Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

apknug

Medlem
Ska vi vara lite mer korrekta arbetar vanligt folk högst 228 dagar under 2022. Det är siffran man får om man tar bort röda dagar och fem veckors lagstadgad semester. 2022 är ett ”arbetsgivarvänligt år” med jul och nyår på helgen, så några dagar mindre är normalt. Och länge semester + ytterligare lediga dagar förekommer.
Fast räknar man inte alltid med "alla" arbetsdagar i normalarbetstiden enligt avtalet? Sedan blir den faktiska arbetstiden som kan påverkas av lagar som semesterlagen och högtider mm? Då sjunker även Piloternas faktiskt arbetade dagar betänkligt.
 

apknug

Medlem
Hur fungerar dansk arbetsmarknadslagstiftning här?
Avtalet mellan SPG och SAS har löpt ut.
Kan piloten solika bli avskedad om denne tackar nej till det fackliga avtalet SAS Crew Services A/S har med FPU?

På SAS Connect jobbar förövrigt alla piloter 5-4-5-4-5-4.

Högst troligt för att de kan schmaläggas med 55h vecka arbetstid mot SAS 47h. Det är det "enda" som skiljer enligt ovan......
 

apknug

Medlem
Jo, det kanske är så de tänkt. Det leder återigen till frågan varför SAS piloter skulle acceptera det?

Det ser ju annars ut som att det verkliga problemet inte är lönerna utan att SAS inte klarar av att utnyttja personalen. Före pandemin låg de på under 700 blocktimmar/år.
Om man börjar räkna tjänstgörinstid (dvs betala arbetstid) långt innan piloten kommer ur blocken (flyger till CPH e.i.) så är det helt klart att det inte blir så många blocktimmar. Om man samtidigt har ett så oflexibelt schema så att man inte kan schmaläggas mer än 47h per vecka så öker inte heller antalet blocktimmar av det...
 
Är det inte bättre att låta SAS gå i konkurs? Hamna i historieböckerna tillsammans med Sabena, Malev, Swissair.
Bolaget har 30 miljarder i skulder så det borde ju vara enkelt.
Det finns uppenbarligen många anställda där som vägrar se hur verkligen ser ut.
Bli arbetslösa nu och försöka söka jobb i flygbranschen när den värsta lågkonjunkturen sedan depressionen på 1930-talet står för dörren…det blir ett hårt fall för många av bolagets anställda.
Jag är dessutom osäker på om SAS är någon merit att ha i sitt CV om man vill försöka få nytt jobb i ett annat flygbolag i norra Europa.
 
Last edited:

Swedestar

Medlem
Jämförelser bör ske med andra piloters villkor. Det är ointressant att de tjänar bättre än vad Businessclass medlemmar gör utan vad som är intressant är SAS pilotlöner jämför med tex Ryanairs pilotlöner.

Nä. Det intressanta är vad bolaget har för kostnader för personalen jämfört med andra bolag.
 
Jag tycker det vore väldigt intressant sant att se en jämförelse vad gäller lön, anställningsförhållanden & schemaläggning mellan piloter i SAS Scandinavia och den största konkurrenten…Norwegian(efter rekonstruktionen)
 
Last edited:

Homer

Medlem
Finns säkert andra som kan förklara bättre men just chapter 11 är väl konkursliknande tillstånd som ger utrymme för omorganisation och att företaget kan fortsätta sin verksamhet så länge förfarande pågår. Förklaras ganska bra i artikeln vad det handlar om den här gången faktiskt.

Edit: Varför amerikansk rättsordning skulle vara tillämplig som artikeln antyder kan jag dock inte reda ut.


Värt att notera är att lagen ändras den 1:a augusti (om det har någon betydelse i fallet SAS får någon annan svara på)
En ny lag om företagsrekonstruktion Civilutskottets Betänkande 2021/22:CU22 - Riksdagen
Guide: Så funkar den nya rekonstruktionslagen (di.se)
 

adhoc76

Medlem
@Homer ja jag känner till detta. Blir dock fortsatt inte klok på varför, som det påstås i Expressen-artikeln, SAS skulle vara ifärd med att skaffa amerikanska advokater. Var kommer amerikansk rättsordning in i bilden?
 

Swedestar

Medlem
Varför det? För att förstå SAS situation i sin branch (kommersiellt flyg) vad gäller personalkostnader så är det väl fullständigt ointressant vad en snickare, lärare eller jurist tjänar?
Uttryckte mig nog otydligt där. Menar att man inte bara kan titta på lönen piloter emellan utan måste även ta hänsyn till vilka alla andra kostnader i form av förmåner, pensionsavsättningar, etc som (flyg)bolagen har för sina anställda. Ryanair har garanterat lägre kostnad för en pilot även om den har högre lön än den på SAS.
Det finns ju också nationella löneskillnader som man behöver ta hänsyn till om man ska jämföra med utländska bolag. Och valutakurser.
 
Toppen