Senaste nytt

SAS Mastercard Premium - diamantkunder

Kris

Medlem
Fler poäng. jag kunde få statuspoäng från både danmark och sverige. Även utländska transaktioner får 20 poäng, inte 15 poäng, så jag kunde spela korten lite (men jag skulle betala mer valutaväxlingsavgifter, så det kanske inte är klokt).
Testa å rapportera. Jag har själv funderat på att dubbla, men inte kommit till skott...
Jag ser fördelen att just slippa valutaväxlingsavgift på inköp i sek respektive dkk.
 

LarsCph

Medlem
Jag ser fördelen att just slippa valutaväxlingsavgift på inköp i sek respektive dkk.

Hvor meget bliver det mon reelt til hvis man alligevel har løn i den valuta som kortet faktureres i og man derfor skal veksle fra DKK til SEK i banken? Jeg har ikke undersøgt det faktisk. Selv har jeg løn i Danmark, men bor i Sverige og mit Eurobonus Mastercard er svensk. OBS at det danske kort koster 1.495 DKK/årligt. Og i Sverige er det 15/20/25 point per SEK men i Danmark 15/20/25 point per DKK. Så kortet er dyrere i Danmark og lavere pointindtjening sammenlignet med Sverige.
 

ptotheg

Medlem
Jag hänger inte med här? Har MC Premium ökat i kostnad de senaste två åren? Hittar inget mail?

I samband med detta tar ni kontakt med KC och vill bli kompenserade annars hotar ni med att lämna?

Är givetvis också djupt besviken (om det innebär 5-10.000 poäng) men hittar inte någon info om att priset ökat

Edit: Har pinsam låg spend på detta MC, nån tusing i månaden. Lägger nästan allt på Amex.
 

palmen

Moderator
Jag hänger inte med här? Har MC Premium ökat i kostnad de senaste två åren? Hittar inget mail?

I samband med detta tar ni kontakt med KC och vill bli kompenserade annars hotar ni med att lämna?

Är givetvis också djupt besviken (om det innebär 5-10.000 poäng) men hittar inte någon info om att priset ökat

Edit: Har pinsam låg spend på detta MC, nån tusing i månaden. Lägger nästan allt på Amex.
Priser för kortet i sig har inte ökat, men tidigare hade diamond en rabatt och betalade bara ca halva priset för kortet. Är väl som sagt omkring 2 år sedan rabatten försvann.
 

ptotheg

Medlem
Så du har aldrig varor Diamond och vill få kompensation för att de höjde priset på kortet för typ 2 år sedan när du väl blir Diamond?

Varsågod att hota med att lämna pga din besvikelse och se vad du får för svar...

Nej, men var ”bara” EBG 2019 och har inte direkt jagat Diamond under pandemin.
 

Kris

Medlem
Hvor meget bliver det mon reelt til hvis man alligevel har løn i den valuta som kortet faktureres i og man derfor skal veksle fra DKK til SEK i banken? Jeg har ikke undersøgt det faktisk. Selv har jeg løn i Danmark, men bor i Sverige og mit Eurobonus Mastercard er svensk. OBS at det danske kort koster 1.495 DKK/årligt. Og i Sverige er det 15/20/25 point per SEK men i Danmark 15/20/25 point per DKK. Så kortet er dyrere i Danmark og lavere pointindtjening sammenlignet med Sverige.
Om det är värt det är väl beroende på vilken valuta man innehar och/eller intjänar samt i vilken valuta man har sina utgifter. För min del är det mix bag, varav funderingen. Men kostnaden för kortet bör ju helt säkert tas med i kalkylen.
 

Berglund

Medlem
Även utländska transaktioner får 20 poäng, inte 15 poäng, så jag kunde spela korten lite (men jag skulle betala mer valutaväxlingsavgifter, så det kanske inte är klokt).
Det är verkligen en jättedum idé att ”spela korten”.

Det man de facto gör då är att ”köpa” de fem extra poängen till priset av 2% valutaväxlingsavgift.

Du är välkommen att räkna på det själv förstås, och du kanske värderar Eurobonuspoäng betydligt högre än ”alla andra”. Grundtipset, den enda kloka uppfattningen, är dock att de extra poängen inte är värda den extra kostnaden. Tänk själv, 5 poäng extra per 100 kr till 2 kr extra kostnad, det ger ett pris per poäng på 2 / 5 = 0,40 kr - 40 öre per poäng.

SAS säljer poäng till dig för 20 öre styck …
 
Toppen