Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Doctor-X

Medlem
Flög precis YYZ-CDG med AirCanada, där planet ut blev försenat 2h vilket gjorde att jag missade mitt anslutningsflyg CDG-ARN med SAS. Ombokad till AirFrance ca 5h senare.
Resan är en awardbiljett via Eurobonus och SAS har utfärdat biljetterna. Vem är det man ska vända sig till för EU261 ersättningsanspråk AirCanada eller SAS?
 

SK989

Medlem
Flög precis YYZ-CDG med AirCanada, där planet ut blev försenat 2h vilket gjorde att jag missade mitt anslutningsflyg CDG-ARN med SAS. Ombokad till AirFrance ca 5h senare.
Resan är en awardbiljett via Eurobonus och SAS har utfärdat biljetterna. Vem är det man ska vända sig till för EU261 ersättningsanspråk AirCanada eller SAS?
Ingen av dem dessvärre. EU 261/2004 gäller alla flygbolag vid resor från EU men vid resor till EU gäller förordningen bara flygbolag med säte i EU, d.v.s. uppstår en försening på en resa från Kanada till EU med ett icke-EU-bolag såsom Air Canada så gäller inte EU 261/2004. Det finns ett litet undantag till denna regel enligt rättspraxis och det är när flygningen från icke-EU till EU med ett icke-EU-flygbolag bokats på ett codeshare-flyg med ett EU-flygbolag. D.v.s. flög du från Kanada till EU med Air Canada men bokat på ett SK-codeshare (eller annat EU-flygbolags codeshare som Lufthansa) då gäller förordningen, men annars inte.

Vilket flygbolag som utfärdat (d.v.s. ställt ut) biljetten spelar i sammanhanget ingen roll. Hur resan betalades, med bonuspoäng från ett EU-flygbolag eller med pengar, spelar heller ingen roll.
 

ekf

Medlem
Flög precis YYZ-CDG med AirCanada, där planet ut blev försenat 2h vilket gjorde att jag missade mitt anslutningsflyg CDG-ARN med SAS. Ombokad till AirFrance ca 5h senare.
Resan är en awardbiljett via Eurobonus och SAS har utfärdat biljetterna. Vem är det man ska vända sig till för EU261 ersättningsanspråk AirCanada eller SAS?
Du har tyvärr inte rätt till ersättning enligt förordningen… har själv drabbats av detta med just AC.
 

Doctor-X

Medlem
Ingen av dem dessvärre. EU 261/2004 gäller alla flygbolag vid resor från EU men vid resor till EU gäller förordningen bara flygbolag med säte i EU, d.v.s. uppstår en försening på en resa från Kanada till EU med ett icke-EU-bolag såsom Air Canada så gäller inte EU 261/2004. Det finns ett litet undantag till denna regel enligt rättspraxis och det är när flygningen från icke-EU till EU med ett icke-EU-flygbolag bokats på ett codeshare-flyg med ett EU-flygbolag. D.v.s. flög du från Kanada till EU med Air Canada men bokat på ett SK-codeshare (eller annat EU-flygbolags codeshare som Lufthansa) då gäller förordningen, men annars inte.

Vilket flygbolag som utfärdat (d.v.s. ställt ut) biljetten spelar i sammanhanget ingen roll. Hur resan betalades, med bonuspoäng från ett EU-flygbolag eller med pengar, spelar heller ingen roll.


Du har tyvärr inte rätt till ersättning enligt förordningen… har själv drabbats av detta med just AC.

Tack för återkopplingen, hade detta lite på känn!

Inte för att gå alltför OT, men visst kan man ändå skicka in ett claim till Air Canada själva?

https://www.aircanada.com/content/dam/aircanada/portal/documents/PDF/en/atpdr/ACF519.pdf

Tänker att jag borde kunna få 400CAD? Försening berodde på att man inväntande sent inkommande passagerare (enligt kaptenen och CC) och det är ju verkligen något man styra över - bara att stänga dörren och flyga iväg.

@ekf DM mig om du har någon erfarenhet eller tips så slipper tråden handla om något annat än EU261.
 

SK989

Medlem
Tack för återkopplingen, hade detta lite på känn!

Inte för att gå alltför OT, men visst kan man ändå skicka in ett claim till Air Canada själva?

https://www.aircanada.com/content/dam/aircanada/portal/documents/PDF/en/atpdr/ACF519.pdf

Tänker att jag borde kunna få 400CAD? Försening berodde på att man inväntande sent inkommande passagerare (enligt kaptenen och CC) och det är ju verkligen något man styra över - bara att stänga dörren och flyga iväg.

@ekf DM mig om du har någon erfarenhet eller tips så slipper tråden handla om något annat än EU261.
Jag skulle absolut skicka in en begäran om ersättning till Air Canada.
 

ekf

Medlem
@Doctor-X Tyvärr, vet inte om det inte var aktuellt när jag drabbades, eller om jag bara missade det :( Sur var jag iaf, fick spendera en heldag jetlaggad på BRU med en voucher som räckte till delar av en lunch på ett av burgarställena…
 

Migato

Medlem
Hej!

Har en nära vän som just nu fick vända i luften på en Star alliance award från Arlanda till Amsterdam pga tekniskt fel. Han har på samma bokning connecting flights från Amsterdam till Istanbul och sen Mexico city med Turkish och slutligen Avianca till San Jose.

Jag antar att han har rätt att bli ombokad till tidigaste flight till AMS? Om det inte finns, kan han bli ombokad i business till Istanbul alternativt Mexico City? Han har nästa flight kl 18 i Amsterdam

EDIT: Han blev ombokad till ett 5h senare flyg till Köpenhamn och sedan Amsterdam. Har han rätt till matvoucher osv trots att det är extraordinära omständigheter?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Hej!

Har en nära vän som just nu fick vända i luften på en Star alliance award från Arlanda till Amsterdam pga tekniskt fel. Han har på samma bokning connecting flights från Amsterdam till Istanbul och sen Mexico city med Turkish och slutligen Avianca till San Jose.

Jag antar att han har rätt att bli ombokad till tidigaste flight till AMS? Om det inte finns, kan han bli ombokad i business till Istanbul alternativt Mexico City? Han har nästa flight kl 18 i Amsterdam

EDIT: Han blev ombokad till ett 5h senare flyg till Köpenhamn och sedan Amsterdam. Har han rätt till matvoucher osv trots att det är extraordinära omständigheter?
Det är sas ansvar att se till att han mår destinationen på lämpligt sätt om de orsakar försening.

Vad var extraordinärt? Att något går sönder på ett plan i luften är inte extraordinär, om det inte är yttre påverkan de inte kan påverka, tex birdstrike, flyga in i en drönarr eller liknande.

SAS är skyldiga till duty of care, där i ligger bland annat mat. Sen kanske de kan hävda att han ändå behövt köpa mat i Amsterdam på stoppet där. Men lär inte vara problem att få typ 150 kronor mat voucher.
 

JKS

Medlem
Hej, min bonusresa hem från PMI blev precis cancelled utan skäl. Lyckades via telefon boka om resan till nästa flight 1h35 senare. Är jag berättigad till ersättning via EU-direktivet ändå (sen ankomst o mat på flygplatsen mm)?
 
Toppen