Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

JKS

Medlem
Om det är mer än 2 veckor bort utgår ingen ersättning alls enligt EU261/2004.

Ombokningen skedde mindre än 2 dygn innan och nu är den aktuella flighten försenad. Om jag tolkar EU-reglerna rätt så blir jag berättigad till 200 euro om förseningen från ursprungliga flightens ankomsttid är >2h, om > 3h 400 euro. Korrekt?
 

pljung

Medlem
Kommer troligen missa min anslutning (SK1444 till GOT) i CPH ikväll, och inga fler flyg senare ikväll. Nu antar jag att jag kommer bli ombokad tills imorgon, men vad händer om jag avstår den flygningen och tar tåget hem ikväll istället. Har jag fortfarande rätt till ersättning?
 

pswe

Medlem
Kommer troligen missa min anslutning (SK1444 till GOT) i CPH ikväll, och inga fler flyg senare ikväll. Nu antar jag att jag kommer bli ombokad tills imorgon, men vad händer om jag avstår den flygningen och tar tåget hem ikväll istället. Har jag fortfarande rätt till ersättning?
Ja är det korta svaret.
Men det beror på anledningen till att du missar, om det inte är pga extraordinära orsaker och förseningen till slutdestination blir mer än 3 timmar så likställs situationen med en cancellering och då har du rätt till att få återbetalt den delen av din biljett som inte nyttjas samt har rätt till ersättning enligt förordningen.
 

pljung

Medlem
Ja är det korta svaret.
Men det beror på anledningen till att du missar, om det inte är pga extraordinära orsaker och förseningen till slutdestination blir mer än 3 timmar så likställs situationen med en cancellering och då har du rätt till att få återbetalt den delen av din biljett som inte nyttjas samt har rätt till ersättning enligt förordningen.
Blev en hotellnatt i Köpenhamn och ombokad till SK434 med planerad avgång 08.20, men den flighten blev inställd så nu ska jag flyga via ARN och landa på GOT 13.00. Det går bra nu...:mad:
 

taxvalp

Medlem
Blev en hotellnatt i Köpenhamn och ombokad till SK434 med planerad avgång 08.20, men den flighten blev inställd så nu ska jag flyga via ARN och landa på GOT 13.00. Det går bra nu...:mad:

I detta fall skulle t o m min far överväga att ta direkttåget från CPH till Göteborg…
 

Gizmokvack

Medlem
Min första award är pågående just nu. Övertalade min familj till lite byten på vägen med motiveringen, "Det blir kul".
Det är just nu motsatsen till kul. Tur att jag har tålmodiga ungar.

Arlanda - Wien (Austrian)
Gick fint. Lite försenat men skulle hunnit nästa flyg.

Wien - Istanbul (Turkish)
Delayed, delayed, delayed, delayed för att senare mitt i natten bli cancelled. Flyget läckte olja och de försökte laga det in i det sista. Vi var fast i en vänthall kvällen/natten så vi har inga utlägg för vatten, mat osv. Vi blev ombokade till att flyga idag istället och fick en hotellnatt med frukost efterföljande morgon. Allt var stängt så barnen fick lägga sig hungriga, så inga utlägg där.
Flyget går mitt på dagen idag och eftersom vi reser business kommer vi hänga i loungen och kommer alltså inte ha några utlägg för det.

Istanbul - Mauritius (Turkish)
Eftersom gårdagens plan blev inställt bokade de om oss till kommande natts flyg. Vi kommer att komma fram exakt ett dygn senare.

Det här övergår helt mitt förstånd. Slutdestination är utanför EU med icke EU-bolag. EU261 på lilla sträckan Wien-Istanbul?
Amex Elite och hemförsäkring täcker bara faktiska utlägg? Inget att hämta där.

Jag har ringt och löst det med hyrbilen att vi kommer ett dygn senare. Jag ska strax ringa hotellet och säga att vi kommer men ett dygn senare. Det kostade ju ändå nästan 300euro/natt och där vaskar vi ju en natt. Rätt till den ersättningen?

/Första gången utanför Europa (förhoppningsvis snart)

Och. Lite off topic. Men snabbt tips mottages. Vi kommer ha drygt 7 timmars väntan i Istanbul. Från 17.30 och så går planet 01.50.
Utflykt, utforska flygplats eller loungerace?
 
Toppen