Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Arlanda under Covid-19?

KRYSS

Medlem
Jag hänger inte helt med när ni diskuterar köerna. Men ska resa med BA 0745 den 10e. Kan det tänkas att det är lite lugnare då iom att det är skolavslutning samma dag?
Tittar jag på https://www.swedavia.se/contentassets/9daedd4a5af84a22878ddb4c781d4d2c/arn_t5_a4.pdf så verkar det finnas security både till höger och vänster. Vilken är det man kan gå i med fast track amex plat?
Bad drop verkar ha varit 37-39 i fredags om jag inte minns helt fel. Så den vänstra security är nog närmst.
Räcker 2h genom säk med fast track? Enligt BA öppnade bag drop 2h innan. Är tänkt att vara på Arlanda vid 0405.
 

011430121

Medlem
Jag hänger inte helt med när ni diskuterar köerna. Men ska resa med BA 0745 den 10e. Kan det tänkas att det är lite lugnare då iom att det är skolavslutning samma dag?
Tittar jag på https://www.swedavia.se/contentassets/9daedd4a5af84a22878ddb4c781d4d2c/arn_t5_a4.pdf så verkar det finnas security både till höger och vänster. Vilken är det man kan gå i med fast track amex plat?
Bad drop verkar ha varit 37-39 i fredags om jag inte minns helt fel. Så den vänstra security är nog närmst.
Räcker 2h genom säk med fast track? Enligt BA öppnade bag drop 2h innan. Är tänkt att vara på Arlanda vid 0405.
Hur det ser ut den 10:e juni är nästan omöjligt att säga
Du var väldigt exakt med ankomsttiden, när jag har åkt med BA771 har jag varit på ARN 06.00 har enbart handbagage men det var innan det var långa köer även i FastTrack
Det har ingen betydelse vilken säkerhetskontroll du använder, loungerna ligger ungefär mitt i mellan kontrollerna förmodar att du skall besöka Pontus

Har du kollat när BA öppnar om det fortfarande är 2h innan avgång, hörde en intervju med VD för Swedavia och han tyckte att bolagen skulle öppna incheckningen tidigare
Trevlig resa och informera oss hur det gick.
 

AABack2ARN

Medlem
Plötsligt händer det ;)

ARN.PNG

Nåja, det finns ju inget att glädas i att väntetiden överstiger 45 min MEN Swedavias webutvecklare verkar ju göra NÅGOT i alla fall. Har vi för övrigt någon indikation på hur bra dessa tider stämmer i verkligheten (som jag antar rör icke fasttrack)?
 

TasselT

Medlem
Tycker det är lite märkligt att inte någon har utvecklat ett mer intelligent kösystem som ser till att de med kortast tid till boarding släpps igenom säkerhetskontrollen först. Jag har inget minne av att jag sett något sådant system på någon flygplats - någon annan kanske har ?
Hur som helst - även om Swedavia skulle besluta sig för att skaffa ett sådant system så lär det ta minst 2-3 år innan det är på plats med tanke på att det ska upphandlas enligt LOU med överklaganden m.m som lär skjuta på en ev leverans.
Butiker m.m. på flygplatsen lär väl iofs inte gilla ett sådant system eftersom de som vill komma in tidigare lär få vänta på sin tur innan de släpps igenom säkerhetskontrollen - om det är kö - och inte hinna shoppa eller äta.

/ TT
 

apknug

Medlem
Tycker det är lite märkligt att inte någon har utvecklat ett mer intelligent kösystem som ser till att de med kortast tid till boarding släpps igenom säkerhetskontrollen först. Jag har inget minne av att jag sett något sådant system på någon flygplats - någon annan kanske har ?
Hur som helst - även om Swedavia skulle besluta sig för att skaffa ett sådant system så lär det ta minst 2-3 år innan det är på plats med tanke på att det ska upphandlas enligt LOU med överklaganden m.m som lär skjuta på en ev leverans.
Butiker m.m. på flygplatsen lär väl iofs inte gilla ett sådant system eftersom de som vill komma in tidigare lär få vänta på sin tur innan de släpps igenom säkerhetskontrollen - om det är kö - och inte hinna shoppa eller äta.

/ TT
INGET lär hända med säkerhetskontrollen på Arlanda innan det kinesiska företaget "tar över" säkerhetskontrollen om ett år. Annars kunde man kanske tänka sig en kosmetisk förbättring för att försöka få upp flödet.

För nytillkomna läsare så kommer det kinesiska företaget Nuctech som har svartlistats i USA på grund av kopplingarna till militären och Kinas kommunistparti leverera granskningsutrustning till Arlandas terminal 5 med start i maj 2023.

Det kommer innebära att man inte måste plocka ut massa skit ur handbagaget, inte att det står kineser och muddrar en om det piper.
 

CKD

Ny medlem
Tycker det är lite märkligt att inte någon har utvecklat ett mer intelligent kösystem som ser till att de med kortast tid till boarding släpps igenom säkerhetskontrollen först. Jag har inget minne av att jag sett något sådant system på någon flygplats - någon annan kanske har ?
Hur som helst - även om Swedavia skulle besluta sig för att skaffa ett sådant system så lär det ta minst 2-3 år innan det är på plats med tanke på att det ska upphandlas enligt LOU med överklaganden m.m som lär skjuta på en ev leverans.
Butiker m.m. på flygplatsen lär väl iofs inte gilla ett sådant system eftersom de som vill komma in tidigare lär få vänta på sin tur innan de släpps igenom säkerhetskontrollen - om det är kö - och inte hinna shoppa eller äta.

/ TT

På LHR hade de tidvis under pandemin typ sådant system. Ett antal anställda stod vid entréerna och släppte bara in folk som skulle med ett flyg med avgång inom, jag tror det var 2 timmar, resten fick vänta utanför.

På ARN borde det inte behöva vara mer komplicerat än att anställa några personer som går runt i kön och frågar folk när deras flyg avgår. Säger en person; om tre timmar, är det bara för personalen att säga åt han/hon att; gå ur kön och ställ dig sist, är det någon vars flyg går om 30 min är det bara att de säger åt personen; gå och ställ dig först i kön.
 
Toppen