Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Fredrik

Medlem
I vilket sammanhang används tillfrisknandebevis i Sverige? Jag för hellre fram åsikten att eftersom Sverige inte använder dessa är de inte något sjukvården ska ägna sig åt. Det är en betaltjänst som privata företag kan ta fram.

Region Stockholm är för övrigt "sjukvården".
 
Hej alla kunniga.
Jag har letat och letat och nu haft en dialog med Lufthansa men kan inte få bra svar.
På Söndag flyger jag LAX-CPH med transit i FRA. I CPH tar jag tåget till Malmö.
Behöver jag ta ett antigen test i LAX innan avresa?

Tacksam för svar.
 

Senator

Moderator
I vilket sammanhang används tillfrisknandebevis i Sverige? Jag för hellre fram åsikten att eftersom Sverige inte använder dessa är de inte något sjukvården ska ägna sig åt. Det är en betaltjänst som privata företag kan ta fram.

Region Stockholm är för övrigt "sjukvården".

Nu är detta en sajt för resande. Det finns länder där ett bevis för tillfrisknade kan underlätta inresa. Här är några exempel:
The countries allowing travel with proof of Covid recovery certificate | CN Traveller

Sen har väl frågan blivit relevant delvis ryktesvägen/oro att PCR-test kan plocka upp viruset i ganska lång tid efter och att man därmed inte kan komma i ett specifikt land. Hur sannolikt detta är vet inte jag. Jag är fortfarande ingen virolog eller epidemiolog, trots att jag är grym på att Googla.

Nu har man valt en linje i alla fall inom Region Stockholm att en majoritet av PCR-test utförs av individen själv. Antingen sittandes i egna bilar på ett test-center eller att ett test kommer på dörren med t.ex. taxi. Trots att man måste identifiera sig räcker inte detta för att validera testet i syfte för tillfrisknandebevis.

Att man skall åka till en privat aktör med symptom i syfte att senare få ett tillfriskningsbevis låter ganska orealistiskt. Jag är hellre inte förespråkare av att de gemensamma resurserna skall gå till att underlätta nöjesresor. Men att skicka sjuka människor till en privat aktör känns helt orimligt.

Kanske hela diskussionen är en storm i en tekopp. Att sannolikheten för positivt test senare är så låg att ingen kommer i den situationen.
 
Fråga om Belgien:
Tolkar jag rätt nedanstående (har 2 vaxx) att jag inte behöver pcr eller antigen alls, då ja har retur arn-bru-arn nästa dag från ankomst?


  1. You have to fill in the Passenger Location Form (PLF) within 6 months before your arrival in Belgium, even if you are fully vaccinated. The PLF must be filled in by anyone travelling directly or indirectly to Belgium, except
    • if you are staying in Belgium for less than 48 hours;
    • if you have been abroad for less than 48 hours.
ATTENTION : You must ALWAYS fill in the PLF in the following cases, whether or not you are staying in Belgium < 48 hours | you were abroad < 48 hours:

  • you are travelling to Belgium by air or by sea;

Jag tror du har svaret i din fråga redan

ATTENTION : You must ALWAYS fill in the PLF in the following cases, whether or not you are staying in Belgium < 48 hours | you were abroad < 48 hours:

  • you are travelling to Belgium by air or by sea;
 

SK989

Medlem
I vilket sammanhang används tillfrisknandebevis i Sverige? Jag för hellre fram åsikten att eftersom Sverige inte använder dessa är de inte något sjukvården ska ägna sig åt. Det är en betaltjänst som privata företag kan ta fram.

Region Stockholm är för övrigt "sjukvården".
Tillfrisknandebevis är en av de tre covidbevis som EU har bestämt att samtliga medlemsstater utfärdar för ömsesidigt erkännande inom EU (de andra två är vaccinationsbevis samt testbevis, d.v.s. negativt covidtest). Så det är en EU-förordning som reglerar detta. De flesta i Sverige använder sig sannolikt av covidbevis i form av vaccinationsbevis vid resor m.m.
 
Last edited:

FFlash

Medlem
Jag tror du har svaret i din fråga redan

ATTENTION : You must ALWAYS fill in the PLF in the following cases, whether or not you are staying in Belgium < 48 hours | you were abroad < 48 hours:

  • you are travelling to Belgium by air or by sea;

”Tror”, eller har du erfarenhet i praktiken?(jag söker alltid sistmämnda ☺️, jag litar aldrig på vad det står i texten eller hur folk tolkar dom)
 

Maja

Medlem
Ms Basic ansökte om tillfrisknande-bevis igår (Region Uppsala). Alla krav uppfyllda, nu får vi se om/när det kommer via e-hälsomyndigheten? :rolleyes:
I Västra Götaland är det tvärkört, de skriver bara ut om du har varit inlagd på sjukhus och behandlad för Covid. Dessutom ska provet har tagits av sjukvårdspersonal vilket gör att man åker ut på första villkoret då de sedan länge helt gått över till självtester. Grattis om du får ut ett tillfrisknande-bevis!
 
Toppen