Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Det sker kontroll vid inresan i Sverige också. Den är dock inte 100%. Vissa flyg väljs ut och då kontrolleras alla på de flygen. Har man då inte rätt papper så blir man avvisad. Gränspolisen avvisar massa personer varje dag på Arlanda som saknar nödvändiga dokument för inresa så det finns det rutin på. Totalt i Sverige har antalet avvisade vid gränsen varit över 1 000 personer vissa dagar i december, de flesta är sannolikt vid landgränser mot Danmark och Norge (enbart gränsen vid Svinesundsbron hade 350 avvisade efter att krav på negativt covidtest infördes) men Arlanda har givetvis sin andel i siffran.

Att flygbolagen kontrollerar att man har rätt dokument vid incheckningen är bara en del av kontrollen. Givetvis måste även den stat som man ska resa in i också göra kontroller. Pratar vi vanlig passkontroll för resande från icke-Schengeländer så kontrolleras ju 100% av de ankommande passagerarna alldeles oavsett att flygbolagen också kontrollerat att man hade pass etc. vid incheckningen.

Självklart finns det kontroller och det är i många fall där som förfalskade dokument och liknande upptäcks. Det är inte alltid som flygbolagen har kunskapen att själva kunna granska dem på det sättet. Och ibland blir det bara fel.

Men det är förhållandevis få som avvisats på Arlanda, jämfört med de 8000 som kom över bron som avvisats. Där alla varit ansvariga för att själva kolla upp vad som gäller. Och vilka köer som skapas bara för att kolla några hundra resenärer i timmen.

Då kan man tänka sig hur kaoset hade varit om flygbolagen inte haft kontroller.
 

JacobGBG

Medlem
Gäller de verkligen inresa? Den 10 Januari gjorde FHM en hemställan till regeringen om "Inresor. Kravet på att utländska medborgare över 12 år ska uppvisa ett max 48 timmar gammalt negativt covidtest vid inresa till Sverige tas bort, men covidpass återinförs som krav för inresa från 18-års ålder (kräver regeringsbeslut för att börja gälla)."

Jag tror inte regeringen har tagit beslut i frågan ännu, men om hemställan gjordes den 10e Januari så bör det ju inte legat med i de restriktioner som man väntar sig ska ligga kvar till mitten på Feb?

Ref: Fler åtgärder införs mot den ökade smittspridningen av covid-19 — Folkhälsomyndigheten

Däremot som sagt fortsatt inte beslutat av regeringen, därmed gäller fortsatt kravet.

Där ser man, jag citerade vad jag hörde på deras presskonferens. De var inte riktigt lika tydliga live med delen om regeringsbeslut.
 

igelkotten

Medlem
Gäller de verkligen inresa? Den 10 Januari gjorde FHM en hemställan till regeringen om "Inresor. Kravet på att utländska medborgare över 12 år ska uppvisa ett max 48 timmar gammalt negativt covidtest vid inresa till Sverige tas bort, men covidpass återinförs som krav för inresa från 18-års ålder (kräver regeringsbeslut för att börja gälla)."

Jag tror inte regeringen har tagit beslut i frågan ännu, men om hemställan gjordes den 10e Januari så bör det ju inte legat med i de restriktioner som man väntar sig ska ligga kvar till mitten på Feb?

Ref: Fler åtgärder införs mot den ökade smittspridningen av covid-19 — Folkhälsomyndigheten

Däremot som sagt fortsatt inte beslutat av regeringen, därmed gäller fortsatt kravet.


Man har väl där dessutom nu tagit bort rekommendationen att testa sig vid ankomst om man är symptomfri. Kommer man hem med symptom finns den kvar, men annars inte.

Ref: Rekommendationer till dig som reser in i Sverige från utlandet — Folkhälsomyndigheten

Det är märkligt att regeringen inte agerat på FHM:s hemställan ännu att ta bort kravet på test om man är fullt vaccinerad.
 

Tomas E

Medlem
Liten, liten korrigering: kravet tas bort fredag 21 januari.
"Till och med den 20 januari [alltså torsdag] ska alla resenärer kunna visa upp ett intyg om negativt provsvar för pågående covid-19-infektion vid ankomst till Sverige."

"Regeringen beslutade den 18 januari om ändringar i inreseförbuden till Sverige, som börjar gälla den 21 januari 2022. Ändringarna innebär i korthet att det särskilda kravet på negativt test inom 48 timmar tas bort och att inreserestriktionerna återgår till vad som gällde före den 28 december 2021."
 

FFlash

Medlem

Nikje

Medlem
Italien kommer troligen också stänga gränserna innan jul, enligt morgonens nyhetssändning. Det nämnde också något om ett EU-möte imorgon, där EU-länderna skulle diskutera gemensam plan för nedstängning/resande-regler.. Jag har dock inte hittat information om detta i skrift, så svårt att se vad det avser.

De första Omnikron-fallen verkar iaf tyda på relativt milda symptom (utom för de allra mest sköra, som löper risk även med "vanlig" influensa), och då kanske denna variant istället blir vägen ut ur pandemin. En variant med hög spridning men mildare symptom skulle med tur konkurrera ut andra. Det är väl ungefär samma sak som hände med spanska sjukan, som helt plötsligt "försvann". Man kan ju hoppas iaf :)

Gällande egna resor så kom jag precis hem från Köpenhamn (i till synes rätt tid) men antar att Italien-resan i Februari får stryka på foten.
Någon ny, initierad, info om Italien? (saknar dina inlägg i allmänhet men i synnerhet de som rör Italien)

Ska förhoppningsvis till Aostadalen om några veckor och det är f n enda regionen som är orange enligt Covid-19, situation in Italy. Å andra sidan tolkar jag informationen om nya positiva på https://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/dashboards/b0c68bce2cce478eaac82fe38d4138b1 som fallande igår (greppar varje halmstrå).

Om jag tolkat läget i Aostadalen rätt för närvarande krävs vaccinpass, antigen-test samt FFP2-mask i liftar och restauranger etc, Dessutom verkar det bäst att köpa liftkortet online. Eftersom det snart är försent att avboka kostnadsfritt är jag tacksam för eventuella ledtrådar till om det verkar vara hög risk för nedstängning i år också.
 
Last edited:

FFlash

Medlem
Yippee!!! perkele va bra nyheter för dagen!

Hoppas även samma i Finland för er vänner, det pågår nämligen samma diskussion som del av coronastrategigruppens ministrar och hälsomyndigheter rekommenderar att testkraven slopas. Återkommer om det blir nyheter.

okej det verkar som Finland fortsätter köra med testkraven till slutet av Januari iaf och sedan slopa dem. Jag är besviken och ledsen för er andra.
Jag får själv då njuta av den skandinaviska välkomsten på arn samt cph under mina transit nästa veckorna till bru och lhr, väl passligt för att säkra 4x promon
 

GOTBound

Medlem
okej det verkar som Finland fortsätter köra med testkraven till slutet av Januari iaf och sedan slopa dem. Jag är besviken och ledsen för er andra.
Jag får själv då njuta av den skandinaviska välkomsten på arn samt cph under mina transit nästa veckorna till bru och lhr, väl passligt för att säkra 4x promon
Typsikt, jag har en segment-run till HEL 25/1, dock har jag ett antigen hos VACINA bokat som back-up vilken jag nu kommer använda istället för att avboka.
 
Toppen