Senaste nytt

The big leak: Which airports are on Turkish Airlines’ route network shopping list?

Dr. Miles

Expert
Det var en intressant artikel. Tack för länken, PYRZ!

anna.aero skrev:
TK hub explained in <100 words

In his 2010 interview with anna.aero, Kotil explained that his vision was to copy the success of Emirates, but with a vital difference: Istanbul is far closer to 100 or so major regional airports in Europe – airports like Bologna, Gothenburg or Bremen. These can’t support Emirates’ 777 widebody services, but they can be served by Turkish’s 160 single aisle 737-7/8/900 and A319/320/321 fleets

Enligt Wikpedia(ja, jag vet) har Göteborg Landvetter 3.300 meters landningsbana. Det bör räcka för Boeing B777 väl? Blandar de kanske ihop med Göteborg City flygplats som har bara ca 2.000 meters landningsbana?
 

MarcusC

Medlem
Mycket intressant att läsa. TK är onekligen duktiga på att förvalta och utveckla sina rutter. Skulle bara se de ökade kapaciteten på .IST också
 

Dr. Miles

Expert
När de säger support för 777 menar de nog inte ur ett tekniskt perspektiv utan avser passagerarunderlaget?
Det är bara att lasta cargo bay fullt då är det inget problem med Boeing B777 väl?
Om det blir problem ser MarcusC till att det skall finnas tillräckligt med gods. Vad gör han inte det för att flyga ut från Göteborg med ett riktigt widebody plan? ;)
 

Timotey

Medlem
Inte så konstigt ändå att ARN är andra största feeder. Tror det är ganska få ifrån ARN som har IST som slutdestination. TK flyger ju till väldigt många destinationer som lockar svenskar med invandrarbakgrund, där är utbudet på direktlinjer ganska skralt på ARN Teheran och några flighter till Irak i mellanöstern ET till ADB, sedan är det ganska dåligt med flighter till många destinationer där många i Sverige har sina rötter. Sedan är ju BKK ofta billigt med TK varav många väljer att flyga via IST.
 
Toppen