Senaste nytt

För låg kredit på Amex för mina behov

NotRyan

Medlem
Eller så kanske det har med deras system för att automatiskt validera betalningen när du handlar något. För att ändra det för att några kunder tillfälligt skall kunna handla mer en enstaka gång behövs det en affärsmässig motivering och kostnadsanalys. Och då det redan finns en process för kunder som vill ha högre kredit skulle jag tro att det är rätt svårt att få igenom det.

Just my 2cents.
Att validera en transaktion mot vad kunden har handlat de senaste 30 dagarna och inte mot saldot på kontot kan jag tycka är bakvänt. Självklart valideras den mot saldot också, så man undrar ju varför SEB Kort håller på så där?
 

Berglund

Medlem
Det här är SEB-logik! Varför skall man inte kunna köpa upp till sitt kreditbelopp, betala bort skulden och sedan köpa mer? När man har betalat ner sitt minussaldo till noll är man ju inte skyldig dom något.
Som vanligt finns det en anledning och en bra förklaring om man tittar bakom kulisserna.

Det har med SEBs arbete mot penningtvätt att göra. Om du har en kreditgräns på 20% av din årsinkomst så tänker och resonerar SEB att det är onormalt att göra av med mer än så på en månad (rullande 30 dagars period). Gör man av med betydligt mycket mer än man tjänar måste ju pengarna komma någonstans ifrån och då öppnar banken upp sig för risken att någon tvättar pengar genom dem.

Så går resonemanget.
Att helt vanligt, hederligt, folk kan ha sparat pengar hela året till en hejdundrans semester, ett 60-årsfirande, en köks-/badrumsrenovering eller liknande - det tar tyvärr inte deras Excelmodeller hänsyn till. Förr var SEB mer förstående, man kunde ringa in och ”preliminärboka” kommande inbetalningar på sitt kort och få tillgång till köputrymmet direkt. Men för två-tre år sedan hände något och hela den hanteringen, som tidigare varit väldigt smidig, försvann och det blev bra mycket hårdare. Mängder med regler och mer krångel.
 

Renato

Medlem
Ett tips är att skicka underlag på förmögenhet, om man har dom har godkänt det för mig. Tex aktier, fonder, fastigheter. Osv. Brukar hjälpa.
 

Valley

Medlem
Fick en kanske egentligen för låg kreditgräns när jag bytte upp mig från Gold (betalkort).
Efter några månader höjdes den automatiskt. Och när jag inför några kommande spendermånader insåg jag kommer köra i taket, ringde jag och frågade hur det kunde lösas.
Var inga problem var svaret. Tala om vilken gräns du behöver så ordnar vi det, var svaret.
Nu har jag varit kund där länge då det finns en historik.
Kanske var det det som gjorde att det var så smidigt.
 
Så det blev 30 KSEK nu, och tydligen ytterligare 1 år med en kreditgräns som förhindrar större inköpsposter. Det verkar ju inte heller vara så populärt att betala in extra inför ett större köp. Ingen som vet någon väg runt detta?

Du kan på amex siten testa och se om du kan tex köpa något för 50k från din 30k med deras "Vill handa för" formulär. Den kan temporärt godkänna det. Den kommer aldrig gå över 2x som jag förstår det däremot. Sen kan du betala din resa i steg. Mao betala med hela ditt kredit utrymme. Sen direkt betala in det innan du får räkningen. Nästa dag när de har fått de pengarna kan du betala hela ditt kredit utrymme igen osv. Följ på siten när de har fått pengarna och din kredit är återställd. Detta fungerade bra att göra när vi betalade en resa med amex travel.
 
Jag blev snarare förvånad över limiten jag fick när jag först skaffade Amex. Låg kanske på runt 25 procent av bruttolön, och det tycker jag var rätt väl tilltaget för en helt ny kund.
Samma här och det är inte bara av godo. Det påverkar ju kreditvärdigheten när man skaffar andra kreditkort eller bolån. Man borde ju få välja en lägre kredit om man vill redan vid ansökan istället för att Amex ska maxa varje kunds kreditutrymme.
 

palmen

Moderator
Jag blev snarare förvånad över limiten jag fick när jag först skaffade Amex. Låg kanske på runt 25 procent av bruttolön, och det tycker jag var rätt väl tilltaget för en helt ny kund.
Det var inte bara kreditgränsen jag syftade på. Vilken typ av köp du gör i början spelar också roll med risk att få transaktioner stoppade.

Testa tex att vara ny kund hos amex och åk till bauhaus och gör ditt första köp på verktyg för 15k. Det köpet kommer inte gå igenom med största sannolikhet.
När amex inte kan ditt köpmönster så är det större chans att deras olika spärrar slår in.
 

Andreas.Net

Medlem
Det var inte bara kreditgränsen jag syftade på. Vilken typ av köp du gör i början spelar också roll med risk att få transaktioner stoppade.

Testa tex att vara ny kund hos amex och åk till bauhaus och gör ditt första köp på verktyg för 15k. Det köpet kommer inte gå igenom med största sannolikhet.
När amex inte kan ditt köpmönster så är det större chans att deras olika spärrar slår in.
Exakt detta hände mig när jag var ny kund hos amex, jag var på just bauhaus och skulle köpa utemöbler för ca 10000, när jag kom fram till kassan så blev det "medges ej", lite pinsamt när man hade en lång kö bakom sig. Sekunden efter så ringer telefonen och då är det amex som ringer och frågar då ifall det är jag som just försökte handla på bauhaus, ja svarade jag, då säger han som jag pratar med att just på grund av att jag inte brukar handla för dessa summor så har dom automatiskt nekat köpet i förebyggande syfte, sen så öppnade dom upp så jag kunde betala, lite jobbigt då man stod i kassan med lång kö bakom sig...

Jag tycker nog att det ät en rätt bra modell ändå att dom agerar proaktivt, tänk om någon stuligt mitt kort, då kan ju kortet spärras innan något har hunnit handla på det.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

BlueWater

Ny medlem
Uppgraderade nyligen till Elite från Classic som jag haft i över ett år. Hade varit klokt om jag tänkt på kreditgränsen innan då man ej får höja gränsen inom sex månader från det att man fått sitt kort utfärdat.
Efter ett samtal med kundtjänst så kunde jag ändå höja kreditgränsen vilket var en trevlig överraskning. Gick på en minut så var allt klart.
 
Toppen