Senaste nytt

LSH blir flygluffare på heltid

LSH

Medlem
Dag 5 efter första symtom: Positivt PCR
Dag 12: Positivt självtest
Dag 15: Negativt på först självtest och sedan PCR

Det fanns bonusbiljetter i business med Turkish via Istanbul, men jag hade då fått vänta ytterligare 4 dagar i Tbilisi. Sedan är 84k poäng inte väldigt bra värde för en enkel Europa-Indien.

Flygning #43-44, Land #11 (Nepal)


Tbilisi-Dubai, flydubai ekonomi, B738
Helt full flygning. Min stolsgranne visade sig arbeta som flygledare för emirates/flydubai så vi hade ett mycket trevligt och extremt nördigt samtal om framförallt A380. Han var otroligt påläst och hade alla Emirates avgångar memorerade och kunde även en massa passagerarstatistik.

Dubai-Katmandu, flydubai ekonomi, B738

Uppskattar en beläggning på 2/3. Såg bara en annan västerlänning och tror att de flesta var nepaleser som jobbar i mellanöstern och nu skulle hem på besök.

Katmandu

Det måste vara minst 10 år sedan jag var här senast. Smutsigt och kaotiskt, men ändå ganska charmigt. Har planerat väldigt lite så jag tar några dagar här för att läsa på vilka utflykter och vandringar som är lämpliga vintertid för en soloresenär.
 

henke12

Medlem
Tack för fin läsning,
Ledsen att göra dig besviken men din stolsgranne var troligen inte flygledare.
Gissar mer på något operationsrelaterat för ett flygbolag. Eller om hen nu vad flygledare så jobbade han inte för något specifikt flygbolag :)
 

LSH

Medlem
Tack för fin läsning,
Ledsen att göra dig besviken men din stolsgranne var troligen inte flygledare.
Gissar mer på något operationsrelaterat för ett flygbolag. Eller om hen nu vad flygledare så jobbade han inte för något specifikt flygbolag :)
Säkert dålig översättning från min sida. Han kallade sig dispatcher vilket mycket riktigt inte är flygledning som i ATC utan någon bolagsspecifik tjänst. Har vi ett bättre svenskt ord?
 

henke12

Medlem
Säkert dålig översättning från min sida. Han kallade sig dispatcher vilket mycket riktigt inte är flygledning som i ATC utan någon bolagsspecifik tjänst. Har vi ett bättre svenskt ord?
Flygklarerare! (tror jag) :)

Brukar jobba på Operations om jag inte minns helt fel!
 
  • Gilla
Reactions: LSH

LSH

Medlem
Jag fick mitt första ryggskott (egen diagnos) och blev därför kvar några dagar extra i Katmandu. Det var svårt att gå första dygnet, men därefter ingen fara. Men jag tog några dagar extra innan jag tyckte att det var läge att springa runt ensam i kalla berg med stor ryggsäck. Skönt då att resa ensam och utan ett schema som kan spricka…

Flygning #45. Katmandu-Lukla, Tara air, Twin otter (DHC 6/300)
26/1

Jag var minst lika upphetsad inför denna flygning som inför en förstaklassflight. De här flygningarna är extremt väderkänsliga och samtliga ställdes in den första dagen jag försökte. I högsäsong (vår/höst) gick över 50 flighter per dag pre-covid. Nu går det 3-4 stycken så det är ganska glest med turister.

Lukla brukar kallas världens farligaste flygplats, men jag har dock inte sett någon statistik som styrker detta. Landningsbanan är inklämd mellan en bergsvägg och ett stup och det finns således inget utrymme för go-around eller avbruten start.

Trångt. Satt på 1A och hade i princip flygvärdinnan i knät under säkerhetsgenomgången
säkerhetsgenomgång.jpg


Fantastisk utsikt

lua5.jpg


Landningen genom ett plastskynke framför cockpit

lua4.jpg


Lukla airport

lua2.jpg


lua3.jpg


lua6.jpg



Det har förstås skrivits och filmats en hel massa om detta så jag håller denna post kort.
Se exempelvis Noel Philips besök som även det gjordes vintertid. Han klarade dock bara en natt, men jag hoppas på att vara lite tuffare (och bättre förberedd).

 

Attachments

  • LUA.jpg
    LUA.jpg
    65,2 KB · Visningar: 114

Juancarlos

Medlem
@LSH Wow va coolt! Lukla ligger på min bucketlist, så förstår att du var lika exalterad för denna resa som en Första klass resa. Tusen tack för att du delar med dig!
 

LSH

Medlem
Vandring från Lukla till vi-får-se-hur-långt-jag-kommer.

@Taggen tyckte att jag skulle "knalla bort" till Everests basläger (EBC), men det är ett tolvdagarsprojekt som är tufft även för unga vältränade människor. Även med guider, bärhjälp och i en vettigare årstid! Men jag behöver som sagt inte bestämma på förhand hur långt jag ska, utan kan ta en dag i taget. Och eftersom EBC inte varit något mål eller dröm så jag kommer inte känna det som något nederlag om jag halvvägs ledsnar på hårt jobb och kyla, säger "föckit" och tar en helikopter till Marriott i Katmandu.

Dag 1: Lukla - Phakding (2600m)
26/1

Trevlig kort etapp på ca 3h som innebär 200m lägre altitud. Anses därför vara ett bra ställe att ta första natten på och acklimatisera. Jag har varit betydligt högre utan att känna besvär men jag var inte helt 100 under natten så jag beslutade mig för att inte ta någon större höjd nästa dag. I övrigt har jag känt mig bra både under vandring och vila.

Dag 2: Phakding - Monjo (2800m)
27/1

2-3 timmars vandring med strålande fint väder och lätt snöfall mot slutet. Lite mer utmanande här med ett par längre stigningar.

v1.jpg




v4.jpg


v5.jpg


v6.jpg



Man sover och äter i "testugor". Nu under lågsäsong är det ofta helt gratis under förutsättning att man äter där. Matsalen har ofta en kamin men sovrummen saknar helt uppvärmning eller isolering. Det är många minusgrader nattetid så dricksvatten och toaletter är frusna när man vaknar. Men är man bättre förberedd än vloggaren ovan så har man med sig sovsäck och ullunderställ... Jag har varit ensam gäst och man sitter i princip hemma i vardagsrummet hos en familj och äter. All mat görs från grunden och jag gissar att mitt menyval blir det familjen äter samma kväll..

v3.jpg
 

LSH

Medlem
Dag 3, Monjo-Namche Bazaar (3500m)

Jag hade inga besvär under natten och gav mig på den första stora stigningen. Till en början ganska platt men mot slutet kommer en stigning som var ganska tuff. Tror jag landade på ca 3,5h vilket säkert är lite över par. Tidigare på leden har det aldrig varit mer än 30 minuter mellan husen men här bör man ha med sig lite vatten/kaffe.

På väg mot Namche
n.jpg


Namche Bazaar är största staden i området och här bor ca 2000 (huvudsakligen) Sherpas. Alla turister tar minst 2 nätter här för acklimatisering på väg upp och en natt på väg ner. Det gör att det är ganska utbyggt med hotell och restauranger. Här finns bankomater, apotek , baristakaffe, pubar och annat som de mindre byarna saknar. Gissar att det finns minst 1000 sängar för turister här men att max 20 hyrs ut vid tillfället. Det vandrarhem jag valde hade dock lite gäster de två första kvällarna. Bland annat en brasiliansk kvinna som jobbat med utveckling av elflygplan i Japan, så det blev en del flygprat här också.

Dag 4-5
Hade fortfarande inte bestämt om jag skulle upp eller ner men tog två dagar här. Trevlig liten stad och det är intressant att se hur lokalbefolkningen lever i frånvaro av turister. Det är förmodligen inte helt ovanligt eftersom sommaren här är extrem lågsäsong med mycket regn och dålig sikt över bergen.

Namche Bazaar. Arkitekturen påminner om Tibet av naturliga skäl.

n2.jpg


Jag gjorde kortare vandringar utan packning till utkikspunkter i närheten. Gissar att jag var på ca 3800 som högst. Det är ganska påtagligt hur mycket tuffare det blir att gå/klättra på höjd. Man känner sig i starten bra och börjar optimistiskt småspringa uppför trappor, men blir ganska snabbt straffad....

Everest är toppen längst till vänster. Man inser vilken prestation det är att bestiga topparna när man kämpat sig upp till 3500 och har 5000m kvar.
e.jpg



n3.jpg


n5.jpg


n6.jpg


Nu har jag checkat ut och nästa inlägg blir från.....
 

Attachments

  • n4.jpg
    n4.jpg
    72,9 KB · Visningar: 111
Toppen