Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ja det var helt bedrövligt och verkligen ovärdigt ett flygbolag som Swiss.
Det här var i Johannesburg.
Vi hade anknytning i JNB så vi var dokumentcheckade (och klara trodde vi) i CPT. Jag tror att dom som reste från JNB och som inte hade testintyg blev stoppade redan vid incheck men det såg vi aldrig. Vid boarding blev man inte påsläppt på planet utan dokumenten. Det var ju nån agentfirma som skötte boardingen och dom var sjukt otrevliga och ville inte alls kännas sig vid mailen från Swiss trots att det var många passagerare som visade upp det.
En snubbe som hävdade att han var chef (med Lufthansaband runt halsen -Ja jag vet att det är samma koncern) tog pass ifrån dom som inte hade testintyg. Han sa åt någon att dom skulle bokas om till en annan dag... När sånt där händer spelar det ju ingen roll att övrig service från Swiss håller bra klass. Han fuckade ju upp bolagets rykte inför hela planet...

Ja det var helt bedrövligt och verkligen ovärdigt ett flygbolag som Swiss.
Det här var i Johannesburg.
Vi hade anknytning i JNB så vi var dokumentcheckade (och klara trodde vi) i CPT. Jag tror att dom som reste från JNB och som inte hade testintyg blev stoppade redan vid incheck men det såg vi aldrig. Vid boarding blev man inte påsläppt på planet utan dokumenten. Det var ju nån agentfirma som skötte boardingen och dom var sjukt otrevliga och ville inte alls kännas sig vid mailen från Swiss trots att det var många passagerare som visade upp det.
En snubbe som hävdade att han var chef (med Lufthansaband runt halsen -Ja jag vet att det är samma koncern) tog pass ifrån dom som inte hade testintyg. Han sa åt någon att dom skulle bokas om till en annan dag... När sånt där händer spelar det ju ingen roll att övrig service från Swiss håller bra klass. Han fuckade ju upp bolagets rykte inför hela planet...
Jag ska lägga till att samma info som fans i mailet var den som fanns på Swiss hemsida.
Vi fick inte heller någon annan information när vi begärde och fick transitdokumenten
 
Last edited by a moderator:

Rasmus_1

Medlem
Schweiz införde mycket riktigt krav på PCR-test utöver vaccinationsbevis i ljuset av omikron, jag passerade precis innan detta infördes. Transfer i Belgien utan test borde som jag förstått det fortfarande inte vara några problem som dubbelvaccinerad.
 

Maja

Medlem
Schweiz införde mycket riktigt krav på PCR-test utöver vaccinationsbevis i ljuset av omikron, jag passerade precis innan detta infördes. Transfer i Belgien utan test borde som jag förstått det fortfarande inte vara några problem som dubbelvaccinerad.
Fast det märkliga här är att Swiss själva anger att jag EJ behöver något PCR-test när jag går in och läser hos dem eller köra deras olika test via deras hemsida. Det står inte heller på EU Reopen.
Jag vet också att Schweiz ändrade reglerna i samband med Omikron när det bröt ut, frågan är bara om det fortfarande är så?!?
 

Rasmus_1

Medlem
Nej, det verkar faktiskt som att det nu har ändrat det beslutet och att airside transfer inte kräver test... vilken röra...

"Passengers who travel to Switzerland with SWISS and have an international onward flight on the same day are exempt from the testing requirement."
 
Last edited:

Philip G

Medlem
Denna fråga lär redan ha ställts åtskilliga gånger, men vilket munskydd anser ni vara det mest bekvämliga under flighter? Kan inte uthärda en till resa med sådana där trötta kirurgimasker. Tips på vart man kan köpa?
 

fcx

Medlem
Denna fråga lär redan ha ställts åtskilliga gånger, men vilket munskydd anser ni vara det mest bekvämliga under flighter? Kan inte uthärda en till resa med sådana där trötta kirurgimasker. Tips på vart man kan köpa?

Först måste du hitta ett flygbolag som tillåter att ha annat än engångsmasker ombord.
 

Philip G

Medlem
Först måste du hitta ett flygbolag som tillåter att ha annat än engångsmasker ombord.

Ok, menar du att endast kirurgimaskerna är tillåtna? Finns väl fler (större och bekvämare) som också är tillåtna? Se exempel nedan

galmask-andningsskydd-ffp3-6-pack-1.jpg
 

Philip G

Medlem
Svarar på min egen fråga här. Fler än bara de klassiska kirurgimaskerna verkar vara tillåtna: FFP2, KN95, N95, IIR. Det får bli att köpa ett litet mixpack och testa sig fram helt enkelt!


upload_2021-12-26_17-25-5.png
 

mha321

Medlem
Svarar på min egen fråga här. Fler än bara de klassiska kirurgimaskerna verkar vara tillåtna: FFP2, KN95, N95, IIR. Det får bli att köpa ett litet mixpack och testa sig fram helt enkelt!


Visa bifogad bild 124817
Om ffp2 är tillåtet så lär även ffp3 bara det eftersom den filtrerar mer. Men de är också mindre bekväma i de flesta fall. Precis som även N99 fungerar.

Men det kan ju också vara enklare att hålla sig till exakt det de listar, för att slippa ta diskussionen om att det man har faktiskt är bättre...

(tänk också på att de som har ventiler inte är tillåtna)
 
Toppen