Senaste nytt

SAS ändrar till 737-700

AABack2ARN

Medlem
Såg nu den här tråden och kollade mina bokningar. Jag har en resa bokad 17-31 maj ARN-LPA-ARN SK2809/2810 där det var 737-700 redan från början. Bör jag alltså oroa mig om att den blir helt inställd?

Det verkar så baserat på historiken men med tanke på att covid-restriktionerna nu lättas på bred front och det är långt till maj KAN det ju ändra sig till det bättre. Men värt att hålla koll på och enligt ExpertFlyer är bägge flighterna till LPA (ARN resp CPH) just de dagarna planerade att utföras med en 737-700...
 

TasselT

Medlem
Här trodde jag äntligen att SAS skulle förklara 737-700 logiken - men, nä, det handlade om Ukraina. :rolleyes:

/ TT
SASansvar.jpg
 

Filip

Medlem
OK, då fortsätter jag med att informera om att jag nu ringde in igen och pratade med en trevlig kundserviceperson. Även fastän jag hänvisade till mitt samtal tidigare idag, där jag blev lovad LH på vägen hem och att det fanns inspelat så hjälpte inte detta. Hen hänvisade till att man i så fall kommer hänvisa till ett individuellt misstag av den kundservicepersonen. Jag hänvisade i min tur till den biljett jag fått bokad med LH i januari och menade att det visst går att ändra till annat bolag mer än 14 dagar innan. På den biljetten står det:
"Form of Payment:
Endorsement/Restrictions:
INVOL REROUTE"

Vilken hen tolkade som att den inte var giltig "invalid". Men i själva verket betyder det ofrivillig... "Involuntary Reroute". Vilket är ett skäl man anger för att inte behöva omberäkna kostnader för ny biljett.

Nu blir det att invänta inställda flyg igen, sedan skall jag ringa in och begära skriftligt att de vägrar mig ombokning till LH. Därefter begär jag återbetalning och bokar direkt med LH, samt skickar in kompensation för mellanskillnaden.

(Historik: F&F-bokning gjord i oktober med avresa i jan. i Plus(GOT-CPH-FRA t/r) 737-700 dök upp i dec. Fick nya biljetter med LH i jan, dessvärre Omicron, eget initiativ ombokning till mars (SAS metal). 737-700 dök upp igen. SAS automatbokar mig med SAS-flyg dit och LH hem, dock 300 dagar mellan ut- och hemresa! Jag ringer in och påpekar att hemresan går av stapeln 2023. Blir lovad ny resa med LH hem men upptäcker när biljetten kommer att det är SAS metal där 3/4 flyg har 737-700 och dessutom inte går att boka på hemsida.)

Nu har jag hittat en röd tråd i hur man kan få ombokat till *A. I ovan text kring historik nämner jag att jag fick nya biljetter med LH i jan. Detta fick jag genom en engelsktalande kundservicearbetare. Idag kom uppdateringen där mina flyg återigen blivit inställda, precis som förväntat. Jag ringde in, tryckte 5 för val av engelsktalande och fick utan några protester boka om till bästa avgång vilket var med LH. Biljetten har redan kommit. I samtliga fall när jag pratat med en svensktalande på kundservice så har svaret varit blankt nej. Inser såklart att det fortsatt är HUACA som gäller, men chansen verkar helt klart öka.
 

TasselT

Medlem
Nu verkar SAS ha hyrt in en stor drös 737-700. Har 5 bokningar UME-GOT under våren och i samtliga har idag någon eller alla flygningar nu bytts mot 737-700.
Hur tusan ska man kunna planera sina resor när SAS gör så här ? Ser i tidtabellen för de aktuella dagarna att alternativen är rätt dåliga för min del :(

/ TT
Och nu kom 2 SMS med ombokning...eller va ? Ett leg på vardera bokning har blivit inställd och jag har därför blivit ombokad till en senare flight som - gissa vad - har 737-700 som flygplan :eek:

/ TT
 
Jag tittade på mina bokningar och nu har Rom i juni blivit 737-700. Verkar som de dragit ner antal dagar Köpenhamn-Rom.

Inte konstigt att jag, jämte att ha flygbiljetter, planerar att köra till Åre i mars.

Men det är klart, inga flygningar, inga kostnader och vips är 7,5 miljarder sparade!
 

KalleSus

Medlem
Snart kanske vi måste vara uppmärksamma på flygplanstypen 737-800. Om en sådan dyker upp i en bokning i sommar och senare så är det med största sannolikhet en spökflygning.
SAS har inga 737-800 kvar i bokningssystemen efter midsommar i år, enligt norska uppgifter.
Däremot flyger samtliga kvarvarande 737-700 (10 stycken) - men precis som nu med Oslo som bas.
 

MLG55

Medlem
Även jag fick sms att min bokning är ändrad i Augusti :confused:
3 av fyra leg har nu fått 737-700 W.T.F :mad:
Vi måste verkligen åka dessa datum då dottern fått en tid för operation.

Ska man boka nåt som inte har med SAS att göra för att kunna vara någorlunda säker på att man kommer fram i tid.
Hur hade ni gjort?
 
Toppen