Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

GOTBound

Medlem
Jag fick en resa inställd och avbokad av SAS.
Ett mail till Diamond-supporten där jag bad att få mina poäng och segment för den inställda resan, efter ett par veckor fick jag idag svar:
Hej GOTbound.

Tack för ditt mail och beklagar det sena svar.
Jag beklagar att din resa blev inställd av SAS.
Tyvärr får du inte poängen registrerad då du ej har blivit ombokat till ett annat alternativ eller ett annat flygbolag.

Man får endast poängen registrerad när man flyger med SAS eller annat flygbolag.

Information om detta kommer här;

Valid from 01NOV21:
Q: My SK/WF flight was canceled and I was rebooked* to another airline, I missed accrual/flight segment, can I be compensated?
A: Yes, SAS can compensate you for missed accrual of Basic points/ and flight segments due to irregularities.*The passenger must have flown, not valid if passenger choose not to fly with another airline.

Jag förstår att det inte var svaret du önskade men hoppas på förståelse för att ett undantag från regelverket ligger utanför vad vi kan erbjuda i det här fallet.

Jag tar tacksamt emot förslag på ett bra svar på detta då deras svar och hänvisning inte är applicerbar till mitt scenario.
 
Last edited:

SK525

Medlem
Jag fick en resa inställd och avbokad av SAS.
Ett mail till Diamond-supporten där jag bad att få mina poäng och segment för den inställda resan, efter ett par veckor fick jag idag svar:
Hej GOTbound.

Tack för ditt mail och beklagar det sena svar.
Jag beklagar att din resa blev inställd av SAS.
Tyvärr får du inte poängen registrerad då du ej har blivit ombokat till ett annat alternativ eller ett annat flygbolag.

Man får endast poängen registrerad när man flyger med SAS eller annat flygbolag.

Information om detta kommer här;

Valid from 01NOV21:
Q: My SK/WF flight was canceled and I was rebooked* to another airline, I missed accrual/flight segment, can I be compensated?
A: Yes, SAS can compensate you for missed accrual of Basic points/ and flight segments due to irregularities.*The passenger must have flown, not valid if passenger choose not to fly with another airline.

Jag förstår att det inte var svaret du önskade men hoppas på förståelse för att ett undantag från regelverket ligger utanför vad vi kan erbjuda i det här fallet.

Jag tar tacksamt emot förslag på ett bra svar på detta då deras svar och hänvisning inte är applicerbar till mitt scenario.

Var det inte så att den tillfälliga regeln att man fick poäng även för inställda flyg (utan att flyga) endast gällde för resor fram till 31/10? De har ju tydligen uppdaterat FAQ:en från 1 nov.

Eller är det någon som fått det senare också? (Det skulle förvisso inte förvåna om detta tillämpats inkonsekvent som allt annat).
 

Sennah27

Medlem
Har varit lite irriterande att det inte finns möjlighet att boka resa till EWR från GOT via CPH under senvåren, utan att det bara erbjuds connection via Arlanda. Dels för att jag personligen tycker att transfer på Arlanda suger generellt, dels att 50 minuters connection där gör att man börjar svettas redan i bokningsstadiet.
Men idag har nog någon på SAS IT-avdelning pluggat i fel usb-minne i fel uttag. Kan inte göra annat än att skratta åt kombinationen av felmeddelande överst och förslaget på returresa från Newark nedan... :rolleyes:
Skärmbild 2022-01-18 091451.jpg
EDIT: Lyckligtvis, 10 minuter senare, så har de rättat till ovanstående bisarra bokningsförslag... började ana oråd på riktigt.

Men fortfarande går det inte att boka utresa GOT-CPH-EWR dessa dagar utan endast rutta via ARN. Någon som har en rimlig orsak varför? Behöver jag ringa in för att få en sådan bokning utförd?
 
Last edited:

Sir Lemon

Medlem
Har varit lite irriterande att det inte finns möjlighet att boka resa till EWR från GOT via CPH under senvåren, utan att det bara erbjuds connection via Arlanda. Dels för att jag personligen tycker att transfer på Arlanda suger generellt, dels att 50 minuters connection där gör att man börjar svettas redan i bokningsstadiet.
Men idag har nog någon på SAS IT-avdelning pluggat i fel usb-minne i fel uttag. Kan inte göra annat än att skratta åt kombinationen av felmeddelande överst och förslaget på returresa från Newark nedan... :rolleyes:
Visa bifogad bild 125473
EDIT: Lyckligtvis, 10 minuter senare, så har de rättat till ovanstående bisarra bokningsförslag... började ana oråd på riktigt.

Men fortfarande går det inte att boka utresa GOT-CPH-EWR dessa dagar utan endast rutta via ARN. Någon som har en rimlig orsak varför? Behöver jag ringa in för att få en sådan bokning utförd?
Det beror förmodligen på att de har bantat ner antalet flighter på GOT-CPH rejält generellt.
 

ekf

Medlem
Jag hoppas verkligen inte det. Det är min flygplats.
Håller helt med. Har dock börjat att kika på att använda CPH som avreseflygplats för långresor istället, pga SAS usla anslutningsmöjligheter från GOT.
Problemet blir då att jag antingen får köra en massa bil och parkera (vad jag fått för mig) dyrt på CPH, eller bli beroende av SJs förmåga att leverera transport till flygplatsen. Inget av de båda alternativen är särskilt lockande, fast på olika sätt… tåget till flygplatsen och bilen hem från långflygning… :(
 

Hachans

Medlem
Håller helt med. Har dock börjat att kika på att använda CPH som avreseflygplats för långresor istället, pga SAS usla anslutningsmöjligheter från GOT.
Problemet blir då att jag antingen får köra en massa bil och parkera (vad jag fått för mig) dyrt på CPH, eller bli beroende av SJs förmåga att leverera transport till flygplatsen. Inget av de båda alternativen är särskilt lockande, fast på olika sätt… tåget till flygplatsen och bilen hem från långflygning… :(

Det finns ju Öresundståg också. De funkar bättre. Åtminstone till SJ fått koll på sin dåliga personalplanering.
 
Toppen