Senaste nytt

Nytt samarbete mellan SAS och airBaltic

palmen

Moderator
Igår bytte Air Baltic till terminal 2 på Arlanda. Det gäller ju förstås bara Air Baltics egna flyg och inte när de flyger wetlease för SAS. Fast när de flyger codeshare åt SAS gäller terminal 2. Jag tror det där kan ställa till det för en hel del folk. Det står "flygs av Air Baltic" i informationen från SAS och tja ibland är det terminal 2 (om det är codeshare) och ibland terminal 5 (om det är wetlease). Frågar du Swedavia varifrån Air Baltic avgår är svaret terminal 2.
Jag tror rent generellt att medelsvensson har noll koll på detta.
Swedavias svar är ju "korrekt" i den mån det är möjligt, Air Baltics flighter avgår från Terminal 2 och SAS flighter avgår från Terminal 5, oavsett vem det är som utför själva flighten (man gör ingen skillnad på om det är SAS Sverige, SAS Norge, SAS Danmrk, Xfly, City Jet, Air Baltic som utför själva flighten).

Kommer definitivt att bli en hel del resenärer som får sig en liten chock på Arlanda. Säkert kommer någon också missa sin flight pga detta och prata med någon kvällstidning om det hur dåligt detta är...
 

SK989

Medlem
Jag tror rent generellt att medelsvensson har noll koll på detta.
Swedavias svar är ju "korrekt" i den mån det är möjligt, Air Baltics flighter avgår från Terminal 2 och SAS flighter avgår från Terminal 5, oavsett vem det är som utför själva flighten (man gör ingen skillnad på om det är SAS Sverige, SAS Norge, SAS Danmrk, Xfly, City Jet, Air Baltic som utför själva flighten).

Kommer definitivt att bli en hel del resenärer som får sig en liten chock på Arlanda. Säkert kommer någon också missa sin flight pga detta och prata med någon kvällstidning om det hur dåligt detta är...
Situationen påminner mig om en flygbusschaufför som på 1990-talet vid terminal 5 gjorde utropet "Utrikes" i högtalarna och vid terminal 4 sa han "Inrikes". Vid terminal 2, som var sista stoppet, sa han bara "terminal 2".

Jag, som då jobbade på Luftfartsverkets information och fick hjälpa vilsna resenärer rätt, frågade honom en gång vilka flyg som han menade avgår från terminal 2 om nu utrikesflygen går från terminal 5 och inrikesflygen från terminal 4. Han tittade surt på mig och svarade "Dom som åker från tvåan vet att de ska dit".

På den tiden trafikades terminal 2 av in- och utrikesflyg med Transwede samt utrikesflyg med bl.a Finnair, Swissair och Alitalia. Och det var långt ifrån alla av deras passagerare som visste att de skulle till terminal 2... Ett tag gick Transwedes utrikeslinjer från både terminal 2 och 5, beroende av om det var charter eller reguljär (charter från terminal 5, för det var där researrangörerna fanns). Det var inte lätt för folk att förstå vart de skulle alla gånger och inte blir det lättare nu när Air Baltic avgår från terminal 2 och 5 beroende på om det är eget flyg, codeshare med SAS eller wetlease för SAS.
 
Last edited:
Min och min sambos resa mellan Stockholm - Paris har nu ändrats från SAS till Air Baltic. Vi reser i SAS Plus. Aldrig flugit med dem förr. Någon som har en aning om vad vi kan räkna med att få för mat/dryck på planet?

Står ingenting om lounge access på Arlanda heller.. (gjorde det tidigare på hemsidan när det var SAS som trafikerade sträckan). Har vi verkligen inte tillgång till lounge på Arlanda eller är det SAS IT som spelar oss ett spratt?
 
Min och min sambos resa mellan Stockholm - Paris har nu ändrats från SAS till Air Baltic. Vi reser i SAS Plus. Aldrig flugit med dem förr. Någon som har en aning om vad vi kan räkna med att få för mat/dryck på planet?

Står ingenting om lounge access på Arlanda heller.. (gjorde det tidigare på hemsidan när det var SAS som trafikerade sträckan). Har vi verkligen inte tillgång till lounge på Arlanda eller är det SAS IT som spelar oss ett spratt?
Det är samma utbud och servicekoncept som hos SAS om det är en SAS flight, och ni kommer in i SAS Business lounge med plusbiljett. Största skillnaden är troligtvis att ni kommer få bättre service och påfyllning av dryck i glaset utan gnäll. Samt att crew inte går och gömmer sig bakom gardinen i galley.
 

lilly k

Medlem
Flög nyss med Air Baltic till Barcelona. Riktigt bra service och gardinen fördragen hela resan utan spring. Däremot ville de ha betalt för det mousserande vinet vilket jag tyckte var lite konstigt. Om jag hade flugit till Malaga istället hade jag tydligen fått 3 enhetero_O Kanske jag som missförstått hela grejen??
 

palmen

Moderator
Flög nyss med Air Baltic till Barcelona. Riktigt bra service och gardinen fördragen hela resan utan spring. Däremot ville de ha betalt för det mousserande vinet vilket jag tyckte var lite konstigt. Om jag hade flugit till Malaga istället hade jag tydligen fått 3 enhetero_O Kanske jag som missförstått hela grejen??
Du satt i plus och dryck var inte gratis?
 
Toppen