Senaste material av Matts Lindmark

  1. Matts Lindmark

    Airbus presenterar A321XLR

    Marknaden? Ja, med tanke på Boeing 767-300ER och även 757-200 kan vi konstatera att "marknaden" för maskiner i den storleksklassen existerar. Narrowbodies har vuxit till sig och A321XLR är definitivt en möjlig ersättare till 757-200 och dessutom helt logisk för en operatör som använder...
  2. Matts Lindmark

    Airbus presenterar A321XLR

    I valet mellan en narrowbody i 8 timmar och en 2-3-2-maskin med nästa generations motorer (UHB) är mitt val definitivt enkelt (jag tar den sistnämnda alla veckans dagar över t.ex Atlanten). A321XLR är en utmärkt modell men den dödar knappast någonting utan verifierar snarare behovet av en ny typ...
  3. Matts Lindmark

    Airbus presenterar A321XLR

    Flygplan med datorstabilisering har funnits under hela FBW-tiden så det är inget unikt för Maxen. Jag ser verkligen inget problem i en maskin som använder ett aktivt styrsystem för stabilisering eller användning av sådana metoder som att pumpa över bränsle till en fentank för att ändra...
  4. Matts Lindmark

    Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

    Ur pilotsynvinkel är det en marginell skillnad men det beror också på att Airbus har ett strikt standardiserat flight deck som återfinns i hela deras FBW-familj. A320neo är ju en ganska rättfram remotorisering. Problemet för Boeing med 737 har varit att maskinen är avsevärt äldre än A320 (den...
  5. Matts Lindmark

    Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

    Som jag ser på saken finns det flera faktorer som spelat in här och en viktig del är den övergripande "ingen-extra-träning-nödvändig-ideologin" som bl.a. gjort att SouthWest lyckats få in i sin beställning att Boeing skulle dra av $1 miljon/maskin om det krävdes simulatorträning för piloter vid...
  6. Matts Lindmark

    Ryska/kinesiska flygplanstillverkare...

    Jag diggar propaganda mot nya konkurrenter stenhårt (ironi). För min del har jag inga som helst problem att flyga SuperJet 100 med Thales TopDeck och all annan västerländsk utrustning (B/E Aerospace-interiör etc etc etc). Att maskinen inte tål upprepade överbelastningar på 5,85G är tämligen...
  7. Matts Lindmark

    Premiumflyg, hållbart?

    Jag har inga problem ens med en B777 inredd för 50 passagerare. Miljön räddas inte genom att inreda maskinen med all economy inclusive tour eller genom att övergå till enbart grönsaker ombord utan genom teknisk utveckling. Detta innebär alternativa bränslen och allt mer förfinad motorteknik och...
  8. Matts Lindmark

    Flygolycka i Jakarta, Lion Air JT-610

    Vad det handlar om är MCAS, Maneuvering Characteristics Augmentation System som trimmar nos-ned vid höga anfallsvinklar (AoA). Tanken med det är naturligtvis god, d.v.s en form av envelop protection men kan leda till 10 sekunders automatiskt nos-nedtrimmande om sensorproblem uppstår (d.v.s att...
  9. Matts Lindmark

    Röra sig mellan Heathrow Terminal 5 A-B-C?

    Jag har haft en timmes connection mellan T5-B och T5-A och kan bara konstatera att det inte hade fungerat om inte flighten till CPH varit försenad. Detta var innan det blivit automatiserad hantering av conformity-kontrollen i T5A för flight connections dock. Sedan dess har jag alltid föredragit...
  10. Matts Lindmark

    Någon sugen på Air Koryo?

    Ja, jag har inget emot att flyga med det bolaget. Hellre 10 flighter med detta bolag än 1 flight med Allegiant.
  11. Matts Lindmark

    Flygskatten nu bestämd

    Jag undrar stillsamt över alla dessa hurtfriska miljöråd, t.ex "lev bilfritt" och "undvik flygresor". Låter mycket teknologiskt bakåtsträvande och kan omformuleras med: 1. Åk kollektivt sålänge det sker på marken, åk absolut INTE individuellt. 2. Åk absolut INTE kollektivt (eller individuellt)...
  12. Matts Lindmark

    Någon sugen på Air Koryo?

    Jag är ingen direkt anhängare av journalisters "åsikter" överlag även om jag kan hålla med om att en krönika är "egenproducerat material". För min del är krönikor ofta tämligen flummiga, knappast något som lockar till prenumeration. Undantaget är vissa krönikor i fackpressen som kan vara bra och...
  13. Matts Lindmark

    Någon sugen på Air Koryo?

    Jag betraktar svensk media som genomgående skräp så lusten att betala för MSM-SE finns inte hos mig (min betalningsvilja är däremot närvarande för utländsk media). Problemet med de svenska tidningarna är ju dock att de är rent urusla på webben i.o.m att de lägger ut en massa artiklar och klickar...
  14. Matts Lindmark

    Någon sugen på Air Koryo?

    Och som vanligt i detta land ligger krönikan bakom en.... betalvägg. Svensk media i ett nötskal - så man skall alltså betala för att läsa vad jag misstänker är en förvirrad beskrivning av en flygning med en Tu-204-100V (ibland kallad B). Om jag får jämföra Air Koryos Tu-204-100V med Spanairs...
  15. Matts Lindmark

    Flygskatten nu bestämd

    Jag har redan påpekat att transporter påverkar miljön negativt, därav bör skatter på dessa användas till miljöåtgärder - i fallet flyget handlar det om bonus-malus för flygplan, differentierade landningsavgifter och biobränslen samt finansiering av forskningsprojekt i syfte att minska...
Toppen