Jo, såg också det efter att jag kommenterade här.
Fast den AD kom 4(!) år senare (2020). Varför tog det så lång tid att fixa kan man ju undra...
Ser nu också att Simon kommenterat AD 2020-20-09 att det som beskrivs i den tidigare AD beträffande omboot med max 21 dagar emellan fortfarande gäller.
Bra info om incidenten här: https://avherald.com/h?article=51601631&opt=0
Här nämns också en AD från 2016 som föreskriver att man regelbundet ska boota om de 3 FCM (flight control modules) eftersom det har rapporterats att de kan starta om spontant om de varit igång mer än 22 dagar.
Eh va ...
Det är flygbolaget TUI du ska rikta dina ersättningsanspråk mot.
Se https://www.tuiflynordic.se/forseningar-och-reklamationer/forseningar/
Ersättningen begär du här: https://www.tuiflynordic.se/forseningar-och-reklamationer/formular/
Och hur många klarar av att köra ner till Köpenhamn från Stockholm utan minst ett toabesök på vägen - som då blir på en sunkig rastplats och toaletterna där ska vi väl inte ens prata om ? :oops:
Du skulle bara veta....
Varje gång det står något i nyhetspressen som jag själv vet något om så vimlar det av fel, så då undrar man ju - precis som du - hur mycket fel det är i allt annat det skrivs om :oops:
Inte nyss men väl i mitten på 80-talet när jag var anställd på ASEA så hamnade jag bredvid ingen mindre än ASEAs ordförande Curt Nicolin på flyget mellan Göteborg och Stockholm. Jag funderade länge på om jag skulle berätta att jag var anställd på ASEA och på väg till ett av ASEAs då viktigaste...
Under min tid på Ericsson på 90-talet så använde cheferna Memo istället för epost för att kommunicera med varandra.
I skrivarrummet låg det drivor med utskrivna memon som ingen verkade vilja hämta.
Visade sig att cheferna vid varje mottaget memo tryckte på F5-knappen (tror jag det var) för att -...
Min notering också.
Kollar man längre SmartLynx-flighter som t ex den här ARN-CDG https://www.flightradar24.com/data/aircraft/yl-ldm#309aa356 så ligger man på höjder upp mot 38000 foot.
Verkar som ju kortare flygningen är desto lägre höjd ligger man på.
Men SmartLynx kan ju ha andra algoritmer...
Det här med att SmartLynx verkar flyga på lägre höjd än SAS - flög med SmartLynx ARN-UME i går kväll och vi flög på endast 29000 fot.
SmartLynx verkar ju till skillnad från SAS ha "company rules" att när nedstigning från marschhöjd börjar så stänger också serveringen och skylten för fasten...