Bor man i Stockholm är det ju numer väldigt smidigt att ordna visumet hos det nya visum-centret. Jag har väntat max 5 minuter där. Bor man utanför Stockholm är det väl lite krångligare i och för sig.
Om man ska använda Eurobonus-poäng så vill man givetvis undivika nordamerika-zonen och flyga via Sydamerika/Karibien-zonen. 190K poäng i First. Tyvärr tyvärr tyvärr har Lufthansa slutat med First Class till Bogotá så det är inte lika enkelt att få till numer. Gott om platser i I-klass finns dock...
Både LHR (nya terminalen) och BOG är mycket trevliga flygplatser att byta på, så får du ett OK pris med SK/AV så skulle jag lätt ta det, om det gäller Economy. Finns pengar till F så är ju LH grejen givetvis. :-)
GRU är ju en bra *A-destination. Vill man skoja till det lite finns t.ex. CA från...
Korta svaret: Avianca står sig mycket bra! Men eftersom du nu ska till Nordamerikazonen är ju MAD/BCN/LHR-BOG (Aviancas rutter till Europa) inte ett bra alternativ poängmässigt (BOG är en mycket bra flygplats att byta på med bra *G-lounge).
Långa svaret: Avianca har ryckt upp sig ordentligt på...
Tror denna mappning lever kvar från förr i tiden då A-klass var första raden i Business med raden bakom blockad så att man kunde fälla stolen extra mycket? Marknadsfördes som SAS Sleeper seat. Rätt säker på att det var A-klass som användes. Och det var ju "First" (serviceklass ovanför Business)...
Om nu Thai skulle tvngas ställa in flygningar så har de ju inte gått i konkurs. Deras personal på flygplatsen kommer göra en FIM och boka om till annat lämpligt flyg i samma kabinklass.
Kommer du till Frankfurt är det ändå bättre, då kommer ombokning till vad som nu finns tillgängligt inte vara ett problem överhuvudtaget.
Det enda läget när de försöker prata om att det måste finnas I/O-klass är om ni pratas vid innan avresedagen.
Som sagt, om det nu blir så att Thai ställer in och SAS inte hinner höra av sig till er så skulle jag åka tidigt till flygplatsen. Du har då samma rättigheter som med vilken biljett som helst och de kommer om möjligt boka om er i F. Men kolla innan vad du vill bli ombokad till och föreslå det...
Mitt tips är att (om det nu skulle bli aktuellt) inte höra av sig till SAS i förväg, då kommer de hålla på och snacka om att de måste hitta poängplatser. Åk istället tidigt till flygplatsen och låt de boka om där, dina flygningar är då under "airport control" och de kan då boka in er på precis...