Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

mha321

Medlem
Vad säger oddsen i dagsläget?

Kommer man kunna åka till California (med SAS) som planerat i slutet av februari tror ni?
Kommer det krävas 3e vaccinationsdos?
Kommer pubar/bryggerier vara öppna?

Vad anser experterna?

Vild gissning - jag tror det går och jag tror det behöver bli betydligt värre för att de ska stänga ner igen där. Men det beror säkert lite på exakt var och även på individuella pubar och bryggerier. Men jag tror inte de stänger ner hela Californien igen.

Tredje dosen kravet kommer. Jag tror inte det kommer så tidigt som slutet på februari men jag tror mer på att det kommer än att det blir total nedstängning.

Att de totalt skulle stoppa flygen tror jag är nästan uteslutet. Däremot kanske vistelsen inte blir som förväntat. Men dit kommer man.

Men som sagt, vind gissning. Får jag rätt tar jag hela äran, får jag fel så hörde du det inte från mig....
 

palmen

Moderator
Vad säger oddsen i dagsläget?

Kommer man kunna åka till California (med SAS) som planerat i slutet av februari tror ni?
Kommer det krävas 3e vaccinationsdos?
Kommer pubar/bryggerier vara öppna?

Vad anser experterna?
Min gissning som inte bygger på någon som helst kunskap i ämnet är att CA inte kommer införa en lockdown men att det mycket väl kommer kunna finnas restirktioner på bryggerier mm. Huruvida det kommer krävas en 3e dos beror kanske på när man tog den andra.
Men återigen är detta bara gissningar utan att jag hra något som skulle kunna styrka detta, bara en gissning som sagt.
 

Syversen

Medlem
Vad säger oddsen i dagsläget?

Kommer man kunna åka till California (med SAS) som planerat i slutet av februari tror ni?
Kommer det krävas 3e vaccinationsdos?
Kommer pubar/bryggerier vara öppna?

Vad anser experterna?
Om man inte arbetar på rätt myndighet i USA är det nog ingen som kan göra mer än gissa eller tro, vilket egentligen inte hjälper.

Man får förhålla sig till vad som gäller nu och ta resten när det kommer.

Jag var i LA för en månad sedan och tyckte inte det var några konstigheter varken att resa dit eller vara där. Har en USA-resa planerad till slutet av månaden och ytterligare en i mars.

Skall jag ändå komma med en okvalificerad gissning så är min magkänsla att det är mer sannolikt med lokala restriktioner, alltså kring restauranger, museer och liknande än att det skulle bli stängt att resa dit igen.

Krav på tredje dos vet jag inte, skulle det komma skulle det stänga ute t.ex mig då jag inte är äldre än att trots att jag vaccinerat mig så snabbt man fått i mitt lön har jag 1,5 månad kvar till jag FÅR ta tredje dosen.
 

Senator

Moderator
Krav på 3e dos lär vara beroende på när "man" fått sin 2a dos.. allt annat vore fullständigt ologiskt :)

Tyvärr försvinner den logiken om två doser inte är tillräcklig för genombrottsinfektion:

Pfizer CEO says two Covid vaccine doses aren't 'enough for omicron'

Många länder har redan, eller kommer korta ner intervallet. Jag tyckte läsa att FHM kommer med förslag att korta ner till 5 månader i Sverige men hittar inte källan jag läste igår.
 

Senator

Moderator
Till frågan om kristallkulan så finns det väl relativt mycket indikativt man kan säga baserat på historik, trender och nuvarande politiska läget.
1. De två stora demokratstyrda delstaterna Kalifornien och New York kommer öka pressen på ovaccinerade ned till 5 år. Man kommer inte kunna göra något utan tre doser. Maskkrav kommer finnas kvar, och restriktioner för antal platser inomhus (jag tänker 50% kapacitet) kommer finnas.
2. De två stora republikanstyrda delstaterna Texas och Florida kommer leva vidare som att pandemin inte finns.
3. En majoritet av den amerikanska befolkning kommer ha genomgången infektion innan sommaren. Läs gärna Dr. Faucis intervju från igår
4. På grund av den relativt låga vaccinationsgraden och många människor med underliggande sjukdomar kommer det amerikanska vårdsystemet få det tufft och det kan komma likna det triageupplägg som i mars/april 2020 i NYC. Redan nu ligger det 140.000 patienter på sjukhusen som är nästan toppnivå under hela pandemin. Smittspridning har inte nåt högsta nivån än.
5. Flygbolagen och andra transportmedel kommer behöva ställa in på kort varsel pga. personalbrist på grund av smitta/sjukdom och/eller karantän. United har för tillfälle 3.000 anställda hemma.
6. Sportevenemang, teater, affärer, nöjesparker kommer stänga på grund av personalbrist i kortare eller längre tid.
7. Jag tror CDC kommer uppdatera "Fully Vaccinated Status" till tre doser innan 15:e februari. Min gissning.
8. Någon lockdown tror jag inte kommer i någon delstat. Det finns väldigt liten apatit för detta.

Det blir en tuff vinter i Nordamerika och Europa är min slutsats.
 

Kimmen00

Medlem
Till frågan om kristallkulan så finns det väl relativt mycket indikativt man kan säga baserat på historik, trender och nuvarande politiska läget.
1. De två stora demokratstyrda delstaterna Kalifornien och New York kommer öka pressen på ovaccinerade ned till 5 år. Man kommer inte kunna göra något utan tre doser. Maskkrav kommer finnas kvar, och restriktioner för antal platser inomhus (jag tänker 50% kapacitet) kommer finnas.
2. De två stora republikanstyrda delstaterna Texas och Florida kommer leva vidare som att pandemin inte finns.
3. En majoritet av den amerikanska befolkning kommer ha genomgången infektion innan sommaren. Läs gärna Dr. Faucis intervju från igår
4. På grund av den relativt låga vaccinationsgraden och många människor med underliggande sjukdomar kommer det amerikanska vårdsystemet få det tufft och det kan komma likna det triageupplägg som i mars/april 2020 i NYC. Redan nu ligger det 140.000 patienter på sjukhusen som är nästan toppnivå under hela pandemin. Smittspridning har inte nåt högsta nivån än.
5. Flygbolagen och andra transportmedel kommer behöva ställa in på kort varsel pga. personalbrist på grund av smitta/sjukdom och/eller karantän. United har för tillfälle 3.000 anställda hemma.
6. Sportevenemang, teater, affärer, nöjesparker kommer stänga på grund av personalbrist i kortare eller längre tid.
7. Jag tror CDC kommer uppdatera "Fully Vaccinated Status" till tre doser innan 15:e februari. Min gissning.
8. Någon lockdown tror jag inte kommer i någon delstat. Det finns väldigt liten apatit för detta.

Det blir en tuff vinter i Nordamerika och Europa är min slutsats.

En bra summering tycker jag.. det blir nog ngt liknande. Får hoppas fully vaccinated med 3 doser inte kommer gälla barn 12+ då många i Sverige nyss fick sin andra...risk för att man kommer i kläm då.

Vi har iaf inte styrt av vår sportlovsresa till Miami.. tycker det gick mkt lätt att resa till USA under jullovet. man måste vara ute i god tid och ine ha några korta connections helt klart. Merkostnaden blir ju test innan och en massa tidsödande meck med fylla i CDC-papper etc (som inte ens kollades varken på ARN eller FRA).. till det kommer ju mask-skräpet på flyg/flygplats. Men beroende på var man är i USA kan man ju slippa både mask och ev. restriktioner. Varken Texas eller Florida har ju några restriktioner.. och i Colorado kändes livet som vanligt i princip, "maskkravet" i vissa countys hanterades ju mer som rekommendation.
Känns som Sverige just nu har mer restriktioner och begränsningar i privatlivet än Colorado iaf..
 

mha321

Medlem
En bra summering tycker jag.. det blir nog ngt liknande. Får hoppas fully vaccinated med 3 doser inte kommer gälla barn 12+ då många i Sverige nyss fick sin andra...risk för att man kommer i kläm då.

Det tror jag dock inte USA bryr sig ett skvatt om. Jag tror risken är påtaglig att de som vill resa med barn kommer att komma i kläm. Särskilt från Sverige som väl ligger bland de allra sista att godkänna 12+ och fortfarande inte har godkänt under 12 (eller 3e dosen till 142+>, men även överlag så ligger ju de flesta länder i Europa efter USA i den frågan.

Så specifikt resande med barn tror jag kan komma att behöva vara extra uppmärksamma.

Om de nu kortar intervallet till 5 månader som det pratas om så borde ju mer eller mindre alla vuxna i Sverige kunna få chansen till en 3e dos innan ett sådant krav sätts upp. Men för barn blir det svårare.
 

Kimmen00

Medlem
Det tror jag dock inte USA bryr sig ett skvatt om. Jag tror risken är påtaglig att de som vill resa med barn kommer att komma i kläm. Särskilt från Sverige som väl ligger bland de allra sista att godkänna 12+ och fortfarande inte har godkänt under 12 (eller 3e dosen till 142+>, men även överlag så ligger ju de flesta länder i Europa efter USA i den frågan.

Så specifikt resande med barn tror jag kan komma att behöva vara extra uppmärksamma.

Om de nu kortar intervallet till 5 månader som det pratas om så borde ju mer eller mindre alla vuxna i Sverige kunna få chansen till en 3e dos innan ett sådant krav sätts upp. Men för barn blir det svårare.

Absolut, USA skiter väl helt i att Sverige ligger efter etc.. menar bara för egen del hoppas jag inte kravet gäller barn 12+
Dock är det iof 18 som är vaccinationskravet till USA nu iaf..
 
Toppen