Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

JacobGBG

Medlem
Jag har en bokning i skrivande stund som är på samma bokning, som har behandlats som business ena vägen och ekonomi andra vägen. Vet inte hur pigga agenterna är på att ordna det men det är möjligt att få till.

Titta i poängtabellen för far east. Priset blir business/2 plus ekonomi/2

Det här är det sköna/skrämmande med SAS. Vi har nu tre olika bud på hur man kan landa (no pun intended) den typ av bokning som VnSensation frågar efter. Jag tvivlar inte på att alla scenario kan infinna sig (jag har själv lyckats med den varianten Canadien nämner).

Dock skulle jag vilja hävda att alternativet som jag påtalade är det formellt korrekta enligt SAS fare-rules, hur det kommer att appliceras av agenten när man ringer kan man däremot bara sia om.
 

VnSensation

Ny medlem
Titta i poängtabellen för far east. Priset blir business/2 plus ekonomi/2

Detta var i linje med vad jag gissade på. Vi kikar alltså på en totalsumma på 127.5k poäng för biljetten.

Jag har en bokning i skrivande stund som är på samma bokning, som har behandlats som business ena vägen och ekonomi andra vägen. Vet inte hur pigga agenterna är på att ordna det men det är möjligt att få till.

Tack för bekräftelsen. Betalade du enligt ovan formel, d.v.s. Business/2 + Economy/2?

Det här är det sköna/skrämmande med SAS. Vi har nu tre olika bud på hur man kan landa (no pun intended) den typ av bokning som VnSensation frågar efter. Jag tvivlar inte på att alla scenario kan infinna sig (jag har själv lyckats med den varianten Canadien nämner).

Dock skulle jag vilja hävda att alternativet som jag påtalade är det formellt korrekta enligt SAS fare-rules, hur det kommer att appliceras av agenten när man ringer kan man däremot bara sia om.

Jag fick samma intryck av den agent jag hade kontakt med när jag ställde frågan. De var inte jättesugna på att boka enligt det förslaget, utan hänvisade mig istället till att jag kan försöka få till en uppgradering vid ett senare skede istället. Bra med lite referens-cases, jag ska ringa in och försöka ha en dialog med dem igen.
 

Canadien

Medlem
För en 4-5 år sedan så var det så att på en star Alliance-bokning så blev det alltid business hela resan t o r så fort minsta lilla sträcka var i business på någon del av resan. Det ändrades sedan så att endast utresan eller hemresan påverkades, så att man kunde boka ekonomi ena hållet och business andra hållet och betala X/2 + I/2 enligt vad jag skrev tidigare.
 

JacobGBG

Medlem
För en 4-5 år sedan så var det så att på en star Alliance-bokning så blev det alltid business hela resan t o r så fort minsta lilla sträcka var i business på någon del av resan. Det ändrades sedan så att endast utresan eller hemresan påverkades, så att man kunde boka ekonomi ena hållet och business andra hållet och betala X/2 + I/2 enligt vad jag skrev tidigare.

Finns detta i pränt någonstans för SAS? För närvarande är deras egen T&C lista nere och jag ser inget enligt de regler som sitter på första sidan av denna tråd.

Säger definitivt inte att det du säger ej stämmer, skulle bara vilja ha det i i svart på vitt så att man själv kan dra fram det till en velande agent.
 

Canadien

Medlem
Finns detta i pränt någonstans för SAS? För närvarande är deras egen T&C lista nere och jag ser inget enligt de regler som sitter på första sidan av denna tråd.

Säger definitivt inte att det du säger ej stämmer, skulle bara vilja ha det i i svart på vitt så att man själv kan dra fram det till en velande agent.

Nej, hittar ingen sida på SAS som beskriver detta, många länkar verkar döda när det gäller poängbokningspriser o regler.
 

Canadien

Medlem
Onlineverktyget räknar dock som jag beskrivit. 70/2 + 130/2 för en t o r till Cancun, Eko dit o business hem. 100k poäng, sedan halva priset på det med Amex 2-4-1
Screenshot_20220620-163624.png
 
Då har situationen uppkommit där sambon jobbar som lärare numera vilket betyder att vi endast kan flyga på "loven". Detta gör ju situationen något svårare. Nån som har några tips hur man enklast hittar nått av intresse? Sitter på awardfares nu och kollar och det finns inget kul alls. Lite frustrerande då covid först kom och sen andra avbokningar så poängen har bara samlats på hög. Har 400k + en voucher (en till voucher för resa till Thai i December som vi kommer vå avboka och den vouchern kommer nog försvinna unless SAS avbokar själva).

Ska man försöka köra en sista minuten Lufthansa och hoppas på First? Vet inte ens om de flyger First just nu..
 

Mr Basic

Medlem
Kan man avboka en av två resenärer på en Star Alliance-bonusresa och få tillbaka motsvarande poäng?
Nej, du måste:
•boka av hela bokningen (tänk på att poäng/voucher måste vara giltiga för att du ska återfå dessa)
•hoppas minst en award-plats återgår till X/I/O
•boka ny resa för en person (betala ytterligare en Star Alliance-avgift.
 
Toppen