Senaste nytt

Vägen till Kina

Glenn E

Medlem
Det tar tid att komma ut ur Kina för mig.
Företaget jag jobbat för är inte särskilt flexibelt.
Jag slutade 4 juli och nu är det säkert att jag kan åka hem imorgon för sista lönen kom tidigare idag och för att kunna få ut pengarna ur Kina måste man gå till banken och visa upp många papper.
På grund av covid går det ju inte att åka hem under tiden.
SK997 har landat i Shanghai med endast frakt på SK998 kommer säkerligen att avgå imorgon.
Imorgon måste jag gå till skattemyndigheten här och deklarera med det är det enda måste som är kvar.:p
D9B1BCB1-B7FB-4A1F-BA45-337D645FE7E5.jpeg
 

mha321

Medlem
27 juli lämnade jag Sanya och 31 juli testade den första personen positivt där. Några dagar senare testade drygt 1000 positivt för Covid BA5. Även någon på mitt hotell, Pullman Oceanview hotel i Sanya så jag fick några SMS från myndigheterna fast det första kom 10 dagar efter jag lämnat Sanya så det var ingen fara fast nära ögat och nu är 176000 turister fast på Hainan ön. I Shanghai däremot finns ingen covid just nu.

Ingen fara... Hmm. Det låter väl snarare som det var du som tog dit det?
 

Glenn E

Medlem
Om Kina tycker jag inte just nu.
Det är bara SAS som avgår nu och det tog mig 1 timma från check in tills jag var igenom säkerhetskontrollen.
Och då hade jag fasttrack…
Exempel som stod ut:
Jag hade lagt plånboken och mobiltelefonen i handbagaget. De togs ut och kördes genom maskinen igen.
Rakbladet beslagtogs.
Ett paket medicin besiktades.
Allt i mitt handbagage plockades ut.
Min klocka som var i handbagaget inspekterades med mera.
På flygplatsen var det många avspärrningar som inte finns i inrikesterminalen. Q R koder skulle skannas vart man än gick. För smittspårning fast alla har ju då lämnat Kina ;)
Ja herregud. Känns riktigt bra att vara på planet nu:)
Vilket ställe….:eek:
 

Glenn E

Medlem
Det finns ju bra sidor av Shanghai också. Det är en spännande metropol med stort utbud — då det inte är lockdown förstås.
Nu sitter jag på säte 8H och väntar på pushback.:)
Jo inget tjat om mask:D
Nu skakade det till så nu blir det snart pushback.
Nu är det pushback
Köpenhamn nästa:)
image.jpg
image.jpg
 
Toppen