Senaste nytt

[SEMI-LIVE] Hjälp oss välja resmål för en resa "vart-som-helst" i augusti 2022

Var skulle du rekomendera oss att resa?


  • Total voters
    111

Mrniceguy

Medlem
Historisk dag på många sätt och vis.
mer information om detta kommer under dagen.
Men till och börja med så blir det första gången för mig att flyga med Ryanair - Ethiopian Airlines samt ett besök i Afrika.
Jag var lite skeptisk (är kanske det fortsatt) till Kapstaden, I skrivande stund 12c där jämfört med 20 i Malmö, inte direkt något som lockat tidigare i form av mat, sevärdheter mm.(jag kan ha fel).
Jag föreslog en tur till Bangkok (då Thailand ligger mig varmt om hjärtat) men då jag varit i Thailand drygt 30 gånger de senaste 3 åren endast i privata resor så tyckte @Mattias Holmén att fantasin inte direkt flödade.
Vietnam är ett outforskat land för min del så dit hade jag gärna rest men som @Mattias Holmén nämnde i ovan inlägg så var hans framförhållning gällande nytt pass inte det bästa så alternativen var knapra ;)
Nu MMX och inväntar att få stiga ombord.
Idag som priority på Ryanair, bara det känns ju helt underbart. Biljett + handbagage 171kr. Känns överkomligt.
 

Attachments

  • 0B1240FF-498C-4074-9839-DF972EBFC8B2.jpeg
    0B1240FF-498C-4074-9839-DF972EBFC8B2.jpeg
    72 KB · Visningar: 199

Mrniceguy

Medlem
Premiär med Ryanair + varm (ljummen)korv i loungen och ett trevligt sällskap. Vad mer kan man önska!
Flygningen från MMX-ARN gick smärtfritt och var väl värd 171kr.

Vi fick en frågan av @Saganaki hur denna resan kom till och hur vi känner varandra.


Det hela började med att SAS hade en del överbokade flighter under mars 2018.

SAS erbjöd några resenärer att bli ombokade till nästa flyg så jag kommenterade i tråden på BC att jag hade satt upp mig på listan att jag gick med på att bli ombokad till nästa flyg någon timme senare till Åre/Östersund som jag var stationerad i då.


@Mattias Holmén skickade sedan till mig på DM och frågade om jag hade kommit iväg eller om jag blivit strandsatt på Arlanda då han också befann sig i Stockholm den dagen och skulle till Luleå.

Detta var 15/3 - 2018 och början på en ny vänskap.


@Mattias Holmén var ny i gamet med att samla poäng (jag var också relativt ny men hade ändå hållit på 2-3 år med poängsamlandet och precis blivit Diamond)

Vi insåg snabbt att vi hade lika intresse, att resa och att uppleva saker och började dela erfarenheter med resande och poängsamlande. (Som de flesta delar på detta forum)


Vi har sedan dess mer eller mindre haft kontakt varje dag, vi har träffats några gånger, Diamondevent, Stockholm, jag har varit på besök i Norrbotten hos Mattias m. Familj, och Mattias med sin härliga fru har varit och besökt mig och min sambo i Skåne under deras roadtrip förra sommaren.

Mattias har numera blivit en expert, dragit igång Awardplanner tillsammans med @Samosaguas och det är numera Mattias jag rådfrågar om allt kring resor då jag har tappat det helt enligt @Mattias Holmén då jag inte lika aktivt samlar poäng numera ;)


Tanken var först att vi skulle åka till USA och genomföra en RoadTrip men pga. Ganska så markant ökade kostnader för hotell och hyrbil jämfört med vad vi hade räknat med så började vi kolla på andra resmål och några dagar färre än tidigare 9-10 dagar.


Valet föll då på Kapstaden efter röstning här på BC och i andra grupper.

Så vi har Businessclass och lite överbokade flyg att tacka för denna dagen och framförallt vår vänskap!

Nu inväntar vi nästa flyg SK527 som ska ta oss till LHR.
 

Attachments

  • C0D8E0DB-2A14-4EB8-8E2E-5B63DF650660.jpeg
    C0D8E0DB-2A14-4EB8-8E2E-5B63DF650660.jpeg
    72,4 KB · Visningar: 166
Premiär med Ryanair + varm (ljummen)korv i loungen och ett trevligt sällskap. Vad mer kan man önska!
Flygningen från MMX-ARN gick smärtfritt och var väl värd 171kr.

Vi fick en frågan av @Saganaki hur denna resan kom till och hur vi känner varandra.


Det hela började med att SAS hade en del överbokade flighter under mars 2018.

SAS erbjöd några resenärer att bli ombokade till nästa flyg så jag kommenterade i tråden på BC att jag hade satt upp mig på listan att jag gick med på att bli ombokad till nästa flyg någon timme senare till Åre/Östersund som jag var stationerad i då.


@Mattias Holmén skickade sedan till mig på DM och frågade om jag hade kommit iväg eller om jag blivit strandsatt på Arlanda då han också befann sig i Stockholm den dagen och skulle till Luleå.

Detta var 15/3 - 2018 och början på en ny vänskap.


@Mattias Holmén var ny i gamet med att samla poäng (jag var också relativt ny men hade ändå hållit på 2-3 år med poängsamlandet och precis blivit Diamond)

Vi insåg snabbt att vi hade lika intresse, att resa och att uppleva saker och började dela erfarenheter med resande och poängsamlande. (Som de flesta delar på detta forum)


Vi har sedan dess mer eller mindre haft kontakt varje dag, vi har träffats några gånger, Diamondevent, Stockholm, jag har varit på besök i Norrbotten hos Mattias m. Familj, och Mattias med sin härliga fru har varit och besökt mig och min sambo i Skåne under deras roadtrip förra sommaren.

Mattias har numera blivit en expert, dragit igång Awardplanner tillsammans med @Samosaguas och det är numera Mattias jag rådfrågar om allt kring resor då jag har tappat det helt enligt @Mattias Holmén då jag inte lika aktivt samlar poäng numera ;)


Tanken var först att vi skulle åka till USA och genomföra en RoadTrip men pga. Ganska så markant ökade kostnader för hotell och hyrbil jämfört med vad vi hade räknat med så började vi kolla på andra resmål och några dagar färre än tidigare 9-10 dagar.


Valet föll då på Kapstaden efter röstning här på BC och i andra grupper.

Så vi har Businessclass och lite överbokade flyg att tacka för denna dagen och framförallt vår vänskap!

Nu inväntar vi nästa flyg SK527 som ska ta oss till LHR.
Underbar historia! Hoppas ni får en lika underbar resa och håll oss uppdaterade!
 

Mrniceguy

Medlem
Avverkat Singapore & Canada lounge, nu ska vi testa United. (Blev inget United - var stängt) så såhär långt är Singapore en vinnare.
men hallå, var är alla ressugna resenärer! Vi är ju nästintill ensamma på LHR.

Kl. 21.00 lokal tid lyfter flyger mot ADD från LHR.
 

Attachments

  • D9C0F455-6EF7-4C89-8EA1-1CAEC7837AC8.jpeg
    D9C0F455-6EF7-4C89-8EA1-1CAEC7837AC8.jpeg
    91,8 KB · Visningar: 146
Med mätta magar och energi som börjar tryta sitter vi nu och dricker apelsinjuice på Ethiopians A350 (LHR-ADD, ET701) och väntar på avgång.

Kabinen har 2-2-2 layout som är trevlig om man reser med någon. Vi har valt 2A/2C. Hade jag rest ensam hade jag valt ett av säte i mitten, för att ha direkt tillgång till mittgången.

För att kunna få så många timmars sömn som möjligt har vi som sagt ätit oss mätta i Singapore Airlines Lounge. På så sätt kan man med lugn och ro ta en tallrik ost/kex och sedan slumra in… även om vi båda har beställt in både förrätt (kycklingsallad) och varmrätt (lamm). #fomo

Lagom till soluppgången kommer vi landa i Addis Abeba, där jag planerar att ta en morgondusch och en kopp starkt Etiopiskt kaffe. Tyvärr har vi bara 1,5h transit så vi missar precis den traditionell kaffecermonin som börjar klockan 8.

Vi ses i Addis!

e68f5158d57d8e71da4da94819e249d2.jpg

65f99c015184edcc034761a9efaa0810.jpg

b39c3fffb33510580affdd197ae7c9fc.jpg

f262286e4568f312319cd7f442b9fe65.jpg

46fcfb32304b7966ed2bb93ba5f4ffd6.jpg
 
Toppen