Senaste nytt

På vilka linjer kan man flyga med widebody-plan inom Europa?

Dr. Miles

Expert
I den här tråden skriver man "bokningsbar" flygsträcka inom Europa med widebody-plan.
T ex Barcelona-Milano/MXP med Singapore Airlines, Boeing 777 räknas INTE, då man inte kan flyga enbart på denna sträcka.

Denna lista överlappar med tråden "http://www.businessclass.se/allmaent/509-fifth-freedom-linjer-i-europa.html", men det finns några europeiska flygbolag som flyger med widebody-plan inom Europa.

Här en lista av rutter som jag kunde hitta.
RuttFlygbolagFlygplanstyp
Istanbul-London/LHR :Turiskish AirlinesAirbus 340
London/LHR-Istanbul :British AirwaysBoeing 767
London/LHR-Stockholm/ARN :British AirwaysBoeing 767
London/LHR-Larnaca :British AirwaysBoeing 767
London/LHR-Moskva/DME :British AirwaysBoeing 767
Madrid-London/LHR :IBERIAAirbus 340
Madrid-Barcelona:IBERIAAirbus 340
Madrid-Moskva/DME :IBERIAAirbus 340
Munchen-Manchester:Singapore AirlinesBoeing 777-300ER(77W)
Frankfurt-Madrid:LANAirbus 340
Munchen-Athens :Air ChinaAirbus 330
Rome/FCO-Paris/CDG:Kuwait AirwaysAirbus 300-600
Frankfurt-Genève :Kuwait AirwaysAirbus 300-600
Paris/CDG-Frankfurt :Pakistan International AirlinesBoeing 777
Moskva/SVO-Berlin/TXL :MIAT Mongolian AirlinesBoeing 767

Fyll på gärna när du hittar mer rutter.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Iberia flyger Airbus A340 på sträckan Madrid-Las Palmas. Gränsfall om Las Palmas/Kanareiöarna kan räknas till Europa, men i alla fall...
 
Singapore Airlines Airbus 380 MUC-MAN, vilka dagar/datum flyger de med A380? Jag kunde bara hitta med 777-300ER.

Dock var det ganska billigt de datum jag ville flyga, 153€ ToR i economy eller 2077€ i First!
 

sungtae

Medlem
Lite OT, men den reflektion jag gör är hur lite det trots allt flygs i europa, till stor del förmodligen beroende på folkmängden, i jämförelse med Asien. Exempelvis inrikesflyg Japan: Itami-Haneda c:a 1 timmes flygtid, avgångar idag JAL 13 ANA 15 med omväxlande 767 och 777.
 

Bern

Medlem
Det bör iallafall vara den enda inrikesrutten i "Europa" som trafikeras med widebody?

Azorerna är väl gränsfall, men iaf trafikeras en del avgångar Ponta Delgada - Lissabon med A310. Flög själv för runt 10 år sedan, rökning var tillåtet men all elektronik strikt förbjuden. :confused:
 
Toppen