Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
På ämnet, SAS pausar ARN-SDL from 29 januari till och med den 12 mars. Trist.

Min fru veckopendlar upp med tåget och ner med flyget till 10:e februari så två av hennes hemresor får bli med tåg. Tråkigt för henne på en torsdagskväll och mer jobb för mig på hemmaplan
 

ptotheg

Medlem
Ni som gjort transit via OSL har det gått bra att visa/bekräfta att man fyllt i allt i Norges ”system” digitalt? Orkar inte åka till kontoret för att skriva ut fler covid-relaterade papper

offtopic: Positivt uppsving för PRINT-marknaden till följd av covid?
 

Claes L

Medlem
Sitter med tre tågresor t&r Linköping-Sthlm nu när event och konserter ställs in pga nya restriktioner. Hoppas att SJ inför fri ombokning igen, som under 2020.
En kollega bosatt i Göteborg hade 2 resor inbokade (billigast möjliga) för att åka till kontoret i Solna.... nu har vi stängt kontoret igen.
Han kontaktade SJ och dom betalade tillbaka biljetterna.... värt att test
 

mha321

Medlem
Ni som gjort transit via OSL har det gått bra att visa/bekräfta att man fyllt i allt i Norges ”system” digitalt? Orkar inte åka till kontoret för att skriva ut fler covid-relaterade papper

offtopic: Positivt uppsving för PRINT-marknaden till följd av covid?
QR kod I telefonen scannades för mig, inga problem alls.
 

Homer

Medlem
Nej, du måste fortfarande registera dig i systemet. Men det går snabbt och enkelt.

Test on arrival vet jag inte, i mitt fall fanns inte det kravet när jag passerade sist, men du slipper åtminstone pre departure test förutsatt att du är fullt vaccinerad. Transit på gardemoen var öppen när jag var där iaf, så man behövde inte gå ut genom tullen och tillbaka. Men jag vet inte var in arrival testen faktiskt sker..


När har det blivit ett krav? för 3 veckor sedan flög jag Spanien via Oslo, jag fyllde inte i någonting
och det var ingen som frågade efter något heller.
På Avinors sida står det (utan referens)

How about international transfer?
Foreign nationals in transit at an airport in Norway (both international airport transit and within the Schengen area) are exempt from the entry regulations.
Information in connection with the coronavirus (COVID-19) - Avinor
 

mha321

Medlem
När har det blivit ett krav? för 3 veckor sedan flög jag Spanien via Oslo, jag fyllde inte i någonting
och det var ingen som frågade efter något heller.
På Avinors sida står det (utan referens)

How about international transfer?
Foreign nationals in transit at an airport in Norway (both international airport transit and within the Schengen area) are exempt from the entry regulations.
Information in connection with the coronavirus (COVID-19) - Avinor
Jag fick explicit svaret att det var krav när jag frågade och de som inte hade registrerat avvisades från passkön och fick ställa sig i ett hörn och göra det för att sedan ställa sig sist i kön och försöka igen när den gått igenom.

Det var dock drygt 4 veckor sedan så de kan ju ha tagit bort kravet sedan dess.

Mer troligt kanske att det är ett krav när man anländer utanför Schengen? Jag kom från EWR.
 

Seamaster

Medlem
Ska flyga via Frankfurt nästa vecka och har cirka tre timmars väntan där... är det någon som sitter på senaste info om just loungerna i Frankfurt, vad krävs för inträde? Räcker det med covidpass eller krävs det negativt test, och i så fall PCR eller antigen (så man vet vilket man ska välja inför avresan...).
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Sitter och tittar lite med på en MR med BA 4-5 feb.
CPH-LHR-ARN, ARN-LHR-CPH, dvs 2st stopp i GF på LHR :).
Just nu räcker det att bara att vara fullt vaccinerad och inte några extra Covid-test för att genomföra denna MR.
 
Toppen