Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

gdaily

Medlem
Det här är konstigt, eller så missförstår jag (från Expressen)

Alla 402 norska SAS-piloter kommer gå i strejk från och med onsdag om man inte når samförstånd i medlingen, meddelar norska fackförbund enligt VG.

Uppsägningsbeskedet, som ska lämnas in fyra dagar före varslad strejk, har lämnats in till SAS. Strejken ska inledas vid midnatt den 29 juni och berör totalt 402 norska piloter, skriver VG. – Vi har varslat om uppsägning för alla våra piloter för att sätta maximal press på medlingen som pågår. Förhoppningen är att undvika en strejk, säger Roger Klokset, chef vid norska SAS-Flygeres förening till Aftenposten.

Så det är alltså piloterna som lämnat in uppsägningspapprena? Jublar inte SAS då och tackar så jättemycket?
 

M.K

Medlem
Jag har aldrig tidigare trott på några konsekvenser av de regelbundna strejkerna, men denna gång känns det som att den blir långvarig då parterna står oerhört långt ifrån varandra. Samtidigt växer mångmiljardskulderna. Kanske denna strejk blir så långvarig att SAS Scandinavia till sist hinner läggas ner före en lösning nås.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

gdaily

Medlem
Jag har aldrig tidigare trott på några konsekvenser av de regelbundna strejkerna, men denna gång känns det som att den blir långvarig då parterna står oerhört långt ifrån varandra. Kanske denna strejk blir så långvarig att SAS Scandinavia till sist hinner läggas ner före en lösning nås.
Det är ju såklart synd för alla oss "poängsamlare" men tar jag av mig den hatten och tar på mig hatten "skattebetalare" så vore det absolut bästa om SAS fick konkursa. Ur askan uppstår säkert något nytt, livskraftigt.
 

igelkotten

Medlem
Det här är konstigt, eller så missförstår jag (från Expressen)

Alla 402 norska SAS-piloter kommer gå i strejk från och med onsdag om man inte når samförstånd i medlingen, meddelar norska fackförbund enligt VG.

Uppsägningsbeskedet, som ska lämnas in fyra dagar före varslad strejk, har lämnats in till SAS. Strejken ska inledas vid midnatt den 29 juni och berör totalt 402 norska piloter, skriver VG. – Vi har varslat om uppsägning för alla våra piloter för att sätta maximal press på medlingen som pågår. Förhoppningen är att undvika en strejk, säger Roger Klokset, chef vid norska SAS-Flygeres förening till Aftenposten.

Så det är alltså piloterna som lämnat in uppsägningspapprena? Jublar inte SAS då och tackar så jättemycket?

Tror de syftar på uppsägning av kollektivavtal.
 

mha321

Medlem
Det här är konstigt, eller så missförstår jag (från Expressen)

Alla 402 norska SAS-piloter kommer gå i strejk från och med onsdag om man inte når samförstånd i medlingen, meddelar norska fackförbund enligt VG.

Uppsägningsbeskedet, som ska lämnas in fyra dagar före varslad strejk, har lämnats in till SAS. Strejken ska inledas vid midnatt den 29 juni och berör totalt 402 norska piloter, skriver VG. – Vi har varslat om uppsägning för alla våra piloter för att sätta maximal press på medlingen som pågår. Förhoppningen är att undvika en strejk, säger Roger Klokset, chef vid norska SAS-Flygeres förening till Aftenposten.

Så det är alltså piloterna som lämnat in uppsägningspapprena? Jublar inte SAS då och tackar så jättemycket?

Dålig översättning? Läser man originalet så är det man gjort väl sagt att man tar ut alla piloter I strejk från dag 1. (I Norge måste man lists explicit vilka som tas ut). Det är ingen uppsägning.
 

Homer

Medlem
Det här är konstigt, eller så missförstår jag (från Expressen)

Alla 402 norska SAS-piloter kommer gå i strejk från och med onsdag om man inte når samförstånd i medlingen, meddelar norska fackförbund enligt VG.

Uppsägningsbeskedet, som ska lämnas in fyra dagar före varslad strejk, har lämnats in till SAS. Strejken ska inledas vid midnatt den 29 juni och berör totalt 402 norska piloter, skriver VG. – Vi har varslat om uppsägning för alla våra piloter för att sätta maximal press på medlingen som pågår. Förhoppningen är att undvika en strejk, säger Roger Klokset, chef vid norska SAS-Flygeres förening till Aftenposten.

Så det är alltså piloterna som lämnat in uppsägningspapprena? Jublar inte SAS då och tackar så jättemycket?

Googleöversättning...
Det är ju bara att läsa i Aftenposten, det handlar om plassfratredelse
De har specificerat vilka som tas ut i strejk

En plassfratredelse er plassoppsigelsens endelige omfang. Det er en spesifisert oversikt over hvilke organiserte medlemmer som det enkelte forbundet ønsker å ta ut i streik, dersom partene ikke kommer til enighet hos Riksmekler
 

mha321

Medlem
Jag har aldrig tidigare trott på några konsekvenser av de regelbundna strejkerna, men denna gång känns det som att den blir långvarig då parterna står oerhört långt ifrån varandra. Samtidigt växer mångmiljardskulderna. Kanske denna strejk blir så långvarig att SAS Scandinavia till sist hinner läggas ner före en lösning nås.
Nej det känns ovanligt illa. Man har ju flera gånger i princip gått ut och sagt från fackets sida att man inte har något emot om bolaget går under. Där man tidigare sagt att man inte tror att det går under.
Det är ju såklart synd för alla oss "poängsamlare" men tar jag av mig den hatten och tar på mig hatten "skattebetalare" så vore det absolut bästa om SAS fick konkursa. Ur askan uppstår säkert något nytt, livskraftigt.
Eller ingenting alls? Norwegian som har gått igenom rekonstruktionen gasar till max. Ihop med dem så expanderar Ryan och easyJet och kanske lite eurowings. Widerøe i Norge på inrikes ihop med flyr. Jag är inte så säker på att det behöver komma ett nytt sas alls. Tyvärr.

Den stora förloraren är den frekvente resenären med ett oregelbundet mönster. Men semester resenärerna och de som alltid flyger på samma typer av sträckor finns det andra alternativ för....
 
Toppen