Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

airac

Medlem
Tack för svar! Att ringa Easyjet är nog i stort sett omöjligt, men ska försöka mig på det. Vad ska jag göra med ordinarie biljett med Easyjet? Låta den ligga?
Du måste ge dem någon chans att omboka dig för att kunna visa att de inte gör det. Lagen funkar tyvärr inte så att allmän förväntning hjälper dig få rätt. Jag vet inte hur man kommer i kontakt med Easyjet på bästa sätt.
 

freppa87

Medlem
Du måste ge dem någon chans att omboka dig för att kunna visa att de inte gör det. Lagen funkar tyvärr inte så att allmän förväntning hjälper dig få rätt. Jag vet inte hur man kommer i kontakt med Easyjet på bästa sätt.

Yes fick tag på dom (via chat och har chatten mailad till mig) där dom uttryckligen sa boka eget flyg (endast ekonomi) och gör ett claim. Verkar som att deras online claim kan göras tidigast en månad innan så får göras i Augusti, men känns ändå som att det inte bör vara några problem att få igenom. Bokat nya biljetter idag med Lufthansa och återkommer när jag vet mer om hur det gick!
 
Hej. Någon som vet hur man kommer i kontakt med norwegian för Claim på inställt flyg? Försökt gå igenom deras hemsida men hittar ingenstans man kan skicka in något eller någon mailadress.
 

chek

Medlem
Hej. Någon som vet hur man kommer i kontakt med norwegian för Claim på inställt flyg? Försökt gå igenom deras hemsida men hittar ingenstans man kan skicka in något eller någon mailadress.

https://www.norwegian.com/se/ipr/refund#/expenseclaim?rcategory=CANCELLATION

https://www.norwegian.com/se/hjalp-och-kontakt/ -> Krav eller feedback --> https://www.norwegian.com/se/reseinformation/installda-flygresor/ --> Ansök om kompensation --> Ansök om kompensation online
 

freppa87

Medlem
Fick precis svar av Ryanair på mitt pågående 261-claim mot dom. Jag trodde det var en slam dunk, men förstås nekat. Tips om hur jag ska gå vidare? Går det på något sätt att gå tillbaka till Ryanair eller är det ARN som gäller direkt? Får ge dom ändå att dom var väldigt snabba på första svaret, ca 8 arbetsdagar.

Lite mer info: Flyget i fråga var FR4397 den 6/6 MMX-ARN som var lite över 3h sent till Arlanda. För det första så överensstämmer inte nedan beskrivning med vad som gavs av piloten och vad som kunde ses på Flightradar24. Vad vi kunde se verkar flighten blivit sen direkt på morgonen, och sen dragits med förseningar hela dagen (detta var även vad piloten sa). Vi såg planet åka till Gdansk och tillbaka till Stockholm ungefär den tiden när vår flight gick.

We refer to your correspondence dated 07/06/2022 08:43.

Following a review of your claim, we regret to advise that no liablity to compensation arises under the EU261 regulation as your flight was disrupted due to bird strike on aircraft operating flight.

If you are unhappy with our decision, you can take your complaint to your local Alternative Dispute Resolution (ADR) body, details of which can be found in our help centre page on our website.

Updatering: Verkar som att förseningen hände på andra flighten för dagen. Även om det är en birdstrike på den, så gäller det väl inte förseningen på min flight?
5e0svPZ
 
Last edited:

MLG55

Medlem
Flyget från GOT igår var försenat till Frankfurt så vi missade vår anslutning till SIN.
Vi skulle haft ett stopp i SIN i 23 timmar för att dagen efter flyga till DPS.
Hotellet i Singapore kunde vi inte avboka och vi har förlorat 4000 kr på det :(
Lufthansa har bokat om oss idag i med Thai via BKK och vidare till DPS.
Nu är det så att vi Landar 5 timmar före den ursprungliga biljetten i Denpasar.
Allt är betalat med AMEX Elit. Har jag möjligtvis några pengar att hämta någonstans?
Tacksam för all hjälp vi kan få

Någon som kan hjälpa mig med ovanstående! Kan man få någon EU kompensation tro?
Det var otroligt tråkigt att vi inte kunde möta vårt andra sällskap i Singapore och kunnat utforska den staden tillsammans.
Dock har man nu en anledning att boka in en Singapore tur i framtiden.

Har precis fått in poängen från flygen som Lufthansa satte oss på istället med Thai.
Fick 8250 poäng / person så totalt 33000 poäng
 

pljung

Medlem
Skulle idag flugit med SK 1804 (AGP-ARN) och sedan vidare till GOT med SK 165 (ankomst 20.20). SK 1804 blev inställd och ombokad med Austrian via Wien. Missade dock min anslutning i Wien då flyget från AGP var försenat, blev ombokad att flyga hem via ZRH imorgon och ankomma GOT 14.15. Tänker jag rätt att det är Austrian jag ska claima för denna försening?
 

SK989

Medlem
Någon som kan hjälpa mig med ovanstående! Kan man få någon EU kompensation tro?
Det var otroligt tråkigt att vi inte kunde möta vårt andra sällskap i Singapore och kunnat utforska den staden tillsammans.
Dock har man nu en anledning att boka in en Singapore tur i framtiden.

Har precis fått in poängen från flygen som Lufthansa satte oss på istället med Thai.
Fick 8250 poäng / person så totalt 33000 poäng
Då ni nådde er slutdestination tidigare än ni egentligen skulle gjort skulle jag säga att det är kört. Grundregeln är att om man påbörjar sin ombokade resa högst en timme tidigare (från ursprunglig avreseort) samt når sin slutdestination högst två timmar senare får man ingen ersättning.

Om det missade hotellet inte medförde en merkostnad på något sätt är det också svårt att få ersättning från såväl flygbolaget som reseförsäkring.
 

SK989

Medlem
Skulle idag flugit med SK 1804 (AGP-ARN) och sedan vidare till GOT med SK 165 (ankomst 20.20). SK 1804 blev inställd och ombokad med Austrian via Wien. Missade dock min anslutning i Wien då flyget från AGP var försenat, blev ombokad att flyga hem via ZRH imorgon och ankomma GOT 14.15. Tänker jag rätt att det är Austrian jag ska claima för denna försening?
Jag skulle claima hos både SAS och Austrian. Det finns rättspraxis på att man har rätt till ersättning dels av det första bolaget, som ställde in sitt flyg, dels av det andra flygbolaget, som man blev ombokad till och som blev försenat.
 
Toppen