Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
Jag har en fråga om transit genom Tyskland. Jag har en resa på fredag (24/12) från ARN till MAD med byte i MUC med Lufthansa. Både frun och jag har två vaccindoser men sonen på 7 år är ovaccinerad.

Allt jag hittills läst har jag förstått som att man som transitpassagerare inte behöver något negativt test, i alla fall inte om man är under 12 år.

Fick dock nedanstående mejl från Lufthansa för en stund som gör mig förvirrad:
Visa bifogad bild 124710
Här låter det för mig som att min son på 7 år skulle behöva ett negativt test för mellanlandningen i MUC. Någon som kan reda ut vad som egentligen gäller?

Så här står det på Lufthansa.com
https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html

Information regarding the obligation to provide proof of vaccination or immunity or of negative Corona tests on Lufthansa flights
Generally, passengers must show a proof of vaccination or of immunity or a negative Covid 19 test at the time of departure. This applies:

  • on flights within and from Germany for all passengers aged six and over
  • on entry to Germany from abroad for all passengers aged 12 and over
  • for internationally arriving transit passengers from 12 years of age with an onward flight in Frankfurt and Munich
Certificates are accepted in German, English, French, Italian or Spanish, self-tests are not valid.

  • Proof of vaccination: Valid is an analogue or digital proof of a vaccination series completed more than 14 days ago of a vaccine approved by the Paul Ehrlich Institute (= vaccines approved in the EU)
  • Proof of immunity: The proof of recovery (digital or analogue) must be a PCR/LAMP/TMA test proof that is at least 28 days and maximum six months old
  • Test certificates: Antigen, PCR, LAMP and TMA tests conducted at certified testing sites are valid. A PCR, LAMP and TMA test may be carried out at the earliest 72 hours* (48 hours** for flights ex Germany), Antigen tests at the earliest 48 hours*. (24 hours** for flights ex Germany)
Min tolkning är 12 år och upp.
 

Samosaguas

Medlem
Så här står det på Lufthansa.com
https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html

Information regarding the obligation to provide proof of vaccination or immunity or of negative Corona tests on Lufthansa flights
Generally, passengers must show a proof of vaccination or of immunity or a negative Covid 19 test at the time of departure. This applies:

  • on flights within and from Germany for all passengers aged six and over
  • on entry to Germany from abroad for all passengers aged 12 and over
  • for internationally arriving transit passengers from 12 years of age with an onward flight in Frankfurt and Munich
Certificates are accepted in German, English, French, Italian or Spanish, self-tests are not valid.

  • Proof of vaccination: Valid is an analogue or digital proof of a vaccination series completed more than 14 days ago of a vaccine approved by the Paul Ehrlich Institute (= vaccines approved in the EU)
  • Proof of immunity: The proof of recovery (digital or analogue) must be a PCR/LAMP/TMA test proof that is at least 28 days and maximum six months old
  • Test certificates: Antigen, PCR, LAMP and TMA tests conducted at certified testing sites are valid. A PCR, LAMP and TMA test may be carried out at the earliest 72 hours* (48 hours** for flights ex Germany), Antigen tests at the earliest 48 hours*. (24 hours** for flights ex Germany)
Min tolkning är 12 år och upp.
Tack för snabbt svar! Det är min tolkning också. Idiotiskt mejl av Lufthansa att skicka ut under alla omständigheter. Möjligen är det så att informationen stämmer om jag skulle vidare inrikes i Tyskland, eller?
 

Senator

Moderator
Tack för snabbt svar! Det är min tolkning också. Idiotiskt mejl av Lufthansa att skicka ut under alla omständigheter. Möjligen är det så att informationen stämmer om jag skulle vidare inrikes i Tyskland, eller?

Ja, det är lite klurigt skrivit. Om resan börjar i Tyskland och oavsett om det är inrikes eller utrikes, samt om man är i transit till en inrikes flight så verkar det gäller från sex år och upp. Mao, just nu är det inte bra att åka ARN-FRA-MUC-XXX på en mileage run med ett barn. Men om transit är MUC/FRA-Utrikes då är det 12 år som gäller.
 

igelkotten

Medlem
Just kombinationen 48 timmar före ankomst och PCR-test, som kan ta en ansenlig tid att få svar på, kanske visade sig omöjlig i praktiken?

Jag är helt övertygad att "PCR-test" användes felaktigt och slarvigt av politikerna igår, för det nämndes inte i FOHM:s hemställan. Ger ingen cred för att de gjorde den analys du teoretiserar om, för det tror jag verkligen inte gjort.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Hachans

Medlem
Jag är helt övertygad att "PCR-test" användes felaktigt och slarvigt av politikerna igår, för det nämndes inte i FOHM:s hemställan. Ger ingen cred för att de gjorde den analys du teoretiserar om, för det tror jag verkligen inte gjort.

Jag är helt på din linje. Ansvariga ministrar slänger sig ofta med termer och begrepp som innebär något de inte helt förstår. Och såklart inte bara när det gäller covid utan alla områden. Ofta så förstår man av kontexten vad de menar. Men ibland får det såna här konsekvenser att det blir en ganska viktig detalj som inte alls var det som de ville förmedla.
 
  • Gilla
Reactions: hco

Samosaguas

Medlem
Så här står det på Lufthansa.com
https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html

Information regarding the obligation to provide proof of vaccination or immunity or of negative Corona tests on Lufthansa flights
Generally, passengers must show a proof of vaccination or of immunity or a negative Covid 19 test at the time of departure. This applies:

  • on flights within and from Germany for all passengers aged six and over
  • on entry to Germany from abroad for all passengers aged 12 and over
  • for internationally arriving transit passengers from 12 years of age with an onward flight in Frankfurt and Munich
Certificates are accepted in German, English, French, Italian or Spanish, self-tests are not valid.

  • Proof of vaccination: Valid is an analogue or digital proof of a vaccination series completed more than 14 days ago of a vaccine approved by the Paul Ehrlich Institute (= vaccines approved in the EU)
  • Proof of immunity: The proof of recovery (digital or analogue) must be a PCR/LAMP/TMA test proof that is at least 28 days and maximum six months old
  • Test certificates: Antigen, PCR, LAMP and TMA tests conducted at certified testing sites are valid. A PCR, LAMP and TMA test may be carried out at the earliest 72 hours* (48 hours** for flights ex Germany), Antigen tests at the earliest 48 hours*. (24 hours** for flights ex Germany)
Min tolkning är 12 år och upp.
Verkar som att informationen är ändrad idag. På Lufthansa står följande:

https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html#accordion-item-section-proof

Betyder detta att vi ändå behöver ett test för vår son på 7 år?
 

mha321

Medlem
Verkar som att informationen är ändrad idag. På Lufthansa står följande:

https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html#accordion-item-section-proof

Betyder detta att vi ändå behöver ett test för vår son på 7 år?

Jag tolkar den texten som att det behövs för att få kliva på flygplanet - alltså att det inte längre handlar om immigration, och därmed gäller det även transit.

Jag kan inte tolka den texten på annat sätt än att en 7 åring behöver test resultat - om de inte är vaccinerade (utanför Sverige då).
 

Samosaguas

Medlem
Jag tolkar den texten som att det behövs för att få kliva på flygplanet - alltså att det inte längre handlar om immigration, och därmed gäller det även transit.

Jag kan inte tolka den texten på annat sätt än att en 7 åring behöver test resultat - om de inte är vaccinerade (utanför Sverige då).
Gör samma tolkning. Lufthansa har ändrat sina regler sedan igår verkar det som. Antigentest bokat för sonen.
 

Kimmen00

Medlem
Gör samma tolkning. Lufthansa har ändrat sina regler sedan igår verkar det som. Antigentest bokat för sonen.

Behövs ändå test över 6 för att få komma in i loungen alt restauranger på flygplatsen.. Ngt vi surt lärde oss på höstlovet när vi skulle till Teneriffa o nekades på FRA Senator pga att yngsta ej hade test då han e under 12.
Nu när vi ska till USA är vi ju alla testade iaf..
 
Toppen