Senaste nytt

Bali goes Vietnam - eller ett försök att normalisera poängsaldot

Kris

Medlem
Förstklassig läsning! Hur är det gällande namnet på staden? Heter väl Ho Chi Minh-staden numera, men Saigon kanske är mer vedertaget även hos lokalbefolkningen?
Tackar!
Jag hade präntat in Ho Chi Minh City/staden i rullorna innan resan. Väl på plats nämnde i princip alla jag pratade med staden som Saigon. Andra exempel är att hotellet heter "InterContinental Saigon" och min nyvunna vän "Saigon Baigur Gin" osv.

Men det officiella namnet är visst HCM sedan återföreningen om jag förstått rätt.
 

pep

Medlem
HCMC navnet bruges mindre og mindre og naesten ikke mere. SKYBOSS har jeg ogsaa proevet, sjov oplevelse at have lidt smaa frynser paa en LCC'er. Mad og drikke ombord begraensede sig til 1 drink og 1 varm ret - ikke noget imponerende for en tørstig viking...De eneste lounger der er noget værd i VN er SGN, HAN, BMT, og DAD. Fra alle andre steder kan man ligesaa vel rejse i ECO, hvis med VJ. Dog har VN en noget hoejere business standard ombord med typisk 4-5 ølmærker til maden. Ad libitum. Det VN du beskriver kender jeg slet ikke og ville aldrig selv bekoste en sådan luksus. Men du har faaet en fantastisk masse ud af det og din begejstring smitter. Well done, pal!.
 

Kris

Medlem
Episod 9 - även de bästa av alla poängbrännarfester har sitt slut

Routingen på hemvägen var lite mer familjevänlig, Saigon-Istanbul-Köpenhamn med Turkish airlines. Saigon airport ligger oerhört praktiskt nära centrum, tänk Lissabon. Skillnaden är att det är en smula mer trafik, så det tar ändå sin lilla tid med taxi ut till flygplatsen.

SGN-IST med Turkish business class
Absolut ingen kö till de tre öppna incheckningsdiskarna för businessclass. Lyckades inte boka säten i förväg trots alla stunts som rapporterats om i tråden på forumet. Det gick ju fint ändå på utresan tänkte jag... En arme av turkish associates började svärma runt familjen Danmark när vi klev fram till disken. Hmm... not good var min första reaktion. Incheckning påbörjades och jag frågade förstrött om seating, medveten om att det nog fick bli hästhandel i kabinen som sist. Nejdå:

'Sir, we have two pair of middle seats for you, since you travel with family'.

Hmmm^2... What's the catch tänker jag.

'Sorry Sir, one small problem Sir. Table not working on seat for kid Sir. Very sorry Sir. Fully booked flight Sir'

Aha - hästhandel med personal istället. Försökte mig på diverse kreativa förslag på 'I help you and take the broken seat, you help me in some other way'. Men förslagen mynnade i take it or leave it. Fanns möjlighet att acceptera downgrade med kompensation eller acceptera trasigt säte. Det var trots allt ett nattflyg med trötta barn så ingen större katastrof. Men hade varit kul om man kunde norpa en voucher eller liknande.

20220729_193232.jpg

Fritt blås till prio-incheckning på Saigon airport

20220729_200418.jpg

Le Saigonnais Lounge på SGN. Access för alla utombys flygbolag.

20220729_200517.jpg

Imponerande skylt med loungens utbud i tjusig relieff

20220729_200638.jpg

Le Saigonnais välfyllda kylar

20220729_200921.jpg

Le Saigonnais dignande påläggsbuffé

20220729_201117.jpg

Kronan på verket!

20220729_200318.jpg

Noterade på vägen till flyget att vi kunde åkt direkt till Svedala med VN...


Resan förflöt utan större incidenter. Med en timmes försenad start var der godnatt när vi kom upp på marchhöjd. Vaknade passande en timme före ankomst, men väntade med frukost till loungen. Således minimalt med serviceutnyttjande denna gång.

20220729_205252.jpg

Ombord på Turkish Dreamliner

20220730_073347.jpg

Allt som gick åt på denna 10h resa. Vatten, öronproppar och lite ström till nallen.


IST-CPH med Turkish business class
Efter lite power breakfast i TK business-lounge var det dags för äventyrets sista ben, för att sluta cirkeln på hemmaplan i dronningens by. Det är alltså en rejäl apparat Turkish et al har satt till världen på IST. Märks även att pandemin är "över" då det börjar bli trångt i faciliteterna igen. Är ju ett gott tecken.

20220730_050311.jpg

Sneak-ingången till TK business-lounge, för den som inte orkar gå hela vägen till rulltrappan.

20220730_051537.jpg

Power breakfast i loungen

20220730_051829.jpg

Buffén med yoghurt, smör och kringlor! Alltid trevligt.

20220730_070843.jpg

Dags för boarding. Skönt att kunna plöja igenom kön...

20220730_071027.jpg

Det är nära nu...


Det var en A330 med 7 x (2+2+2) config i businessclass som skulle baxa oss sista biten hem. Åter igen - alltid trevligt med riktig C-kabin på kortare flighter. Det märks dock att denna fågel har sina år på nacken när man synar sömmarna...

20220730_071549.jpg

Ombord TK A330 short haul businessclass

Standard pre-departure drinks och vid det här laget välkända organiserade kaos av ombordpersonal. Hur långt var det nu vi fick genom kabinen och erbjöd dryck, varm handduk, meny etc...? Ibland frågas det två gånger, ibland glöms det osv. Men det går oftast jämt upp. Det serverades frukost på denna tur på ca 3h.

20220730_074025.jpg

En välkänd duo vid det här laget

Väl i Köpenhamn var vi först av planet. Med spring i benen och sång charmerande Jr passkontrollanten - vi blev insläppta! Puh! Nu väntade bara en svettig väntan vid bagagebandet. Var mentalt förberedd, men lite trisst att avrunda en resa med premium-setting med kaos på hemmaplan. Bagaget kom till slut efter hårt arbete med staplande av andras bagage, allt för att förhindra deadlock på bagagebandet där nytt bagage inte kommer ut pga förra flightens bagage fortfarande snurrar runt och spärrar. Välkomstkommittén hade således inte väntat förgäves på andra sidan tullfiltret.

20220730_094357.jpg

The big win - först av planet!

Det var sista episoden på denna resa. Återkommer med en reflektion efter en kort stund på hemmaplan igen.

Over and out!
 

Maja

Medlem
Tack @Kris för en mycket välskriven och trevlig rapport. Vietnam blev än mer aktuellt som framtida semesterresemål efter denna rapport. :)
 

Kris

Medlem
@Kris tack för att vi fick följa med på resan
Underbart skrivet och fantastiska bilder!

Tack @Kris för en mycket välskriven och trevlig rapport. Vietnam blev än mer aktuellt som framtida semesterresemål efter denna rapport. :)

Kan bara instämma i alla superlativer, helt fantastisk reserapport @Kris. Varmt tack.

Måste tillbaka till Vietnam nu bara, attans;).

Tack för bra rapport! Kul att de verkar skrivit "JKG" istället för "HKG" som destination för VN594. Tror ni hade blivit besvikna om ni tänkt komma till Jönköping med den flighten. ;)

Tack alla igen för värmande feedback. Rekommenderar envar att sätta igång att planera en tur till Vietnam :) Blir själv sugen på revansch redan. Finns ju både ett Six Senses samt i alla fall fyra Intercontinental till i Vietnam som någon gång måste provas. :rolleyes:

Humoristiskt med VN594. Som observerat, nog ett fat finger i kontrollrummet... Blev först lite konfunderad när jag såg Jönköping på listan. You never know... Kunde vara en väldigt nischad charter...
 
Toppen