specialiteter är katten Pip som går in och undersöker gästernas rum om han får, samt varma croissanter med kanel till frukost. I övrigt mycket typiskt B&B både i stämning och utseende.
 
Många bra tips hittills. Alcatraz är bra, cykla (googla för rabattvouchers innan ni hyr cyklar) över Golden Gate och käka glass i glassaffären i Sausalito innan ni tar färjan tillbaka är inte dumt det heller (men det blir kallt på bron). Bara traska runt i stan. Osv.

Några tips som är lite mer "off the beaten path" kanske:

Magnolia Pub & Brewery Magnolia Pub and Brewery
En liten pub som brygger sitt eget öl men även plockar in andra roliga varianter utifrån. Man kan också köpa sig ett rejält återfyllningsbart krus med valfritt öl att ta med sig hem. De har god och lite udda mat också.

Yank Sing Deem Sum Yank Sing - Traditional & Contemporary Deem Sum
Det mest upscale dim sum ställe jag varit på. De har både traditionella dumplings mm, men även lite nykomponerade saker. På vardagarna är det bara en "vanlig" liten restaurang i kontorsskrapan, men på helgerna ställer de ut bord över hela atriumgården och kör runt på dim sum vagnarna. På helgerna är det också gratis parkering i det fantastiskt trånga och komplicerade parkeringshuset bredvid om man får en stömpel på restaurangen.

The American Grilled Cheese Kitchen The American Grilled Cheese Kitchen: Lunch
Enkelt men fantastiskt gott. Varma mackor, the american way. Som en bonus skulle jag kunna tipsa om ännu en riktigt bra pub som ligger tvärs över gatan, 21st Amendment Brewery (Home » 21st Amendment), men eftersom man inte får tipsa om mer än tre saker så får jag väl låta bli. Jag har ju inte heller plats att tipsa om Smitten Ice cream (http://www.smittenicecream.com/) som gör glassen medan du väntar med hjälp av flytande kväve. En annan gång kanske då...
 

jumbooze

Medlem
Alcatraz är trots alla turister i min mening värt ett besök, inte minst om man sett filmen med samma namn kommer man känna igen mycket. Det är intressant att få se och läsa om hur de konstruerade en av dåtidens mest rymningssäkra fängelse, som ändå inte höll måttet.

Jag kan rekommendera kvällsturen då det ska vara mindre folk på ön. Boka i tid!
 

Totopez

Medlem
Här kommer mina tips.
- Millennium Restaurant (Millennium Restaurant) / Ett restaurang som serverar bra vegetariska rätter och tanken är att alla råvaror skall vara organisk närproducerade.

.

Nu är det ju iofs fusk att komma med så många tips som du, men jag måste hålla med om Millennium (jag tipsade ju själv om Gary Danko, och gillar Michael Mina). Men Millennium är verkligen något speciellt. Om jag inte minns fel är den inte bara vegetarisk utan till och med vegansk, men levererar på full gourmetnivå. Lägg till ett stort utbud av mikrobryggeriöl från hela USA. Bästa vego jag ätit.
 

henke12

Medlem
Någon som har bra tips på sportbar som visar LVK-PHL imorgon en lördag vid 13.00 i SF runt Castro/Haight ashbury?
 
Toppen