Senaste nytt

[Business class] København-Johannesburg T/R, Egyptair, 16.800 SEK inkl. skatter

Dr. Miles

Expert
Inte lika bra pris som från Tyskland, men de som bor i København slipper att köpa separat biljett.
Observera att Egyptair inte serverar alkoholhaltiga drycker onboard.

[Business class] København-Johannesburg T/R, Egyptair, 16.800 SEK inkl. skatter

CPH-JNB T/R
Flygbolag: Egyptair (MS)
Kabinklass: Business
Bokningsklass: J
Fare basis: JREDK
Pris: 12.400 DKK + skatter ca 2.040 DKK, totalt ca 16.800 SEK inkl. skatter
Min/Max stay: -- / 12 månader
Stopover: Nej
Barnrabatt: 25% rabarr från baspriset
Återbetalning: Ja, 75 EUR
Ändring: Ja, 50 EUR per gång
Routing: København-(MS)-Kairo-(MS)-Johannesburg

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Egyptairs Business class på Airbus A330 (som brukar användas på Kairo-Johannesburg)
5072360070_7b11958840_z.jpg

(Foto: Egypt Air: Business class in A330/200 by Matt @ Istanbul on Flickr)

Poängintjäning:
Egyptair J klass ger,:

Kreditering till Aegean Miles&Bonus ger ca 17.500 miles
 
Last edited:

Alx

Medlem
De skulle behöva servera ganska mycket alkohol för att man ska känna sig trygg ombord på en flight som inleds med en bön imho... Jag har testat dem CAI-NBO en gång och det räcker för min del.

Var det bara för att det är ett muslimskt flygbolag eller var det något faktiskt säkerhetsproblem som avskräckte dig från fler resor med Egyptair?
 

agehall

Medlem
Var det bara för att det är ett muslimskt flygbolag eller var det något faktiskt säkerhetsproblem som avskräckte dig från fler resor med Egyptair?

Ja.

Jag har inget emot muslimer, men när man inleder en flight med en bön istället för en genomgång av säkerhetsrutinerna så blir man lite orolig. Att det sedan kändes som att hela kärran var ett enda stort lappverk gjorde inte saker och ting bättre.
 

Alx

Medlem
Oj det låter inget bra alls... Då förstår jag att du blev orolig!!

Skrämmande om FAA och europeiska motsvarigheter tillåter Egyptair att flyga till USA och Europa om de inte går igenom säkerhetsrutinerna så som de ska!! Jag trodde lite naivt att dessa myndigheter faktiskt regelbundet höll koll på att rutinerna åtföljs?! Själva bönen i sig kan ju knappast äventyra någon säkerhet även om jag kan hålla med om att det är ett minst sagt ovanligt inslag när man flyger... Men att byta ut säkerhetsrutinerna mot böner är ju absolut inte OK om så sker.

När jag flög MS så skedde mig veterligen inga böner utan enbart de sedvanliga säkerhetsrutinerna. Kanske skiljer det sig åt om man reser med MS utanför Afrika/mindre nogräknade områden? Typ på samma sätt som bl.a. Aeroflot & Turkish Airlines tidigare var mindre nogräknade med säkerheten inrikes än utrikes för att de kunde undvika de hårdare kraven på säkerhet då?
 

Dr. Miles

Expert
Jag är personligen inte orolig att flyga med Egyptair eller andra exotiska flygbolag. (Jag flög med bl a PIA, Iran Air, Uzbekistan Airways inom "exotiska" ligan).
Däremot inbilar jag mig att det är farligare att åka vintervägar i Sverige än flyga dessa exotiska flygbolag med tanke på att många verkar inte kunna köra bil bra så fort det snöar lite grann.
 

Jonas C

Medlem
När jag flög MS så skedde mig veterligen inga böner utan enbart de sedvanliga säkerhetsrutinerna. Kanske skiljer det sig åt om man reser med MS utanför Afrika/mindre nogräknade områden? Typ på samma sätt som bl.a. Aeroflot & Turkish Airlines tidigare var mindre nogräknade med säkerheten inrikes än utrikes för att de kunde undvika de hårdare kraven på säkerhet då?

Man kanske borde oroa sig mer om säkerheten när man sätter sig på SAS 30 år gamla MD-80, än på en splitterny A330/B777 hos Turkish, Aeroflot eller EgyptAir för den delen. Ska själv flyga med EgyptAirs B777 och A330 nästa vecka så det ska bli spännande att få pröva deras Business produkt. Nya stolen ska tydligen vara väldigt bra, men gällande servicen så är det nog bäst att man håller förväntningarna låga.
 

Dr. Miles

Expert
Ska själv flyga med EgyptAirs B777 och A330 nästa vecka så det ska bli spännande att få pröva deras Business produkt. Nya stolen ska tydligen vara väldigt bra, men gällande servicen så är det nog bäst att man håller förväntningarna låga.
Vänligen ta snygga kabin-/stolbilder som vanligt tack. :) Så att jag kan använda dina bilder i deals inlägg.
 

jumbooze

Medlem
Däremot inbilar jag mig att det är farligare att åka vintervägar i Sverige än flyga dessa exotiska flygbolag med tanke på att många verkar inte kunna köra bil bra så fort det snöar lite grann.

Här i Skåne borde alla bilister inleda bilresan med en bön, särskilt om det snöar. Lite inre wa skadar ju ingen.
 

pep

Medlem
Jag är personligen inte orolig att flyga med Egyptair eller andra exotiska flygbolag. (Jag flög med bl a PIA, Iran Air, Uzbekistan Airways inom "exotiska" ligan).
Däremot inbilar jag mig att det är farligare att åka vintervägar i Sverige .....

Jeg er fuldstændig enig! Er Frequent Flyer hos f.eks. PIA (PK), hvor vi har bønner fra Koranen inden vi letter! Egypt Air: staff er friske og gode til at dele de tomme pladser der maatte findes på economy. Ber man om sodavand kan man ofte få en magnumflaske hvis man ber om det. Der er masser af eventyr hos de smaa selskaber. Det mest exotiske er dem i Congo, Laos Aviation, Burundi Air, Royal Swazi Air, og Merpati Air i Indonesien med det fede slogen Merpati...get the feeling. Livet er jo herligt og lige til at omfavne. Tænk at man kan flyve så forskelligt og få så mange nye oplevelser. Sikkerheden har jeg aldrig opfattet som noget problem på Internationale ruter.
 
Last edited:
Toppen