Senaste nytt

SAS och American Airlines, checka in hela vägen?

Hej! Jag ska resa från DFW - ARN där jag flyger med AA till ORD, och därifrån med SAS till ARN. Jag har bokat allt i samma bokning, men eftersom flygbolagen inte ingår i samma allians undrar jag om jag kommer kunna checka in mig hela vägen direkt i Dallas, eller om jag måste hämta ut mitt bagage i Chicago och checka in det igen? Har frågat SAS om detta och de tror att det ska gå, men är inte säkra.

Tack på förhand kära BC!
 

Storsteffe

Medlem
Ja då inga problem. Har gjort det säkert 20ggr fast från San Antonio med olika bolag bl.a. SAS, lite märkligt att dom inte vet.
 

tourist

Medlem
Det är inga problem alls att få bagaget incheckat hela vägen, men det kan vara lite random ifall du får ett boardingpass för det andra benet eller ej. Så i värsta fall får du passera SAS incheckningsdisk på ORD och hämta upp ditt boardningpass.
 
Vad bra att den här frågan dök upp.
Jag flyger ARN-ORD-LAX i februari där ARN-ORD är bonusresa med SAS och ORD-LAX är en resa köpt separat med United.
Men då antar jag är det inte heller är några problem?

Det jag är orolig för är att dom vill att jag ska gå igenom tullen med mitt bagage i Chicago innan jag får åka vidare.

/Ola
 

Alx

Medlem
Vad bra att den här frågan dök upp.
Jag flyger ARN-ORD-LAX i februari där ARN-ORD är bonusresa med SAS och ORD-LAX är en resa köpt separat med United.
Men då antar jag är det inte heller är några problem?

Det jag är orolig för är att dom vill att jag ska gå igenom tullen med mitt bagage i Chicago innan jag får åka vidare.

/Ola

Du måste ALLTID gå igenom tullen vid First point of entry i USA. Detta oavsett om bokningen hänger samman eller ej...
 

Alx

Medlem
Men hur funkar det med bagaget då? Gå det att checka in hela vägen, eller måste man dra det genom tullen i Chicago?


/Ola

Om bokningen hänger samman kan du checka in bagaget hela vägen MEN måste ändå hämta ut och gå igenom tullen med ditt bagage i ORD.

Om du har separata bokningar behöver inte flygbolaget checka in bagaget hela vägen eftersom de då blir ansvariga för hela sträckan. Men ibland kan de göra det ändå för att vara schyssta. Lite från fall till fall... Hur som helst måste du ALLTID hämta ut bagaget och gå igenom tullen vid first point of entry i USA. Det är detta som gör att man i längsta möjliga mån vill undvika byten i USA på ditresan.
 

Alx

Medlem
Har du bara 2 timmar mellan flighterna så brukar det funka ganska smärtfritt... Försök dock att få SAS att checka väskan hela vägen. Då slipper du iaf gå ut och köa för att tagga om väskan utan kan bara gå igenom tullen och gå direkt till UA bagage drop för connections.
 
Toppen