Senaste material av imartin

  1. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    Japp tror det också. Kollade runt lite - man kan boka Kosovo till CDG via GVA med Swiss och vidare med Air France. Inte direkt long haul men finns inga direktflyg från Kosovo till CDG.
  2. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    Definitiv intressant lista och kanske något som talar emot min spådom. Letade fram Swiss/Air France codeshare, verkar ske t.ex. på rutten CGD-GVA. Flygs enbart av Air France, men med LX codeshare. Kollar man dock på swiss.com, så dyker flyget INTE upp när man söker det. Dvs, man verkar inte...
  3. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    Det behöver ju inte ens vara SAS själva som skulle förespråka sådant. Kan lika gärna vara LH gruppen som sätter press på andra Star bolag. Eller AFKLM som sätter press på SAS. Så det räcker ju i princip att en part inte gillar ett sådant samarbete över alliansgränser, för att det kan ryka. Och...
  4. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    Nej inte än. Kan nog dröja några månader tills dessa detaljer kommuniceras.
  5. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    Vi får ses här igen om 1-2 år. Jag säger att det finns en sannolikhet på 80-90% att alla codeshare-samarbeten som utgår från Norden och medför att SAS säljer/marknadsför flyg som genomförs av Star Alliance bolag, kommer ryka så småningom. Dvs även Aegean, TAP, Singapore Airlines och vem annars...
  6. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    "Mest troligt" (om vi nu använder oss av sannolikhetsbegrepp) är att detta samarbete är borta om ett år eller så. När SAS tillsammans med AFKLM har hittat en bättre lösning för att transportera folk från Norden till Singapore. Mindre troligt att det kommer vara kvar länge. Varför skulle den nya...
  7. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    Enligt mig är det något annat om det handlar om en anslutningsflyg som utförs av ett bolag från en annan allians. Därför skrev jag “från Norden”. Det första benet som man flyger, borde aldrig utföras av ett bolag från en annan allians än bolaget som marknadsförde flyget. Så är iaf min syn på...
  8. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    Åndå lite otippat tycker jag. Ser att codeshare-samarbetet även fortsätter när SAS har lämnat Star Alliance (dvs det går att boka Aegean-flygningar med SAS även i September). Men vem vet när sådant bestämdes. Kanske någon gång under förra året. Så av Star Alliance bolagen avslutas LH-gruppens...
  9. I

    Lufthansa kommer erbjuda Status Match från EB till Miles & More

    Om nu poängen är att motivera loyala EB-statusresenärer att byta många av sina vanor och flytta till M&M, så måste LH nog vara lite generös. Sedan kan det ju vara en väldigt kort period som status gäller, innan prestations-kraven stegvis trappas upp.
  10. I

    Lufthansa kommer erbjuda Status Match från EB till Miles & More

    “Vi är i färd med att förbereda oss för att erbjuda en ”statusmatch” från Eurobonus till Miles & More (Lufthansas förmånsprogram, reds. anm.) till attraktiva villkor” https://www.realtid.se/lufthansa-planerar-att-ta-over-sas-guldkunder-efter-skilsmassa/
  11. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    Just vad det gäller Air Baltic verkar det dock vara officiella SAS-flygningar "operated by Air Baltic". Dvs inte enbart codeshare. Kollar jag vilka biljetter det finns, så är det hela det vanliga SAS utbudet, dvs Go Light, Go Smart Bio osv. Med tillhörande SAS-poängintjäning. Där gäller nog...
  12. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    Andra utanför-alliansen flyg säljs dock inte som eget, enskild ben. Det brukar vara korta anslutningsflyg, där det långa benet utförs av SAS. Att starta från Norden med en direktlfygning inom Europa bokad via SAS som utförs av ett bolag utanför alliansen skulle nog bli unikt.
  13. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    Vet inte om det har tagits upp här än, men jag la märke till att SAS' codeshare-avtal med TAP (som kommunicerades så sent som i September 2023 https://newsroom.aviator.aero/tap-air-portugal-and-sas-sign-a-codeshare-agreement/) inte har sagts upp än (till skillnad från avtalet med Turkish...
  14. I

    20% poängkampanj i SAS Go, Plus, Business hos SAS till och med 19 April 2024

    Tokyo i Go kostar 24k istället för 30k (Fly Premium gäller)
  15. I

    SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

    Wow super intressant. Hade ingen aning att SAS var så pass "avancerat" i sitt erbjudande, jämfört med hur det har blivit på sistone. Men då finns iaf lite gamla "best practices" och lärdomar kvar, om man skulle få för sig att återuppstarta sådant här.
Toppen