Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NotRyan

Medlem
Jag vet inte vad nästa bokstav är

FB_IMG_1489480003062.jpg


Den här får dom gärna hoppa över :D
 

FFlash

Medlem
Nån som vet om det ska bli möjligen nya (lättnader) regler innan 31:a vad gäller Sverige (och transit)?
Myndigheter har ju tidigare hänvisat till 31:a Jan som nuvarande regelperiod, och jag vill slippa onödiga tester…är även trippelvaxxad
 

JacobGBG

Medlem
Nån som vet om det ska bli möjligen nya (lättnader) regler innan 31:a vad gäller Sverige (och transit)?
Myndigheter har ju tidigare hänvisat till 31:a Jan som nuvarande regelperiod, och jag vill slippa onödiga tester…är även trippelvaxxad

Restriktioner ska löpande utvärderas varannan vecka, men man sa samtidigt från FHM att de som utfärdades i senaste vändan med största sannolikhet ska stå till mitten Feb. Om det är ankomst (som jag tolkar att du frågar efter) så är det däremot ingen tvingande åtgärd om du är svensk medborgare.
 

FFlash

Medlem
Restriktioner ska löpande utvärderas varannan vecka, men man sa samtidigt från FHM att de som utfärdades i senaste vändan med största sannolikhet ska stå till mitten Feb. Om det är ankomst (som jag tolkar att du frågar efter) så är det däremot ingen tvingande åtgärd om du är svensk medborgare.

Perkele. Känns så onödigt att göra test då ingen bryr sig på ARN, och enda kontrollen sker i Finland som har ingen koll men tittar bara på ”Timatic says”…
 

Hachans

Medlem
Perkele. Känns så onödigt att göra test då ingen bryr sig på ARN, och enda kontrollen sker i Finland som har ingen koll men tittar bara på ”Timatic says”…

Alltså, det sker ingen kontroll på ARN för att kontrollen redan har skett i Finland.

Jag antar att vi kan välja på att ha kontroll vid respektive check in och de ge som saknar rätt test/papper en chans att rätta till det och sedan flyga, eller så kan vi enkelt skicka alla ankommande genom passkontrollen på Arlanda och sätta de som saknar rätt papper i förvar på Arlanda/Migrationsverket i väntan på avvisning. På så sätt skapar vi timslånga köer, och verkligen avskräcker folk från att resa.

Jag kan ju tycka alternativ 1 är det bästa för resenären och det verkar vara arbetssättet på de flesta flygbolag och länder. Men du kanske lutar mer åt alternativ 2?
 

mha321

Medlem
Restriktioner ska löpande utvärderas varannan vecka, men man sa samtidigt från FHM att de som utfärdades i senaste vändan med största sannolikhet ska stå till mitten Feb.
Gäller de verkligen inresa? Den 10 Januari gjorde FHM en hemställan till regeringen om "Inresor. Kravet på att utländska medborgare över 12 år ska uppvisa ett max 48 timmar gammalt negativt covidtest vid inresa till Sverige tas bort, men covidpass återinförs som krav för inresa från 18-års ålder (kräver regeringsbeslut för att börja gälla)."

Jag tror inte regeringen har tagit beslut i frågan ännu, men om hemställan gjordes den 10e Januari så bör det ju inte legat med i de restriktioner som man väntar sig ska ligga kvar till mitten på Feb?

Ref: Fler åtgärder införs mot den ökade smittspridningen av covid-19 — Folkhälsomyndigheten

Däremot som sagt fortsatt inte beslutat av regeringen, därmed gäller fortsatt kravet.

Om det är ankomst (som jag tolkar att du frågar efter) så är det däremot ingen tvingande åtgärd om du är svensk medborgare.
Man har väl där dessutom nu tagit bort rekommendationen att testa sig vid ankomst om man är symptomfri. Kommer man hem med symptom finns den kvar, men annars inte.

Ref: Rekommendationer till dig som reser in i Sverige från utlandet — Folkhälsomyndigheten
 

FFlash

Medlem
Alltså, det sker ingen kontroll på ARN för att kontrollen redan har skett i Finland.

Jag antar att vi kan välja på att ha kontroll vid respektive check in och de ge som saknar rätt test/papper en chans att rätta till det och sedan flyga, eller så kan vi enkelt skicka alla ankommande genom passkontrollen på Arlanda och sätta de som saknar rätt papper i förvar på Arlanda/Migrationsverket i väntan på avvisning. På så sätt skapar vi timslånga köer, och verkligen avskräcker folk från att resa.

Jag kan ju tycka alternativ 1 är det bästa för resenären och det verkar vara arbetssättet på de flesta flygbolag och länder. Men du kanske lutar mer åt alternativ 2?

Nej, ingen av dom två.

Jag är bara fukking frustrated, man har kommit till situation där man borde bara ”deal with it”, covid kommer att köra över hela samhället liksom flu.
Man borde kanske klaga till EU för motagerande rörelsefrihet… not gonna happen men jag tjafsar o klagar ändå
 

Hachans

Medlem
Nej, ingen av dom två.

Jag är bara fukking frustrated, man har kommit till situation där man borde bara ”deal with it”, covid kommer att köra över hela samhället liksom flu.
Man borde kanske klaga till EU för motagerande rörelsefrihet… not gonna happen men jag tjafsar o klagar ändå

Det bedrivs massor med juridiska processer överallt. Förstår din frustration men som läget är just nu är det bara att gilla läget och göra det bästa av det tänker jag.
 

SK989

Medlem
Alltså, det sker ingen kontroll på ARN för att kontrollen redan har skett i Finland.

Jag antar att vi kan välja på att ha kontroll vid respektive check in och de ge som saknar rätt test/papper en chans att rätta till det och sedan flyga, eller så kan vi enkelt skicka alla ankommande genom passkontrollen på Arlanda och sätta de som saknar rätt papper i förvar på Arlanda/Migrationsverket i väntan på avvisning. På så sätt skapar vi timslånga köer, och verkligen avskräcker folk från att resa.

Jag kan ju tycka alternativ 1 är det bästa för resenären och det verkar vara arbetssättet på de flesta flygbolag och länder. Men du kanske lutar mer åt alternativ 2?
Det sker kontroll vid inresan i Sverige också. Den är dock inte 100%. Vissa flyg väljs ut och då kontrolleras alla på de flygen. Har man då inte rätt papper så blir man avvisad. Gränspolisen avvisar massa personer varje dag på Arlanda som saknar nödvändiga dokument för inresa så det finns det rutin på. Totalt i Sverige har antalet avvisade vid gränsen varit över 1 000 personer vissa dagar i december, de flesta är sannolikt vid landgränser mot Danmark och Norge (enbart gränsen vid Svinesundsbron hade 350 avvisade efter att krav på negativt covidtest infördes) men Arlanda har givetvis sin andel i siffran.

Att flygbolagen kontrollerar att man har rätt dokument vid incheckningen är bara en del av kontrollen. Givetvis måste även den stat som man ska resa in i också göra kontroller. Pratar vi vanlig passkontroll för resande från icke-Schengeländer så kontrolleras ju 100% av de ankommande passagerarna alldeles oavsett att flygbolagen också kontrollerat att man hade pass etc. vid incheckningen.
 
Last edited:
Toppen