Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Uttryckte mig nog otydligt där. Menar att man inte bara kan titta på lönen piloter emellan utan måste även ta hänsyn till vilka alla andra kostnader i form av förmåner, pensionsavsättningar, etc som (flyg)bolagen har för sina anställda. Ryanair har garanterat lägre kostnad för en pilot även om den har högre lön än den på SAS.
Det finns ju också nationella löneskillnader som man behöver ta hänsyn till om man ska jämföra med utländska bolag. Och valutakurser.
Då är vi överens! :)
 

Homer

Medlem
@Homer ja jag känner till detta. Blir dock fortsatt inte klok på varför, som det påstås i Expressen-artikeln, SAS skulle vara ifärd med att skaffa amerikanska advokater. Var kommer amerikansk rättsordning in i bilden?


Låter minst sagt märkligt om företag som inte har sin ägare i USA kan använda sig av amerikansk lagstiftning i sådana fall.

Avianca genomgick en chapter 11 rekonstruktion i USA under tiden Anko van der Werff var chef
även fast det tydligen ägdes av ett holdingbolag i Panama (?)

https://www.avianca.com/us/en/about-us/news-center/avianca-news/avianca-emerge-capitulo-11/
Avianca Group International Limited, a new holding company, which will be domiciled in the United Kingdom and will consolidate the group’s investments in all of its subsidiaries (including Aerovias del Continente Americano, its Colombian subsidiary, and TACA International its Central American operation).
The prior holding company, Avianca Holdings was domiciled in Panama.


Avianca - Reorganisation (Chapter 11) 11 maj 2020 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor



Part of the attractiveness of Chapter 11 is that it is relatively easy for a foreign company to become a Chapter 11 debtor.
A company merely needs to “reside or [have] a domicile, a place of business, or property in the United States”.
Chapter 11: an increasingly popular tool for foreign companies seeking to restructure or liquidate — Financier Worldwide
 
Tänkte precis samma sak, men så var det också rykten från pilotfacket...

Antar att de med tanke på "Ankans" bakgrund vill se på hur man skapa ett sätt att rekonstruera bolaget på ett amerikanskt sätt. Men skatteverket är rätt hårda när det gäller konkurser vs rekonstruktioner och chapter 7 vs 11 är inte direkt överförbara till svenska lagstiftning. Så det är ytterst långsökt..
 
Kan det vara möjligt att ansöka om chapter 11 i amerikansk domstol om stora delar av flygplansflottan är leasad/finansierad via amerikanska finansiärer?
Norwegian genomförde väl bolagets rekonstruktion i irländsk eller var det brittisk domstol?
 

Tomas E

Medlem
Kan det vara möjligt att ansöka om chapter 11 i amerikansk domstol om stora delar av flygplansflottan är leasad/finansierad via amerikanska finansiärer?
Norwegian genomförde väl bolagets rekonstruktion i irländsk eller var det brittisk domstol?
De flesta flygleasinegbolag har säte på Irland (bl.a. av skatteskäl?), även om de sedan har andra ägare.
 

apknug

Medlem
Antar att de med tanke på "Ankans" bakgrund vill se på hur man skapa ett sätt att rekonstruera bolaget på ett amerikanskt sätt. Men skatteverket är rätt hårda när det gäller konkurser vs rekonstruktioner och chapter 7 vs 11 är inte direkt överförbara till svenska lagstiftning. Så det är ytterst långsökt..
Fast svenska Skatteverket torde inte vara en betydande fordringsägare i SAS caset?
 

Fredrik

Medlem
Jag vet inte om det är Chapter 11 eller en svensk motsvarighet man funderar på hos SAS men det kan vara intressant om någon vet enligt vilken lagstiftning de stora leasingkontrakten skrivits? Jag förutsätter nämligen att det är skiljedom som gäller vid tvist och vilken jurisdiktion dessa avser borde vara relevant.
 

Blaze

Medlem
För en väldigt ny Eurobonus medlem och resenär överlag, så är det många frågor som dyker upp i huvudet.. man får väl hoppas att det löser sig.

Om SAS korten försvinner, så blir väl Miles&More bästa kortet att migrera över till?
 
Toppen